ویتنام برای سومین بار در عرض سه سال رئیس‌جمهور جدیدی را انتخاب می‌کند

مجمع ملی ویتنام «تُو لام» ٦٦‌ساله را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب کرد. او جانشین «وو وان تئونگ» می‌شود که در ماه مارس به دلیل یک رسوایی فساد از مقام خود کناره‌گیری کرد. «تُو لام» که سابقه وزارت امنیت عمومی را در کارنامه خود دارد، در آخر هفته گذشته توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام به‌عنوان تنها نامزد این سمت معرفی شده بود.
با انتخاب تُو لام به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید، ویتنام برای سومین بار در عرض سه سال رئیس‌جمهور خود را تغییر می‌دهد. این اتفاقی غیرمعمول در ویتنام است که به ثبات سیاسی خود معروف است. در‌واقع، کناره‌گیری «تُوآنگ» از مقام خود پس از تنها یک سال در این سمت، به اجبار حزب کمونیست انجام شد. رئیس‌جمهور قبلی نیز به دلیل اتهامات فساد از مقام خود کناره‌گیری کرده بود.

در جمهوری سوسیالیستی ویتنام (SRV)، رئیس‌جمهور پس از دبیر کل حزب کمونیست ویتنام که نقش رهبری او در قانون اساسی ذکر شده است، دومین مقام سیاسی کشور محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور توسط مجمع ملی (پارلمان) از میان نمایندگان آن انتخاب می‌شود. اختیارات رئیس‌جمهور نقش سمبلیک برای روسای جمهور با سیستم حکومتی پارلمانی است.

تُو لام در ١٠ ژوئیه ١٩۵٧ در استان «هونگ ین» در شمال ویتنام متولد شد (در سال ١٩٧٦ ویتنام شمالی و جنوبی به جمهوری سوسیالیستی ویتنام تغییر سیستم پیدا کرد). او از سال ١٩٧٤ تا ١٩٧٩ در دانشکده امنیت عمومی تحصیل کرد. از سال ١٩٧٩ در پست‌های مختلف در ادارات و بخش‌های وزارت امنیت عمومی ویتنام مشغول به‌کار بوده است. وی از سال ٢٠١٠ تا ٢٠١٦ معاون وزیر این وزارتخانه و در سال ٢٠١٦ به‌عنوان وزیر منصوب شد. «تُو لام» در سال ٢٠١١ به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام درآمد و درجه ژنرالی دارد.
ویتنام در سال‌های اخیر در کانون توجهات ژئوپلیتیک منطقه‌ای قرار‌گرفته است. این کشور آسیای جنوب شرقی با ١٠٠ میلیون نفر جمعیت به هدف تلاش‌های ایالات متحده و ژاپن برای پیوستن به یک ائتلاف ضد چینی تبدیل شده است تا تلاش‌های چین برای الحاق تایوان و تسلط بر دریای چین جنوبی را تضعیف کند. این مطلب را «نیکولای واویلوف» کارشناس چینی روسیه بیان کرده است. به گفته وی، تغییر مکرر روسای جمهور در سه سال گذشته نشان‌دهنده بحران شدید داخلی و مبارزه بین گروه‌های نفوذ طرفدار چین و طرفدار آمریکا در سیاست ویتنام است. با انتخاب «تُو لام» به‌عنوان رئیس‌جمهور، نیرو‌های ضد آمریکایی دست بالا را پیدا کردند.

انتظار می‌رود رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، در ماه ژوئن به ویتنام سفر کند. این خبر را سفیر روسیه در ویتنام اعلام کرد. پوتین این دعوت را در تماس تلفنی با «نگوئن فیو تروونگ» دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام در ماه مارس دریافت کرد.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress