وانگ با معاون وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و بر حمایت خود تأکید کرد

کارشناسان: سانحه غم‌انگیز بعید است بر پایه و اساس و جهت روابط دوجانبه تأثیر بگذارد

گلوبال تایمز

ترجمه مجله هفته

ایران و چین علیرغم فقدان رئیس جمهور رئیسی، مصمم به تقویت همکاری‌های استراتژیک هستند
در پی سانحه هوایی غم‌انگیز که یکشنبه منجر به جان باختن رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان و چند مقام دیگر شد، مقامات چینی و ایرانی عزم خود را برای ادامه تقویت همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور اعلام کردند. کارشناسان نیز خاطرنشان کردند که درگذشت آقای رئیسی بر روند کلی و توسعه روابط چین و ایران تأثیری نخواهد گذاشت و به تغییرات بنیادی در سیاست داخلی ایران منجر نخواهد شد.

در روز سه‌شنبه، وزیر امور خارجه چین، وانگ ای، با معاون وزیر امور خارجه ایران، مهدی صفری، که برای شرکت در نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه حضور داشت، دیدار کرد. آقای وانگ بار دیگر مراتب تسلیت و همدردی خود را با مردم ایران به مناسبت درگذشت غم‌انگیز آقایان رئیسی و عبداللهیان ابراز داشت.

آقای وانگ گفت: «صرف نظر از اینکه شرایط چگونه تغییر کند، چین به تقویت همکاری‌های استراتژیک با ایران، حفظ منافع مشترک و تلاش برای صلح منطقه‌ای و جهانی ادامه خواهد داد.»
مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه ایران، از حمایت‌های بی‌وقفه چین از ایران تشکر کرد و خاطرنشان کرد که سیاست داخلی و خارجی ایران بدون تغییر باقی خواهد ماند. وی گفت: «ایران اهمیت زیادی برای روابط با چین قائل است و خواهان گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ است.» صفری با بیان اینکه ایران آماده ادامه روندهای مربوطه و تلاش برای ارتقای روابط با کشورهای منطقه است، تأکید کرد.

ما چائوکسیو، معاون اجرایی وزیر امور خارجه چین، در تماس تلفنی با علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را به دولت و مردم ایران در پی این حادثه غم‌انگیز ابراز داشت.

باقری کنی از بیانیه چین مبنی بر آمادگی برای کمک به ایران در ساعات اولیه پس از این اتفاق ناگوار و همچنین کمک‌های پکن در 24 ساعت گذشته قدردانی کرد و از مقامات چینی به خاطر ابراز همدردی و تماس‌های تلفنی امروز تشکر کرد. وی خاطرنشان کرد که این امر نشان‌دهنده عمق  استراتژیک و  دوستانه دو کشور و همچنین حمایتی است که  در  دوران‌های سخت به یکدیگر ارائه می‌دهند. باقری تأکید کرد که ایران مصمم به توسعه مستمر همکاری با چین در همه زمینه‌ها است.

اگرچه مرگ ناگهانی رئیسی ممکن است منجر به ایجاد خلأ موقتی در جانشینی رهبر انقلاب ایران و نوساناتی در ساختار قدرت داخلی شود، کارشناسان چینی معتقدند که این  بر روابط چین و ایران، همانطور که مقامات ارشد هر دو کشور وعده داده‌اند، تأثیری نخواهد گذاشت.

ژو یونگ‌بیائو، مدیر  مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل دانشگاه لانتزو، در مصاحبه‌ای با گلوبال تایمز گفت: «پایه و اساس روابط  تغییر نخواهد کرد، زیرا چارچوب کلی روابط دوجانبه  ثابت و استوار باقی می‌ماند و این نشان می‌دهد که این  تأثیر قابل توجهی بر روابط بین دو کشور نخواهد داشت.»

علاوه بر این، ژو خاطرنشان کرد که  در ایران همچنان  احساسات ضد آمریکایی قوی است و در چنین شرایطی تقاضای زیادی برای همکاری‌های  با چین وجود دارد.
علاوه بر همکاری دوجانبه، چین و ایران دارای پلتفرم‌های چندجانبه‌ای برای تعامل و همکاری مانند سازمان همکاری شانگهای نیز هستند که کانال‌های گفتگو و همکاری بین دو کشور را غنی‌تر می‌کند. چین و ایران همچنین در مورد مسائل مختلف منطقه‌ای اجماع قابل توجهی دارند.

در حالی که معاون اول رئیس‌جمهور ایران، محمد مخبر، در حال حاضر به عنوان رئیس‌جمهور موقت فعالیت می‌کند، دولت ایران روز دوشنبه اعلام کرد که چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری این کشور در تاریخ 28 ژوئن برگزار خواهد شد. خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از خبرگزاری شین هوا این خبر را گزارش داده است.

اگرچه ممکن است فقدان رئیسی در کوتاه‌مدت بر رفتار بحران‌زده ایران تأثیر بگذارد، اما تحلیلگران معتقدند که جهت کلی سیاست داخلی و خارجی او تغییر اساسی نخواهد کرد.
به گفته لیو ژونگ‌مین، استاد مؤسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، رئیسی در دوران ریاست جمهوری خود در بهبود روابط با کشورهای همسایه و گسترش روابط بین‌المللی ایران پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورده بود. او روز سه‌شنبه به گلوبال تایمز گفت: «ایران با موفقیت به سازمان همکاری شانگهای و مکانیزم همکاری بریکس پیوست که حضور بین‌المللی ایران را تقویت کرد.»

لیو خاطرنشان کرد که باید منتظر گام بعدی در جهت سیاست داخلی بود، زیرا هنوز مشخص نیست که آیا رویکرد سیاسی محافظه‌کارانه فعلی دولت ادامه خواهد داشت یا انتخابات پیش رو در 28 ژوئن به سمت گرایش‌های میانه‌روتر منجر خواهد شد.

معاون اول اجرایی ایران، محسن منصوری، اعلام کرد که مراسم تشییع جنازه رئیسی روز پنجشنبه در شهر مشهد در شمال شرق ایران برگزار می‌شود. خبرگزاری شین‌هوا گزارش می‌دهد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز دوشنبه پنج روز عزای عمومی اعلام کرد.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress