دولت هند از یک نهاد دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌کند

نویسنده: یورگ تیدجن

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

ملی‌گرایان هندو در هند بار دیگر به استفاده از روش‌های غیراخلاقی در مبارزات انتخاباتی متهم شده‌اند.

روز سه‌شنبه، شبکه الجزیره تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌دهد دولت تحت رهبری نخست‌وزیر نارندرا مودی، در آستانه انتخابات سراسری که در حال حاضر در چندین مرحله در سراسر کشور در حال انجام است، به طور گسترده از منابع عمومی برای پیروزی خود استفاده کرده است.

این موضوع به طور خاص مربوط به تبلیغات در پلتفرم‌های گوگل، از جمله یوتیوب، که یکی از پرکاربردترین منابع اطلاعاتی در هند است، می‌شود.

طبق تحقیقات الجزیره، حزب حاکم بهاراتیا جنتا (BJP) تحت عنوان «Modis Guarantee» (تضمین مودی) در ماه نوامبر یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کرد که سپس توسط آژانس دولتی تبلیغات و ارتباطات (CBC) تقریباً با همان محتوا تکرار شد. در این تبلیغات که در نهایت از طریق گوگل منتشر شد، مثلاً یک پدر برای پسرش که می‌خواهد ایده تجاری خود را عملی کند، نگران است. پسر به او می‌گوید: «اما بابا، که تضمین مودی هست.» ویدیو با این القا که به لطف این «تضمین» هند بهشت استارت‌آپ‌ها شده است، به پایان می‌رسد.

مثال دیگر: زمانی که در اوایل مارس، لالو پراساد یاداو، سیاستمدار مخالف، مودی را که به سبک زندگی زاهدانه و ریاضتی هندو-بنیادگرابانه پایبند است، به «نداشتن خانواده» متهم کرد، CBC از طریق گوگل ویدیویی منتشر کرد که در آن نخست‌وزیر به همراه پرسنل ارتش در حال برگزاری جشن دیوالی دیده می‌شود و سپس شعار «ما همه خانواده مودی هستیم» به نمایش در می‌آید.
تحقیقات الجزیره بر هزینه‌هایی متمرکز است که به «مالیات‌دهنده هندی» تحمیل شده است.

طبق این تحقیق، بودجه CBC در آستانه انتخابات به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بین اواسط نوامبر و اواسط مارس، این سازمان حدود 4.3 میلیون یورو برای تبلیغات مذکور هزینه کرده است. پس از آن، حزب حاکم بهاراتیا جنتا (BJP) به عنوان دومین مشتری بزرگ گوگل، در همین مدت حدود 3.5 میلیون یورو دیگر برای تبلیغات هزینه کرده است. در مقابل، مهم‌ترین حزب مخالف، کنگره ملی هند (INC)، در بازه زمانی تقریباً شش ساله – بین ژوئن 2018 تا 15 مارس – حدود 3 میلیون یورو به گوگل پرداخت کرده است. لازم به ذکر است که از 15 مارس، کمپین انتخاباتی به طور رسمی آغاز شد و از آن تاریخ به بعد، CBC طبق قانون موظف بود هرگونه تبلیغی برای برنامه‌های دولتی را متوقف کند.

در اواخر مارس، INC به دلیل ویدیوهای گوگل به مقامات انتخاباتی شکایت کرد.

الجزیره در این راستا یادآور می‌شود که روش‌های غیراخلاقی در مبارزات انتخاباتی برای حزب کنگره نیز غریبه نیست. نمونه مشهور آن مربوط به ایندیرا گاندی است که در سال 1975 به عنوان رئیس دولت موقتاً از قدرت برکنار شد، پس از آنکه دادگاهی او را به دلیل استفاده از منابع دولتی برای مبارزات انتخاباتی مجرم شناخت.

با این حال، این اولین رسوایی برای BJP در حاشیه انتخابات جاری نیست. در ماه مارس مشخص شد که این حزب بهره‌مند اصلی از کمک‌های مالی ناشناس موسوم به «اوراق انتخاباتی» بوده که اکنون توسط دیوان عالی غیرقانونی اعلام شده است.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress