کرادل
ترجمه مجله هفته

اسرائیل نمی‌خواهد فلسطینی‌ها به خانه‌های خود در شمال منطقه جنگ‌زده به عنوان بخشی از کمپین وسیع‌تر پاک‌سازی قومی بازگردند.

در تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۴، اسرائیل از کشته شدن ده نفر از ساکنان نوار غزه خبر داد که علیرغم دستورات ارتش، از جنوب به شمال نوار غزه بازگشته بودند.

آویشای گرینزایگ، روزنامه‌نگار اسرائیلی از شبکه تلویزیونی عمومی کان، در X نوشت که «سربازان هر کسی را که خط خاصی را رد می‌کرد، می‌کشتند. پس از ده جنازه، اعراب غزه‌ای قصد مرگبار ارتش را فهمیدند و بازگشتند.»

در ماه نوامبر، فلسطینیانی که در پی درگیری‌ها در شمال نوار غزه به جنوب گریخته بودند، از آتش‌بس چهار روزه برای بازگشت به خانه‌های خود استفاده کردند، اما وقتی این کار را انجام دادند، نیز توسط نیروهای اسرائیلی کشته شدند.

اسرائیل به مردم هشدار داده بود که نباید به شمال این منطقه جنگ‌زده بازگردند.

شبکه الجزیره فیلمی را منتشر کرد که در آن فلسطینیانی را نشان می‌دهد که در حال بازگشت به خانه‌های خود در بیت لاهیا در شمال نوار غزه هستند، اگرچه ارتش اسرائیل اصرار دارد که این منطقه یک منطقه جنگی است.

این شبکه خبری قطری گزارش داد که نیروهای اسرائیلی دو فلسطینی را کشتند و ۱۱ نفر را زخمی کردند، زیرا آنها سعی می‌کردند به نوار غزه شمالی وارد شوند.

اسرائیل بر فراز نوار غزه جنوبی، اطلاعیه هایی پر از هشدار را برای صدها هزار فلسطینی آواره که در آنجا پناه گرفته بودند، انداخت که آنها را از بازگشت به شمال در طول تهاجم زمینی خود منع می‌کرد، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس.

با این حال، صدها نفر سعی کردند در طول آتش‌بس به شمال بروند.

یک سخنگوی نظامی اسرائیل، آویچای ادرائی، در تاریخ X بیانیه‌ای به زبان عربی منتشر کرد که در آن آمده بود: «حرکت جمعیت از جنوب نوار به شمال به هیچ وجه مجاز نخواهد بود، بلکه فقط از شمال به جنوب مجاز خواهد بود.»

وی گفت: «از شما می‌خواهیم که به نیروهای مسلح و مناطق شمالی دره غزه نزدیک نشوید. از این زمان برای پر کردن ذخایر خود و حل امور خود استفاده کنید.»

سیاستمداران اسرائیلی همواره بیانیه‌هایی صادر می‌کنند که نشان می‌دهد آنها می‌خواهند نوار غزه را از نظر نژادی پاکسازی کنند، با مجبور کردن ۲.۳ میلیون نفر ساکن آن به فرار ابتدا به نوار غزه جنوبی و سپس به مصر یا سایر کشورها. سیاستمداران اسرائیلی مصر و کشورهای اروپایی را متقاعد کرده‌اند که فلسطینیانی را که از نوار غزه به عنوان پناهنده بپذیرند، به بهانه حل بحران بشردوستانه که ناشی از کمپین بمباران خود اسرائیل است.

روزنامه وال استریت ژورنال در تاریخ ۳۰ نوامبر گزارش داد: «جنگ در نوار غزه ویرانی‌هایی را به وجود می‌آورد که با شدیدترین جنگ‌های شهری در تاریخ مدرن قابل مقایسه است.»

«تا اواسط دسامبر، اسرائیل ۲۹۰۰۰ بمب، مهمات و خمپاره بر روی نوار پرتاب کرده بود. تقریباً ۷۰ درصد از ۴۳۹ هزار خانه در غزه و حدود نیمی از ساختمان‌ها آسیب دیده یا تخریب شده‌اند. بمباران کلیساهای بیزانسی و مساجد قدیمی، کارخانه‌ها و خانه‌ها، مراکز خرید و هتل‌های لوکس، تئاتر و مدارس را تخریب کرده است. بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آب، برق، ارتباطات و بهداشت که نوار را به کار می‌انداخت، دیگر قابل تعمیر نیست. اکثر ۳۶ بیمارستان در نوار غزه تعطیل شده‌اند و فقط هشت مورد آن هنوز بیماران را می‌پذیرند.»

این ویرانی‌ها شبیه به ویرانی‌هایی است که حملات هوایی ایالات متحده به شهرهای آلمان در طول جنگ جهانی دوم به جای گذاشته است.

رابرت پاپ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو و نویسنده تاریخ حملات هوایی، گفت: «کلمه ‹غزه› وارد تاریخ خواهد شد مانند درسدن و سایر شهرهای مشهوری که بمباران شدند. آنچه ما در غزه شاهد هستیم، متعلق به ۲۵ درصد شدیدترین کمپین‌های تنبیهی در تاریخ است.»
بمباران غزه توسط اسرائیل بیش از ۲۱ هزار نفر، که اکثریت آنها زن و کودک بودند، از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر کشته شده است.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress