ویتنام: در جریان سفر بایدن به هانوی، مشارکت راهبردی جامعی تصویب شد که چین هدف قرار میدهد.

نویسنده: گرهارد فیلد باوئر

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

جوزف بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده (ل.) با همتای ویتنامی خود وو ون تونگ (هانوی، 11 سپتامبر 2023)



«همکاری جامع» ویتنام و آمریکا به «همکاری راهبردی جامع» تبدیل می‌شود. روندی که قبلاً ویتنام در روابط با روسیه و چین وجود داشت، اکنون قرار است شامل حال روابط با ایالات متحده شود. طبق گزارش ‌‌خبرگزاری ویتنام (VNA)، این نتیجه سفر دو روزه جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به ویتنام است. این سفر اولین سفر رسمی رئیس‌جمهور به این کشور جنوب شرقی آسیا بود و به دعوت دبیرکل حزب کمونیست (KPV)، نگوین فو ترونگ، انجام شد. بایدن با ترونگ در مورد همکاری‌های آتی گفت‌وگوی جامعی داشت و همچنین با رئیس‌جمهور وو وان ثونگ و شخصیت‌های اقتصادی و سیاسی دیدار کرد. در این دیدارها، چندین توافقنامه اقتصادی میلیارد دلاری امضا شد، از جمله یک توافقنامه برای تأمین نیمه‌رساناها و مواد معدنی کمیاب.

در یک کنفرانس خبری مشترک با خبرنگاران ویتنامی، آمریکایی و سایر خبرنگاران بین‌المللی، نگوین فو ترونگ و بایدن از نتایج سفر که در بیانیه مشترکی ثبت شده است، بسیار راضی بودند. بایدن طبق گزارش VNA، احترام خود را برای ویتنام ابراز کرد و دستاوردهای این کشور را در زمینه توسعه، مشارکت‌های آن در کار بین‌المللی و رهبری دبیرکل نگوین فو ترونگ ستود.

ویتنام پلاس خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۲، تجارت دو طرفه از حدود ۴۵۰ میلیون دلار به ۱۲۴ میلیارد دلار در عرض ۳۰ سال گذشته افزایش یافته است و ایالات متحده را به بزرگترین بازار صادرات ویتنام تبدیل کرده است. علاوه بر این، سرمایه گذاری مستقیم به دلار آمریکا در ویتنام به سرعت در حال افزایش است. نکته جدید این است که شرکت های ویتنامی نیز میلیاردها دلار در ایالات متحده سرمایه گذاری می کنند. به گزارش ویتنام پلاس، هانوی همچنین قصد دارد اقداماتی مانند تغییرات قوانین مالیاتی و حمایت مالی دولتی از سرمایه گذاران در زمینه کاهش هزینه ها، منابع انسانی و طرح های توسعه پایدار را افزایش دهد تا این کشور به مکانی جذاب برای شرکت های جهانی تبدیل شود. هر دو کشور می خواهند فعالیت های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، آموزش پزشکی نظامی، خدمات امداد و نجات و ظرفیت های دریایی و هوایی را ارتقا دهند.

نتایج نشان می دهد که ویتنام سوسیالیستی در حال گسترش همکاری خود با ایالات متحده آمریکا به عنوان قدرت سرمایه پیشرو است. خود را به عنوان یک مکان تولید ارزان برای محصولات ایالات متحده – به عنوان جایگزینی برای چین معرفی کرد. به گزارش VNA، ویتنام در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان ماژول های خورشیدی در جهان است که به ایالات متحده آمریکا و ژاپن صادر می کند. در حالی که اقدامات ایالات متحده به وضوح علیه چین است، طرف ویتنامی در تلاش است تا یک سیاست خارجی مستقل را دنبال کند. نمایندگان دولت چین نیز قرار است در چند روز آینده در هانوی حضور داشته باشند.

به نظر می رسد تلاش ایالات متحده برای قرار دادن ویتنام در برابر چین با چشم انداز تقویت همکاری از بسیاری جهات تا حدی مثمر ثمر بوده است. در آستانه این دیدار، سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام، فام تو هانگ، ادعای چین در مورد جزایر پاراسل و اسپراتلی را که ویتنام ادعا می کند متعلق به این کشور است را رد کرد. در همان زمان، هانوی با سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت تعطیلات ملی در ۲ سپتامبر که بار دیگر در روزنامه حزب نهان دان در زمان اقامت بایدن منتشر شد، پاسخ دیپلماتیک داد. در آن، رئیس دولت بر «صلح، دوستی و همکاری جهانی» به عنوان مبنایی برای راه استقلال ملی و سوسیالیسم تأکید می‌کند. وی همچنین تاکید می کند که بر این اساس ویتنام «یک سیاست خارجی ثابت استقلال، خودمختاری، تنوع و چندجانبه سازی روابط خارجی» را دنبال می کند.
بایدن اطمینان داد: «ایالات متحده از ویتنام قوی، مستقل و مرفه حمایت می کند و می خواهد روابط دوجانبه مبتنی بر احترام متقابل، استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی و ساختارهای سیاسی یکدیگر را ارتقا دهد.»

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress