.

شین هوآ
ترجمه مجله هفته

در روز ۱۲ دسامبر، شی جین پینگ، دبیرکل حزب کمونیست چین (CPC) و رئیس جمهوری خلق چین (PRC)، که برای یک سفر رسمی به ویتنام بود، با نگوین فو ترونگ، دبیرکل حزب کمونیست ویتنام (VCP) گفتگو کرد.

طرفین اعلام کردند که روابط چین و ویتنام را به یک «جامعه مشترک سرنوشت» ارتقاء می دهند، که بر اساس تعمیق روابط جامع راهبردی بین چین و ویتنام و همکاری مشترک در ساخت یک جامعه مشترک سرنوشت راهبردی چین و ویتنام است.

ارتقای روابط چین و ویتنام به یک «جامعه مشترک سرنوشت» پیام مثبتی به جامعه بین المللی ارسال کرد مبنی بر اینکه این دو کشور سوسیالیست متعهد به وحدت، دوستی و توسعه مشترک هستند و فصل جدیدی را در روابط چین و ویتنام در عصر جدید آغاز می کنند.

در این سال، پانزدهمین سالگرد تأسیس روابط جامع راهبردی بین چین و ویتنام است و ارتقای روابط دوجانبه به یک «جامعه مشترک سرنوشت» یک روند کلی و نتیجه طبیعی است.

در ۷۳ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، دوستی سنتی بین چین و ویتنام با حمایت و کمک متقابل در زمینه استقلال و آزادی ملی تعالی یافته است و با همکاری جامع راهبردی دو طرف در پیشبرد ساخت سوسیالیسم تعمیق شده است.

با توجه به شرایط امروز، زمانی که تغییر جهان، تغییر زمان و تغییر تاریخ به شکلی بی سابقه در حال وقوع است، چین و ویتنام به عنوان دو حزب کمونیست پیشرو جهان به مارکسیسم پایبند هستند و آن را توسعه می دهند، مسیر سوسیالیسم را بدون تردید دنبال می کنند و کشورهای خود را در ساخت سوسیالیسم رهبری می کنند.

ساخت یک جامعه مشترک سرنوشت راهبردی بین چین و ویتنام میراث اراده مشترک رهبران نسل قبل از دو حزب و دو کشور است، ادای احترامی به روزهای پرشکوه گذشته و تقویت دوستی انقلابی بین دو کشور است. این یک تصمیم تاریخی مهم است که توسط رهبران ارشد دو حزب و دو کشور در پرتو وضعیت کلی توسعه بلندمدت روابط چین و ویتنام و استراتژی وحدت نیروهای سوسیالیست جهان گرفته شد و نیازهای مشترک چین و ویتنام را برآورده می کند. برای پیشبرد امر مدرن سازی دو کشور و منافع مشترک مردم دو کشور.
سیاست اعتماد متقابل یک پیش‌نیاز است. ما باید به رهبری استراتژیک عالی‌رتبه پایبند بمانیم، تبادل و درک متقابل تجربیات رهبری حزب و دولت را تقویت کنیم، یکدیگر را در مسائلی که با منافع و نگرانی‌های اصلی یکدیگر مرتبط است، به‌طور قاطع حمایت کنیم و به‌طور مشترک عدالت و برابری بین‌المللی را تضمین کنیم.

همکاری امنیتی یک تضمین است. ما باید حفظ امنیت سیاسی کشور را به عنوان اولویت نخست در نظر بگیریم، اطمینان حاصل کنیم که پرچم سرخ سوسیالیسم تغییر نمی‌کند و تمام تلاش‌ها را برای جلوگیری، حل و کنترل انواع خطرات سیاسی و امنیتی انجام دهیم.

همکاری عملی یک محرک است. ما باید فرصت‌ها را به اشتراک بگذاریم و توسعه مشترک را دنبال کنیم، توافق‌نامه تجارت آزاد منطقه‌ای جامع را به‌طور مشترک اجرا کنیم و سیستم تجارت آزاد جهانی را محافظت کنیم.

ارتباط بین مردم یک پایه است. ما باید همکاری در زمینه‌های جوانان، گردشگری و شهرداری‌ها را تقویت کنیم، درک دو کشور از جامعه مشترک بین چین و ویتنام و دوستی سنتی بین دو حزب و دو کشور را بهبود ببخشیم تا افکار عمومی را به‌عنوان پایه دوستی چین و ویتنام تقویت کنیم.

هماهنگی و همکاری چندجانبه کلید تضمین چندجانبه گرایی واقعی و تقویت صدای کشورهای در حال توسعه در امور بین‌الملل است. صدای و تأثیر کشورهای در حال توسعه در امور بین‌الملل باید تقویت شود.

مدیریت تفاوت‌ها اساس است. ما باید فعالانه پروژه‌های بیشتری از همکاری دریایی را کاوش و انجام دهیم، برای توسعه مشترک دریا تلاش کنیم و چالش‌های ناشی از مسائل دریایی را به فرصت‌هایی برای هر دو طرف برای تعمیق همکاری تبدیل کنیم.

ده سال پیش، دبیرکل شی جینپینگ مفهوم جامعه مشترک بشریت، ابتکار عمل «کمربند و جاده» و مفهوم دیپلماسی همسایگی مبتنی بر پیوند، صداقت و مدارا را ارائه کرد که از سوی همه طرف‌ها به‌طور گسترده پذیرفته شد. ساخت جامعه مشترک بشریت از آسیا آغاز می‌شود. این فلسفه و اقدام مداوم چین است که توسعه خود را با توسعه کشورهای همسایه بیشتر پیوند دهد و با آنها جامعه مشترک بسازد.
ویتنام و چین با دوستی عمیقی از «رفقا و برادران» پیوند دارند و حزب و دولت چین همواره توسعه روابط بین چین و ویتنام را به‌عنوان اولویت دیپلماسی همسایگی چین در نظر گرفته‌اند. ساخت جامعه مشترک استراتژیک بین چین و ویتنام، کشورهای بیشتری را به پیوستن به بزرگ‌ترین امر ساخت جامعه مشترک در آسیا و جامعه مشترک برای بشریت ترغیب خواهد کرد، انرژی مثبت بیشتری را برای توسعه پایدار آسیا و حسن همجواری فراهم خواهد کرد و به بهتر ترویج صلح و توسعه در جهان خواهد پرداخت.
در طول این سفر، دبیرکل شی جین پینگ به همراه دبیرکل نگوین فو ترونگ شاهد امضای ده ها سند همکاری بین دو طرف بودند که همه جنبه های همکاری بین دو حزب و کشور را پوشش می دهند و به طور جامع وسعت و عمق روابط چین و ویتنام را نشان می دهد و آینده ای درخشان را برای آنها نشان می دهد.
اگر در یک نقطه تاریخی جدید دست در دست هم بگذاریم تا جامعه استراتژیک سرنوشت چین و ویتنام را تقویت و شکوفا کنیم، این امر قطعاً مزایای بیشتری را برای دو ملت به ارمغان خواهد آورد و سهم جدیدی در ثبات، توسعه و رفاه منطقه و جهان خواهد داشت.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress