در واکنش به اتهامات «جاسوسی چینی» توسط بریتانیا و آلمان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه و سه‌شنبه گفت که «تئوری تهدید جاسوسی چینی» در اروپا چیز جدیدی نیست. او مدعی شد که هر بار در سال‌های اخیر، قبل یا بعد از گفتگوهای سطح بالا بین چین و اروپا، چنین فضاسازی‌هایی با هدف «بدنام‌کردن و ضربه زدن به چین و مسموم کردن فضای همکاری بین چین و اتحادیه اروپا» صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه چین، وانگ ون‌بین، در یک کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت: «می‌خواهم تأکید کنم که چین همکاری با اروپا و همه کشورهای دیگر را بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر دنبال می‌کند و همکاری‌های سودمند متقابل را با طرف‌های ذیربط مطابق با قوانین و مقررات انجام می‌دهد. ما امیدواریم که افراد مسئول در آلمان از ذهنیت جنگ سرد دست بردارند و دستکاری‌های سیاسی علیه چین با بهانه ‹خطرات جاسوسی› را متوقف کنند.»

تحلیلگران چینی معتقدند که اتهامات جاسوسی به چین که تقریباً همزمان توسط بریتانیا و آلمان مطرح شده، نشان‌دهنده هماهنگی احتمالی بین این دو کشور برای تقسیم خطرات و همچنین نشان دادن این موضوع است که مشکل «جاسوسی چینی» در اروپا یک مورد منحصر به فرد نیست، بلکه مشکلی گسترده است که چندین کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق گزارش رویترز به نقل از مقامات قضایی، پلیس آلمان یک دستیار پارلمان اروپا را به اتهام «جاسوسی به ویژه سنگین» برای چین دستگیر کرده است.

رویترز گزارش می‌دهد که به گفته دادستانی کل در بیانیه‌ای، متهم «جیان جی» نام دارد و متهم است که اطلاعات مربوط به مذاکرات و تصمیمات در پارلمان اروپا را به سرویس اطلاعاتی چین ارائه کرده است.
رسانه‌ها گزارش دادند که جیان جی در همان روزی که سه شهروند آلمانی به اتهام همکاری با وزارت امنیت ملی چین برای انتقال فناوری‌هایی که می‌توان از آنها برای اهداف نظامی استفاده کرد، دستگیر شد. به گزارش گاردین در روز دوشنبه، این سه شهروند آلمانی صبح دوشنبه دستگیر شدند.

این دستگیری‌ها حدود یک هفته پس از سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به چین برای پیشبرد همکاری‌ها انجام شد.

به گفته تحلیلگران چینی، زمانی که در روابط چین و اروپا در سطح سیاسی پیشرفتی حاصل می‌شود، اغلب موضوعات منفی مانند «تئوری تهدید جاسوسی چین» به میان می‌آید.

دو دلیل احتمالی برای این امر وجود دارد: اول، برخی از کشورهای اروپایی در تلاشند تا در سیاست خود در قبال چین «تعادل» ایجاد کنند. از آنجایی که برخی از نیروهای داخلی در این کشورها دیدگاه منفی نسبت به چین دارند، این کشورها در تعاملات خود با چین همیشه رویکردی متعادل یا احتیاطی را در پیش می‌گیرند،» کویی هونگ‌جیان، استاد آکادمی حکمرانی منطقه‌ای و جهانی در دانشگاه مطالعات خارجی پکن، روز سه‌شنبه به گلوبال تایمز گفت.

ثانیاً، به گفته کویی، ممکن است هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف در این کشورها وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، در حالی که بخش‌های دیپلماتیک یا اقتصادی ممکن است خواهان ترویج همکاری با چین باشند، بخش‌های داخلی یا امنیتی ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند که نشان‌دهنده تضاد منافع داخلی است.

کویی گفت که وضعیت فعلی دولت آلمان نشان می‌دهد که دولت قادر به کنترل کامل این وضعیت نیست.

به گزارش رویترز، پلیس بریتانیا نیز روز دوشنبه اتهاماتی را علیه دو مرد که متهم به جاسوسی برای چین هستند مطرح کرد که یکی از آنها، طبق گزارش‌ها، به عنوان محقق در پارلمان بریتانیا برای یک نماینده برجسته حزب حاکم محافظه‌کار کار می‌کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه تأکید کرد: «ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که ادعای اینکه چین ممکن است اطلاعات محرمانه بریتانیا را دزدیده باشد، یک اتهام بی‌اساس و تهمتی مغرضانه است و ما این اتهام را به شدت رد می‌کنیم. این دستکاری‌های مغرضانه علیه چین باید متوقف شود.»
کویی هشدار داد که اگر کشورهای اروپایی به طور یکجانبه این رویکرد را که مفهوم امنیت را بیش از حد تحت فشار قرار می‌دهد، دنبال کنند و اتهامات «جاسوسی چینی» را بیشتر به یک موضوع سیاسی تا یک موضوع صرفاً حقوقی تبدیل می‌کنند.

او تأکید کرد که ادامه این رویکرد فقط باعث می‌شود که چینی‌ها در اروپا بیشتر احساس ناامنی کنند و تعاملات عادی بین دو طرف را مختل کند.

کویی هشدار داد که این امر تبادل جامع، فراگیر و آزاد بین چین و این دو کشور اروپایی را دشوارتر خواهد کرد.


سفیر آلمان در پکن به دلیل پرونده‌های جاسوسی احضار شد

پس از دستگیری چهار مظنون در آلمان به اتهام جاسوسی برای چین، سفیر آلمان احضار شد.

چهار شهروند آلمانی اوایل این هفته دستگیر شدند. برجسته‌ترین مورد، جیان جی، کارمند ارشد نامزد حزب الترناتیو برای آلمان برای انتخابات اروپا، ماکسیمیلیان کراه است. به گفته دادستان کل فدرال، گ. به جاسوسی برای یک سرویس اطلاعاتی خارجی در یک مورد به خصوص شدید متهم است.
علاوه بر این، یک مرد و یک زن و شوهر در هسن و نوردراین-وستفالن دستگیر شدند. دادستانی فدرال یکی از متهمان را به جاسوسی برای چین و تهیه اطلاعات در مورد فناوری‌های نوآورانه با کاربرد نظامی متهم می‌کند.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

Designed with WordPress