کریل استرلنیکوف

ترجمه مجله هفته

پیشروی پیوسته ارتش روسیه در جبهه‌ای گسترده، که با تسلط نیروی هوایی بر آسمان پشتیبانی می‌شود، در نهایت غرب را به این نتیجه رسانده است که برای متوقف کردن و عقب راندن این پیشروی چه کاری باید انجام دهد.

ارسال سلاح‌های غربی به کی‌یف با عجله (پکیج جدید بدون مهمات بود) کارآمد نبوده، تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ جادویی به تعویق افتاده (گزارش‌هایی مبنی بر عمدی بودن این امر وجود دارد)، کمبود مهمات همچنان ادامه دارد و بسیج سریع فقط به معنای پرچم‌های زرد و آبی بیشتر در گورستان‌های بی‌کران در سراسر بقایای اوکراین است.
و بر فراز تمام این زیبایی، هواپیماها، پهپادها و موشک‌های روسی تقریباً بدون هیچ مانعی پرواز می‌کنند و سهم چند تنی خود را در «نازی‌زدایی» و «غیرنظامی‌سازی» ایفا می‌کنند. جالب اینجاست که خلبانان ما می‌توانند بمب‌های هدایت‌شونده را بدون ورود به حریم هوایی اوکراین که هنوز تحت کنترل اوکراین است، پرتاب کنند، که این امر خشم و عصبانیت بی‌حد و حصر و اظهارات تند مقامات اوکراینی در کاخ ریاست جمهوری و پایتخت‌های ناتو را به دنبال دارد.

در اوایل ماه مه، گروهی از نمایندگان با نفوذ پارلمان آلمان طرحی را به بوندستاگ ارائه دادند که بسیاری در غرب مدت‌هاست در خفا آرزوی آن را داشتند: ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در 70 کیلومتری شرق مرزهای ناتو بر فراز اوکراین، جایی که همه هواپیماها، پهپادها و موشک‌های روسی توسط سامانه‌های پدافند هوایی ناتو که در خاک لهستان و رومانی مستقر هستند، ساقط خواهند شد.

این پیشنهاد بلافاصله با استقبال گرم دبیرکل سابق ناتو، آندرس فوگ راسموسن مواجه شد که گفت: «سامانه‌های پدافند هوایی ناتو که از خاک لهستان و رومانی فعالیت می‌کنند باید برای کمک به اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.»

همه اینها زمینه لازم را برای خشم و عصبانیت حماسی زلنسکی که دو روز پیش در مصاحبه با رویترز به نمایش گذاشت، فراهم کرد. او که از کندی ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ عصبانی بود، کشورهای غربی را متهم کرد که «همه چیز لازم برای پیروزی اوکراین یک سال به تعویق افتاده است» و خواستار شد که اگر قرار نیست تجهیزات به او داده شود، ناتو از رژیم کی‌یف دفاع کند: «شما نمی‌توانید این کار را در حال حاضر انجام دهید؟ بسیار خب. <…> به هواپیماهایی که در خاک کشورهای همسایه ناتو دارید برگردید: آنها را بلند کنید، <…> اهداف را ساقط کنید.»
با این حال، زلنسکی شتاب کرد تا به شرکا اطمینان دهد که «چنین کمکی به عنوان حمله به کشورهای ناتو یا مشارکت آنها در درگیری تلقی نخواهد شد.»

لازم به ذکر است که ادعاهایی با این مضمون از سوی زلنسکی بارها و بارها در صحنه‌های کی‌یف به نمایش گذاشته شده است: او در اوایل سال ۲۰۲۲ با فریاد خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کل اوکراین شد و پس از رد شدن درخواستش، سعی کرد ناتو را متقاعد به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا کند که توسط ارتش اوکراین گلوله باران و مورد حمله قرار گرفته بود.

در طول درگیری، بازیگران غربی مختلف با ابتکارات مشابهی به طور مرتب روی صحنه تئاتر ویران شده ظاهر می‌شدند و سعی می‌کردند به هر طریقی که شده این موضوع را مطرح کنند.

