مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه گفت که مسکو به دنبال رویارویی با دست‌نشانده‌های آمریکا در اروپای شرقی نیست.

چندین مقام غربی تلاش کرده‌اند تا حمایت خود را از کمک‌های اضافی به اوکراین افزایش دهند و ادعا می‌کنند که اگر کی‌یف در میدان جنگ شکست بخورد، مسکو متوقف نخواهد شد. پوتین این ادعاها را در جریان بازدید از پایگاه هوایی تورژوک در منطقه تور مطرح کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «این فقط مزخرف است» و به اختلاف در هزینه‌های دفاعی روسیه و بودجه ارتش ناتو اشاره کرد. او گفت: «این ادعا که ما قصد داریم پس از اوکراین به اروپا حمله کنیم، کاملاً بی‌معنی است و ارعاب جمعیت خودشان است که فقط منجر به از بین بردن پول مالیات دهندگانشان میشود.»

پوتین افزود: «کشور های ماهواره‌‌ای آمریکا در اروپای شرقی هیچ دلیلی برای ترسیدن ندارند. صحبت از حمله احتمالی روسیه به لهستان، جمهوری چک یا کشورهای بالتیک فقط تبلیغات دولت‌هایی است که به دنبال ترساندن شهروندان خود برای استخراج هزینه‌های اضافی از مردم هستند تا آنها را مجبور به تحمل این بار بر روی شانه‌های خود کنند.»

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که ناتو به سمت مرزهای روسیه گسترش یافته است، نه برعکس، و افزود که روسیه صرفاً «از مردم ما در سرزمین‌های تاریخی ما محافظت می‌کند.»

او گفت: «آنها درست به مرزهای ما آمدند… آیا ما از اقیانوس عبور کردیم و به مرزهای آمریکا رسیدیم؟ نه، آنها به ما نزدیک شده‌اند و بسیار نزدیک شده‌اند.»

تورژوک خانه ۳۴۴مین مرکز آموزشی خلبانان جنگی روسیه است که شامل پرسنلی است که برای شرکت در جنگ اوکراین آموزش دیده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در روز چهارشنبه و در جریان سفر کاری خود به منطقه توور، اظهار داشت که روسیه هیچ قصدی برای تخریب فرهنگ کشورهای دیگر ندارد. وی تأکید کرد که مسکو تفاوت‌های میان مردم و نخبگان را درک می‌کند و به فرهنگ هر ملتی احترام می‌گذارد، و فرهنگ خود را نیز بخشی از میراث جهانی می‌داند.

در پاسخ به تلاش‌های برخی کشورهای غربی برای «پاک‌سازی» فرهنگ روسیه، پوتین با هنرمندان منطقه به گفتگو پرداخت. به گفته او، مسکو هیچ برنامه‌ای برای واکنش به این اقدامات ندارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت روسیه هیچ‌گاه تلاشی برای جلوگیری از اجرای هنرمندان خارجی یا برنامه‌های فرهنگی نکرده است، افزود: ما با ملت‌ها مشکلی نداریم، بلکه با نخبگان برخی کشورها مشکل داریم. در واقع، ما معتقدیم که فرهنگ روسیه جزئی از فرهنگ جهانی است و به این موضوع افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد که مقامات روسیه متعهد به در نظر گرفتن زمینه‌های فرهنگی جهانی هستند و «هیچ چیزی را مستثنی نمی‌کنند». پوتین در اشاره به اقدامات کشورهای غربی در طول درگیری‌های اوکراین، گفت: کسانی که می‌خواهند فرهنگ یک کشور با جمعیتی حدود ۱۹۰ میلیون نفر را نابود کنند، «عاقل نیستند».

کشورهای غربی بارها تلاش کرده‌اند تا اجراهای هنرمندان و موسیقیدانان روسی و همچنین افرادی که به عنوان حامیان مسکو شناخته می‌شوند را ممنوع کنند. به تازگی، کنسرت آینده در لیتوانی توسط انزو گیناتزی، خواننده محبوب ایتالیایی معروف به پوپو، لغو شد، زیرا وی در ماه مارس در کرملین اجرا داشته است.
پوپو خواننده ایتالیایی به دلیل لغو کنسرتش در روسیه به دلیل تحریم‌های فرهنگی علیه این کشور، از غرب انتقاد کرد.
پوپو در آن زمان به تاس گفت که به روسیه سفر کرده است تا «پیام صلح را به جهان برساند». او همچنین با «تحریم فرهنگی یک ملت» مخالفت کرد و چنین رویکردی را «غلط» خواند.

پس از آن، محل برگزاری کنسرت پوپو در لیتوانی لغو شد و این اقدام را «خبر خوبی» برای کسانی دانست که با عملیات نظامی روسیه در اوکراین مخالف هستند.

در اوایل همان ماه، کره جنوبی به دنبال اعتراض اوکراین، چندین کنسرت از سوتلانا زاخارووا، بالرین مشهور تئاتر بولشوی روسیه را لغو کرد.

از زمان آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بسیاری از موسسات فرهنگی غربی تلاش کرده‌اند تا آثار مرتبط با روسیه را به طور کامل از گالری‌ها و تئاترهای خود حذف کنند.

ارکستر فیلارمونیک کاردیف در ولز موسیقی آهنگساز پیوتر چایکوفسکی را از یک کنسرت حذف کرد، اپرای سلطنتی بریتانیا تور باله بولشوی را لغو کرد و کارنگی هال و اپرای متروپولیتن نیویورک دیگر اجازه اجرا به اکثر نوازندگان و سازمان‌های روسی را نمی‌دهند.

این کمپین به حدی داغ شده است که برخی سیاستمداران غربی از آن انتقاد کرده‌اند. در آوریل ۲۰۲۳، سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا، این کمپین را «حرکتی اشتباه» خواند. در ماه اوت همان سال، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با چنین اقداماتی مخالفت کرد و فرهنگ روسیه را «بخشی از تاریخ مشترک اروپایی ما» دانست.

Designed with WordPress