چاینا‌دیلی نیوز

ایران هیأتی عالیرتبه را برای بررسی سقوط بالگرد 19 مه که منجر به کشته شدن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و مقامات عالیرتبه همراه وی از جمله وزیر خارجه کشور شد، مأمور کرد.

به گزارش رسانه های دولتی، گروه تحقیق توسط سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، مأمور شد. خبرگزاری جمهوری اسلامی (IRNA) گزارش داد که این هیأت به ریاست سرتیپ دوم علی عبدالهی به محل حادثه اعزام شده و تحقیقات خود را آغاز کرده است.

ایرنا اعلام کرد: «نتیجه تحقیقات متعاقباً پس از اتمام مأموریت اعلام خواهد شد.»

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، این حادثه را «فرود سخت به دلیل شرایط جوی» خواند. وی در مصاحبه ای که روز دوشنبه از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: «رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان در حال بازگشت با بالگرد بودند که یکی از بالگردها به دلیل بدی هوا و مه مجبور به فرود سخت شد.»

رئیس جمهور فقید رئیسی به همراه وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و چند تن دیگر از مقامات در حال سفر به شهر تبریز در شمال غربی ایران برای افتتاح پروژه ای در پالایشگاه تبریز بود که این حادثه رخ داد. رئیسی پیش از این در صبح روز 19 مه برای افتتاح سدهای قیزقلعه و خداآفرین به استان آذربایجان شرقی در شمال غربی سفر کرده بود.

هیئت همراه رئیس جمهور با سه فروند هلیکوپتر در حال سفر بودند. دو فروند دیگر هلیکوپتر همراه پس از قطع ارتباط، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه عملیات جستجو را آغاز کردند.

هلیکوپتری که رئیسی با آن سفر می کرد، یک بالگرد مدل بل ۲۱۲ بود که برای انعطاف پذیری در همه موقعیت ها، از جمله حمل و نقل افراد، استقرار تجهیزات آتش نشانی هوایی، حمل بار و نصب سلاح طراحی شده است.

الکس ماچراس، تحلیلگر مستقل هوانوردی، به الجزیره گفت که به احتمال زیاد تحریم‌های چند دهه‌ای ایالات متحده علیه ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر نقش داشته است، زیرا ناوگان بالگردهای ایران قدیمی و در حال فرسودگی است.
نقش تحریم‌های آمریکا و نقص فنی در سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران، می‌گوید که تحریم‌های ایالات متحده برای چندین دهه ایران را از فرصت نوسازی و تعمیر ناوگان خود محروم کرده است. ایرنا گزارش داد که سقوط بالگرد به دلیل نقص فنی بوده است.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید در روز دوشنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، اتهاماتی مبنی بر اینکه تحریم‌های ایالات متحده ممکن است منجر به سقوط شده باشد را رد کرد و چنین ادعاهایی را «کاملاً بی‌اساس» خواند. او گفت که ایالات متحده هنوز علت حادثه را مشخص نکرده است، در حالی که منابع ایرانی به مه غلیظ در منطقه‌ای که هواپیما در آن سقوط کرده بود اشاره کردند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه در پاسخ به سوالی از خبرنگاران در پنتاگون گفت: «ایالات متحده در این سقوط نقشی نداشت. این یک واقعیت است، ساده و بی آلایش. در اینجا نیز باید تحقیقی انجام شود تا مشخص شود علت سقوط چه بود. چند مورد را میتوان نام برد، نقص مکانیکی، خطای خلبان، هر چه که باشد.»

مدت کوتاهی پس از سقوط بالگرد، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، به NBC News گفت: «من  فقط با فکت صحبت کردم. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر بازی ناپاک وجود ندارد. زمانی که بالگرد سقوط کرد، در شمال غربی ایران هوای بسیار بد و مه آلودی وجود داشت. بنابراین به نظر می رسد یک تصادف بوده است، اما این مورد هنوز به طور کامل در حال بررسی است.»

یک روز پس از سقوط، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ایالات متحده به دلیل مسائل عمدتاً لجستیکی قادر به پذیرش درخواست کمک ایران پس از سقوط بالگرد نبوده است، در حالی که واشنگتن تسلیت خود را ابراز کرد.

در همین حال، یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری رویترز گفت که اسرائیل هیچ ارتباطی با مرگ رئیس جمهور ایران در سقوط بالگرد ندارد.

«ما نبودیم»، مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، گفت. هیچ واکنش رسمی فوری از سوی دولت اسرائیل به مرگ رئیسی وجود نداشت.

عبدالقادر اورالوغلو، وزیر حمل و نقل ترکیه، روز دوشنبه به خبرنگاران خبرگزاری آنادولو گفت: «ما متوجه شدیم که سیستم سیگنالینگ بالگرد به احتمال زیاد به درستی کار نمی کرد یا به آن مجهز نبوده است.»

اورالوغلو گفت که هنوز برای نتیجه گیری در مورد علل زود است، اما افزود که ممکن است شرایط بد آب و هوایی به سقوط کمک کرده باشد.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress