سه کشور اروپایی فلسطین را به رسمیت شناختند. اسرائیل سفیران خود را فراخواند و نسبت به عواقب آن هشدار داد

ایرلند، اسپانیا و نروژ استقلال فلسطین را به رسمیت شناختند! اسرائیل خشمگین است، حماس و دیگر فلسطینی ها خوشحال هستند، جهان نظاره گر است.

مقامات ایرلند، اسپانیا و نروژ تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن استقلال فلسطین اعلام کردند. وزیر امور خارجه اسرائیل، ییسرائیل کاتز، این اقدام را با «عواقب جدی» تهدید کرد.

تا پیش از این، 143 کشور از 193 عضو سازمان ملل، از جمله روسیه، فلسطین را به رسمیت شناخته بودند. با این حال، اکثر کشورهای اروپایی هنوز در مورد به رسمیت شناختن استقلال فلسطین تصمیم نگرفته اند.

خبرگزاری تاس به طور خلاصه آنچه را که در مورد این رویداد شناخته شده است، گردآوری کرده است:

تصمیم سه کشور:

مقامات ایرلند، اسپانیا و نروژ صبح روز 22 مه 2024، تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن فلسطین اعلام کردند.
طبق گفته پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، این تصمیم در 28 مه در این کشور لازم الاجرا خواهد شد.
به گفته سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند، ممکن است سایر کشورها در هفته های آینده از نمونه سه کشور اروپایی پیروی کنند.
طبق گمانه زنی های قبلی Politico، بلژیک یا اسلوونی می توانند چنین تصمیمی بگیرند.

واکنش اسرائیل:

اسرائیل قبلاً سفرای خود را از ایرلند، اسپانیا و نروژ فراخوانده است.
وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که دولت یهود «در برابر کسانی که حاکمیت آن را تضعیف می کنند و امنیت آن را تهدید می کنند، عقب نشینی نخواهد کرد.»
وزیر خارجه همچنین این تصمیم اروپا را به دلیل «بی عدالتی به یاد قربانیان حمله حماس به اسرائیل در اکتبر» مورد انتقاد قرار داد.
کاتز گفت: «این پیامی را به فلسطینی ها و جهان می فرستد – تروریسم نتیجه می دهد.»
علاوه بر این، سفرای سه کشور اروپایی به وزارت امور خارجه اسرائیل احضار شده اند.
طبق گزارش Ynet، به آنها اعتراض خواهد شد و همچنین ویدئویی به آنها نشان داده می شود که شبه نظامیان رادیکال حماس در 7 اکتبر 2023 سربازان زن اسرائیلی را ربودند.

واکنش جهانی:

رهبران فلسطین از ایرلند، اسپانیا و نروژ به خاطر «حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین در سرزمین خود» تشکر کردند و از سایر کشورها خواستند از این اقدام پیروی کنند.
حماس نیز از تصمیم سه کشور اروپایی استقبال کرد و آن را «گامی مهم در جهت تقویت حق مردم فلسطین برای تشکیل دولت مستقل خود» خواند.
وزارت امور خارجه ترکیه از به رسمیت شناختن فلسطین توسط سه کشور دیگر استقبال کرد، در حالی که وزارت امور خارجه چین گفت که باید به «سیاست مبتنی بر راه حل دو دولتی» بازگردد و افزود:

زمینه تصمیم:

حمله حماس و تشدید درگیری: ایرلند، اسپانیا و نروژ در بحبوحه تشدید درگیری های مسلحانه پس از حمله حماس در غزه در اکتبر، تصمیم به به رسمیت شناختن استقلال فلسطین گرفتند. در آن حمله، صدها اسرائیلی کشته و اسیر شدند و اسرائیل با راه اندازی یک عملیات نظامی تمام عیار پاسخ داد که طبق آخرین آمار بیش از 35000 نفر کشته شده اند.

جنجال بر سر عملیات رفح: در هفته های اخیر، بحث های زیادی در مورد عملیات در رفح، شهری در مرز غزه و مصر، وجود داشته است. به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این عملیات برای «کسب پیروزی کامل بر حماس» ضروری است. سایر کشورها، از جمله ایالات متحده، از اسرائیل در مورد درگیری گسترده در شهری که 1.4 میلیون نفر در آن در محاصره و آواره شده اند، هشدار داده اند.

درخواست برای بازداشت: در 20 مه، کریم خان، دادستان دادگاه کیفری بین المللی، خواستار صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و وزیر دفاع یوآو گالانت شد و گفت که آنها «مسئول جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت» در فلسطین هستند. او همچنین خواستار صدور حکم بازداشت برای سه تن از رهبران حماس شد.

وضعیت فلسطین:

قطعنامه تقسیم: در سال 1947، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را برای تشکیل دو کشور – یهودی و عرب – در فلسطین به تصویب رساند.
جنگ و اشغال: پس از تأسیس اسرائیل در سال 1948، کشورهای عربی به این منطقه حمله کردند، اما شکست خوردند و اسرائیلی ها سرزمین هایی را که قرار بود برای تشکیل یک کشور عربی باشد، اشغال کردند.
اعلام تأسیس دولت: در سال 1988، در نشست شورای ملی فلسطین در الجزایر، تأسیس دولت فلسطین با پایتختی بیت المقدس شرقی اعلام شد، اما این دولت هنوز عملاً حاکمیت کامل ندارد.
محدودیت های حاکمیت: فلسطین ارتش و واحد پول خود را ندارد و اسرائیل کنترل اکثر مرزها و بیت المقدس شرقی را در دست دارد. علاوه بر این، فلسطین از سال 2007 از نظر سیاسی به دو بخش تقسیم شده است: کرانه غربی تحت کنترل فتح و نوار غزه تا زمان عملیات اسرائیل تحت کنترل حماس بود.
توجه بین المللی: حدود سه چهارم از کشورهای عضو سازمان ملل متحد استقلال فلسطین را به رسمیت می شناسند، اما اکثر کشورهای غربی آن را به رسمیت نمی شناسند. فلسطین عضو اتحادیه عرب است، اما عضو کامل سازمان ملل متحد نیست.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress