ترجمه مجله هفته

واگادوگو: سه دیپلمات فرانسوی، از جمله دو مشاور سیاسی سفارت فرانسه، به دلیل «فعالیت های براندازانه» به گفته خبرگزاری فرانسه، «عنصر نامطلوب» اعلام شده و موظف به ترک بورکینافاسو هستند.

وزارت امور خارجه بورکینافاسو در یادداشتی به سفارت فرانسه در واگادوگو که خبرگزاری فرانسه در ۱۸ آوریل رونوشت آن را به دست آورده است، اعلام کرد که سه دیپلمات فرانسوی به دلیل «فعالیت های براندازانه» «عنصر نامطلوب» در خاک بورکینافاسو اعلام شده اند.

در این یادداشت که مورخ ۱۶ آوریل است، آمده است: «آنها موظفند ظرف ۴۸ ساعت آینده خاک بورکینافاسو را ترک کنند.»

کریستوف لوموئن، سخنگوی معاون وزارت امور خارجه فرانسه، در پاسخ به این اقدام در ۱۸ آوریل گفت: «تصمیم مقامات بورکینابه‌ای بر هیچ مبنای قانونی استوار نیست. ما نمی‌توانیم جز ابراز تاسف از آن، کاری انجام دهیم.» وی همچنین اتهامات علیه فرانسوی‌ها را «بی‌اساس» دانست.

روابط بین پاریس و واگادوگو از زمان به قدرت رسیدن کاپیتان ابراهیم ترائوره در سپتامبر ۲۰۲۲ به شدت رو به وخامت گذاشته است. وی که اصل حاکمیت کشور را شعار دولت خود قرار داده، حضور کشور استعمارگر سابق را زیر سوال برده است. به این ترتیب، او توافق نظامی ۱۹۶۱ با فرانسه را فسخ و خواستار خروج نیروهای فرانسوی شد.

سابقه های متعدد

یک سال قبل، در دسامبر ۲۰۲۲، دولت بورکینافاسو دو فرانسوی را که برای یک شرکت در این کشور کار می کردند، به ظن جاسوسی توسط مقامات اخراج کرد.

در اول دسامبر ۲۰۲۳، چهار مقام فرانسوی که توسط واگادوگو به جاسوسی متهم شده بودند و به گفته یک منبع دیپلماتیک فرانسوی خبرگزاری فرانسه، تکنسین های نگهداری کامپیوتر بودند، دستگیر شدند. به گفته منابع امنیتی بورکینافاسو خبرگزاری فرانسه، آنها اکنون در حبس خانگی هستند.
سفیر فرانسه در واگادوگو که پس از کودتا احضار شده بود، از آن زمان جایگزین نشده است.

بورکینافاسو در دو سال گذشته به دو همسایه خود، مالی و نیجر که آنها نیز توسط نظامیان اداره می شوند و با تهدید فزاینده جهادی روبرو هستند، و همچنین به روسیه نزدیک شده است.

مسکو از زمان روی کار آمدن کاپیتان ابراهیم ترائوره در سپتامبر ۲۰۲۲، روابط خود را با بورکینافاسو تقویت کرده است، در حالی که این کشور از آن زمان به قدرت استعمارگر سابق فرانسه پشت کرده است. از آن زمان، گشایش های دیپلماتیک افزایش یافته است و این نظامی در اجلاس روسیه-آفریقا در ژوئیه ۲۰۲۳ در سن پترزبورگ اعلام کرد که روسیه «دوست واقعی» آنها است.

بورکینافاسو از سال ۲۰۱۵ با خشونت های جهادی که به گروه های مسلح وابسته به القاعده و گروه داعش نسبت داده می شود و حدود ۲۰ هزار کشته و بیش از دو میلیون آواره داخلی برجای گذاشته است، دست و پنجه نرم می کند. در زمینه امنیتی، مقامات این کشور معتقدند که تنها یک مشارکت با مسکو می تواند این تهدید را مهار کند و ثبات را به کشور بازگرداند.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

Designed with WordPress