طبق گفته رئیس سازمان اطلاعات و امنیت بلاروس (KGB)، تلاش برای حمله به مینسک، پایتخت این کشور، با استفاده از پهپادهای جنگی از خاک اتحادیه اروپا خنثی شد.

ایوان ترتیل، رئیس KGB، در سخنرانی خود در مجمع ملی بلاروس، جزئیات بیشتری از این توطئه را فاش نکرد، اما از احتمال وقوع یک «درگیری جهانی» خبر داد.

به گفته مقامات امنیتی بلاروس، این توطئه شامل استفاده از پهپادهای جنگی بود که از خاک لیتوانی به پرواز درآمده و قصد داشتند اهدافی در داخل و اطراف مینسک را هدف قرار دهند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که تنش‌ها بین بلاروس و کشورهای غربی، به ویژه اتحادیه اروپا، در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا بلاروس را به سرکوب معارضان و نقض حقوق بشر متهم کرده و تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده است.

بلاروس نیز به نوبه خود، اتحادیه اروپا را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده و سفرای برخی از کشورهای غربی را از خاک خود اخراج کرده است.

هنوز مشخص نیست که چه کسانی پشت این توطئه بوده‌اند و انگیزه آنها چه بوده است.
ترتیل جزئیات دقیقی ارائه نداد. او فقط گفت که این عملیات در ۱۲ ماه گذشته انجام شده است. KGB همچنین در سال گذشته بیش از ۴۰ عملیات مجرمانه را که هدف آنها قاچاق اسلحه از اوکراین به بلاروس بود، کشف کرد.

علاوه بر این، این مقام ارشد به حاضران در جلسه گفت که آژانس او از تشدید بیشتر تنش در جهان که ممکن است به «درگیری جهانی» منجر شود، نگران است. بلاروس ترجیح می دهد صلح آمیز و مستقل باقی بماند، اما حاکمیت و جایگاه آن به عنوان متحد نزدیک روسیه، این کشور را «به هدف اقدامات مخرب غرب تبدیل کرده است.»

به گفته رئیس KGB، ایالات متحده و متحدانش خواهان کنترل کامل بر بلاروس و ثروت ملی آن هستند. بنابراین، لیتوانی، لهستان و اوکراین میزبان نیروهای شبه نظامی هستند که غرب می خواهد از آنها برای بی ثبات کردن بلاروس و در نهایت سرنگونی دولت آن استفاده کند.

ترتیل گفت: «افراط گرایان در حال ساخت پهپادهای جنگی برای حمله به زیرساخت های حیاتی در بلاروس هستند.» او گفت که آژانس او هنوز قادر به انتشار جزئیات مربوط به طرح حمله به مینسک نیست. با این حال، ترتیل اطمینان داد که «ما به کار خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.»

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

Designed with WordPress