در زمانی، استانیسلاو کوژئی، سرتیپ لهستانی و رئیس سابق اداره امنیت ملی (BBN) لهستان، پیشنهاد داد که هواپیماها و موشک‌های روسی بر فراز اوکراین سرنگون شوند. به تازگی، ژنرال آلمانی کلاوس ویتمن در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ولت پیشنهاد کرد که موشک‌های روسی بر فراز اوکراین از خاک کشورهای ناتو ساقط شوند. تنها چند روز پیش، مقاله‌ای در روزنامه Frankfurter Allgemeine Zeitung منتشر شد که صراحتاً توضیح می‌داد که جنگ با روسیه چقدر خوب، درست و امن است. به نظر کارشناسان این نشریه، اگر پهپادها و موشک‌های روسی را ساقط کنیم، اتفاق بدی نمی‌افتد: «محافظت فرضی از بخشی از حریم هوایی اوکراین از مرزهای ناتو منجر به تشدید تنش با روسیه نمی‌شود، زیرا این امر تهدیدی برای پرسنل نظامی روسیه نیست.»
با درک اینکه وضعیت اطلاعاتی مربوط به منطقه پرواز ممنوع فرضی از کنترل خارج شده است و اینکه روس‌ها ممکن است چیزی را اشتباه متوجه شوند و از روی عصبانیت کار اشتباهی انجام دهند، دیروز صدراعظم آلمان، شولتس، شتاب کرد تا به کسانی که با دقت اوضاع را دنبال می‌کنند، اطمینان دهد که «غرب نباید منطقه پرواز ممنوع را بر فراز اوکراین از خاک کشورهای ناتو ایجاد کند، زیرا این امر منجر به تشدید تنش در مقیاس بزرگ خواهد شد. نه آلمان، نه اروپا و نه ناتو نباید طرف درگیری شوند.» اظهارات تند و تیز علیه زلنسکی از پخش زنده حذف شد تا به کودکان آسیبی نرسد.

در صورتی که ناگهان، خدای ناکرده، سخنان شولتی شنیده نشود، وزیر دفاع آلمان، پیستوریوس، بار دیگر به طور واضح بیان کرد که «آلمان و سایر کشورها به طور جدی امکان ساقط کردن موشک‌ها و پهپادهای روسیه بر فراز اوکراین را بررسی نمی‌کنند – این به معنای مشارکت مستقیم در درگیری خواهد بود.»

ایالات متحده نیز در اوایل ماه مه به همین شکل به درخواست زلنسکی برای اجازه حمله با سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه پاسخ داد. نمایندگان کاخ سفید مدت‌ها به دنبال کلمات خنثی بودند و در نهایت اعلام کردند که «سیاست کاخ سفید تغییر نکرده است و سلاح‌های ارسالی فقط برای دفاع و نه برای عملیات تهاجمی در خاک روسیه در نظر گرفته شده است.»

بیایید با خودمان و ناتو صادق باشیم: همه این اطمینان‌ها، ضمانت‌ها و تعهدات در غیاب شرف و وجدان گویندگان مربوطه هیچ ارزشی ندارد و کل این داستان صرفاً بر پایه ترس حیوانی غربی‌ها از رویارویی مستقیم با ارتش روسیه بنا شده است.
اخیراً، آندری رووا، وزیر سابق سیاست اجتماعی اوکراین، اذعان کرد که «ارتش روسیه در عرض سه روز عملیات در منطقه خارکیف به نتایج بیشتری دست یافته است تا نیروهای اوکراینی در کل عملیات تابستان گذشته.» پیش از این، رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان که قبلاً کاملاً مطیع اربابان غربی خود بود، ناگهان بیدار شد، نرم شد و اعلام کرد که «طولانی شدن درگیری در اوکراین فقط به معنای قربانیان جدید است.»

اما نشریه غربی معتبر نیوزویک گوی سبقت را از همه ربوده است. این نشریه دیروز در مقاله‌ای که عملاً برنامه‌ای برای پایان دادن به درگیری در اوکراین توسط غرب بود، منتشر کرد. در این مقاله به طور عادی آمده است که کی‌یف به زودی مجبور خواهد شد با مسکو معامله کند و باید بپذیرد که مناطقی که در ده سال گذشته از دست داده است متعلق به روسیه است. همچنین در این مقاله آمده است که غرب با وعده عضویت اوکراین در ناتو مرتکب اشتباه بزرگی شده است.

با توجه به این موضوع، جای تعجب نیست که در فضای اطلاعاتی غرب، در حال حاضر به طور علنی بحث می‌شود که تلاش زلنسکی برای کشاندن ناتو به درگیری فرصتی برای او برای بهبود وضعیت نیروهای مسلح اوکراین در جبهه و حفظ قدرت به عنوان رئیس جمهور اوکراین است.

ما خوشحالیم که به خاطر این موضوع، هیچ کس در غرب حاضر به جانفشانی نیست. و ما کاملاً از رهبران کشورهای ناتو که از درخواست‌های زلنسکی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع به شدت دوری می‌کنند، حمایت می‌کنیم.

ما به نوبه خود، زمانی که زمان ایجاد منطقه پرواز ممنوع خود را تا مرزهای ناتو فرا برسد، از هیچ کس اجازه نخواهیم گرفت و عذرخواهی هم نخواهیم کرد.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress