ایراکلی کوباخیدزه گفت که این بلوک در تلاش است تا گرجستان را به خاطر قانون عوامل خارجی خود بترساند.

نخست‌وزیر گرجستان، «ایراکلی کوباخیدزه»، ادعا می‌کند که یکی از کمیسیونرهای اتحادیه اروپا به او گفته است که ممکن است سرنوشتی مشابه با «رابرت فیتسو»، نخست‌وزیر اسلواکی، پیدا کند که هفته گذشته از سوءقصد جان سالم به در برد.

کوباخیدزه روز پنجشنبه در پستی در فیس‌بوک نوشت که این کمیسیونر ناشناس در یک تماس تلفنی اخیر به او هشدار داده است که اگر دولت وی به تصویب قانونی که سازمان‌های غیردولتی (NGO) خارجی در گرجستان را ملزم به افشای منابع مالی خود می‌کند، ادامه دهد، غرب “اقدامات متعددی” علیه او انجام خواهد داد.

او نوشت: «این کمیسیونر در حالی که لیستی از این اقدامات را ارائه می‌کرد، گفت: ‘می‌بینید برای فیتسو چه اتفاقی افتاد، شما باید خیلی مراقب باشید.’»

فیتسو در ۱۵ مه در حالی که در خارج از جلسه‌ای دولتی در شهر هاندلووا با هواداران خود ملاقات می‌کرد، چندین بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او به سرعت به بیمارستان منتقل شد، تحت عمل جراحی اورژانس قرار گرفت و در حال حاضر در حال بهبودی از جراحات خود است. فردی که قصد ترور او را داشت، یک نویسنده ۷۱ ساله است که ظاهراً با تصمیم فیتسو مبنی بر تعلیق کمک نظامی به اوکراین مخالف بوده است. او به اتهام سوءقصد به قتل متهم شده است.

پارلمان گرجستان هفته گذشته قانون «شفافیت نفوذ خارجی» را تصویب کرد. این قانون از سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌ها و افرادی که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، می‌خواهد که به عنوان نهادهایی که «منافع یک قدرت خارجی» را ترویج می‌کنند، ثبت نام کرده و منابع مالی خود را افشا کنند.
با وجود قوانین مشابه اما سختگیرانه‌تر در مورد نفوذ خارجی در ایالات متحده، انگلستان و سایر کشورهای غربی، قانون «عامل خارجی» گرجستان با محکومیت شدید مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا مواجه شده است. طبق گزارش‌های رسانه‌ای، واشنگتن در حال بررسی «اقداماتی» نامشخص علیه تفلیس (پایتخت گرجستان) است و اعضای متعدد اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌ها هستند.

کوباخیدزه نوشت: «ما مدت‌هاست که به این نوع باج‌گیری توهین‌آمیز عادت کرده‌ایم. شباهت‌سازی با سوءقصد به قتل رابرت فیتسو به ما یادآوری می‌کند که در قالب ‘طرف جنگ جهانی’ با نیرویی به شدت خطرناک روبرو هستیم که هر کاری برای ایجاد هرج و مرج در گرجستان انجام می‌دهد.»

کوباخیدزه روز چهارشنبه در مصاحبه با کانال یک گرجستان استدلال کرد که بدون قانون شفافیت، سازمان‌های غیردولتی با بودجه خارجی که در این کشور فعالیت می‌کنند، می‌توانند به راحتی انقلابی مشابه کودتای «مایدان» اوکراین در سال ۲۰۱۴ که با حمایت ایالات متحده انجام شد، برپا کنند. او گفت: «ما خواهان شفافیت هستیم… نمی‌خواهیم در این کشور آب گل‌آلود باقی بگذاریم، زیرا یک ‘مایدان گرجستان’ می‌تواند کشور ما را به عواقب بسیار جدی، به ‘اوکراینی شدن’ آن سوق دهد. ما نمی‌توانیم با این موضوع موافقت کنیم.»

در حالی که این قانون توسط «سالومه زورابیشویلی»، رئیس‌جمهور غرب‌گرای گرجستان، وتو شده است، انتظار می‌رود پارلمان این وتو را رد کند.


توضیح مقام اتحادیه اروپا درباره «تهدید به مرگ» علیه نخست وزیر گرجستان

الیور وارهلی ادعا کرده است که اشاره او به تلاش برای ترور در اسلواکی «اشتباه درک شده است»


کمیسر اروپایی محله و توسعه، الیور وارهلی، به عنوان مقام رسمی که گفته می شود نخست وزیر گرجستان، ایراکلی کوباخیدزه را به ترور تهدید کرده بود، معرفی شد، اما گفت که سخنان او از درست درک نشده.

کوباخیدزه در پستی در شبکه های اجتماعی در روز پنجشنبه به شرح مکالمه تلفنی اخیر خود با یک کمیسر اروپایی ناشناس پرداخت که گفته می شود به او گفته بود: «شما می بینید چه اتفاقی برای فیتسو افتاده است و باید خیلی مراقب باشید.»!!!

رابرت فیتسو نخست وزیر اسلواکی، هفته گذشته از سوءقصد به جان خود توسط یک فعال مخالف جان سالم به در برد. اتحادیه اروپا به جای انتقاد از فیتسو از سوی بروکسل، «قطبی شدن سیاسی» در این کشور را عامل این حادثه دانسته است.

وارهلی در بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر شد و درباره سخنان کوباخیدزه بود، گفت: «می خواهم از صمیم قلب ابراز تاسف کنم که بخشی از مکالمه تلفنی من از زمینه واقعی خارج شده است.»
وارهلی بر این عقیده است که سخنان او نه تنها “کاملا از متن خارج شده‌اند” بلکه “به گونه‌ای به عموم مردم ارائه شده‌اند که می‌تواند منجر به سوء تعبیر کامل هدف اولیه تماس تلفنی من شود.”

وارهلی با کوباخیدزه تماس گرفته بود تا او را متقاعد کند تا از قانون شفافیت نفوذ خارجی که هفته گذشته توسط پارلمان گرجستان تصویب شد، صرف نظر کند. او استدلال کرد که این امر “وضعیت شکننده موجود در کشور را بیشتر شعله‌ور خواهد کرد” و “می‌تواند به قطبی شدن بیشتر و شرایط خارج از کنترل احتمالی در خیابان‌های تفلیس منجر شود.”

وارهلی نوشت: «در این راستا، آخرین رویداد غم انگیز در اسلواکی به عنوان نمونه‌ای و به عنوان اشاره‌ای به جایی که چنین سطح بالایی از قطبی شدن می‌تواند حتی در اروپا در یک جامعه منجر شود، اشاره شد.»
البته در اسلواکی چنین قانونی نه تصویب و نه مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است و حتی طرح هم نشده!
دولت گرجستان تلاش کرده تا با پیشنهاد ثبت و افشای منابع مالی، هزاران سازمان غیردولتی، رسانه و فعال را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، کنترل کند. منتقدان این قانون را به دلیل شباهت با قانون روسیه “قانون روسی” می‌خوانند و قانون بسیار سخت‌گیرانه‌تر ایالات متحده در مورد “عوامل خارجی” که در دهه ۱۹۳۰ تصویب شد را نادیده می‌گیرند.

کوباخیدزه فشار آمریکا و اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن این قانون را “اخاذی توهین‌آمیز” توصیف کرده است. او اوایل این هفته به رسانه‌های دولتی گفت که در صورت عدم کنترل، سازمان‌های غیردولتی با بودجه خارجی به راحتی می‌توانند انقلاب رنگی را در تفلیس بر اساس الگوی کودتای ۲۰۱۴ اوکراین رقم بزنند.

او گفت: «نمی‌خواهیم در این کشور آب گل‌آلود باقی بگذاریم، زیرا یک ‘میدان گرجی’ می‌تواند کشور ما را به عواقب بسیار جدی، به ‘اوکراینیزاسیون’ آن سوق دهد.»

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress