پنتاگون اهداف اوکراین برای موشک های ATACMS را رونمایی کرد.

کی یف می تواند از این سیستم ها برای «فشار بیشتر» بر کریمه استفاده کند.

سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) که توسط ایالات متحده ارائه شده‌اند، به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد تا شبه جزیره کریمه روسیه را «موثرتر» هدف قرار دهند. این مطلب را روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات ارشد پنتاگون گزارش داده است.

در اوایل این هفته، مقامات آمریکایی پس از آنکه چندین رسانه ادعا کردند که کی‌یف  از این سلاح برای هدف قرار دادن مواضع روسیه در پشت خط مقدم استفاده کرده است، تأیید کردند که واشنگتن در ماه گذشته به طور مخفیانه تعداد نامعلومی از ATACMS با برد بیشتر به اوکراین فرستاده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه به نقل از یک مقام دفاعی ناشناس آمریکایی نوشت: «هدف» از ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین، افزایش فشار بر کریمه بود، «جایی که روسیه در حال حاضر پناهگاه نسبتاً امنی دارد.»

ایالات متحده موشک‌های ATACMS را که گفته می‌شود بردی تا ۳۰۰ کیلومتر دارند، به عنوان بخشی از یک بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری که توسط رئیس جمهور جو بایدن در اواسط مارس تأیید شده بود، به اوکراین ارائه کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه ارسال این موشک‌ها را تأیید کرد، اما مقامات آمریکایی از اظهار نظر درباره نوع دقیق و برد این سلاح خودداری کردند.
صبح روز ۱۷ آوریل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرد که نیروهایش به یک پایگاه هوایی در شهر دژانکوی در کریمه حمله کرده‌اند. این پس از آن بود که گزارش‌های رسانه‌ای مدعی شدند که کی‌یف برای اولین بار در حمله به این فرودگاه که ۱۶۵ کیلومتر از خط مقدم فاصله دارد، از موشک استفاده کرده است. وزارت دفاع روسیه به این ادعا پاسخی نداده است.

اوکراین برای اولین بار در سپتامبر سال گذشته موشک‌های ATACMS با برد متوسط دریافت کرد. با این حال، ارتش روسیه به سرعت آنها را ساقط کرد و بدین ترتیب برنامه زلنسکی برای آسیب رساندن یا تخریب پل کریمه را خنثی کرد. در اوایل این ماه، زلنسکی مجدداً تأکید کرد که او و دولتش «واقعاً می‌خواهند زیرساخت‌های روسیه، از جمله پل کریمه را نابود کنند.»

معاون رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، دریاسالار کریستوفر گری، روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «من فکر می‌کنم زمان مناسب فرا رسیده است و رئیس جمهور [بایدن] تصمیم گرفته است که با توجه به جایی که جنگ در حال حاضر در آن جریان دارد، زمان مناسب برای ارائه این ابزار فرا رسیده است. من فکر می‌کنم این یک تصمیم بسیار خوب و سنجیده بود و ما واقعاً برای آن تلاش کرده‌ایم.»

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، روز پنجشنبه گفت که ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف «غیرقابل توجیه» است. او افزود که این اقدام واشنگتن «تهدید برای امنیت کریمه، از جمله سواستوپول، مناطق جدید روسیه و سایر شهرهای روسیه را افزایش می‌دهد.»

کریمه در سال ۲۰۱۴ با اکثریت قاطع به پیوستن به فدراسیون روسیه رأی داد. این شش دهه پس از آن بود که این شبه‌جزیره تاریخی روسیه با حکم اداری نیکیتا خروشچف، نخست‌وزیر شوروی، به جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین منتقل شد. در سپتامبر ۲۰۲۲، چهار منطقه دیگر اوکراین – جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا – نیز پس از برگزاری رفراندوم‌های مشابه به فدراسیون روسیه ملحق شدند.

کی‌یف این رفراندوم‌ها را «فریب» خوانده و بر «فرمول صلح» خود پافشاری می‌کند که خواستار عقب‌نشینی کامل نیروهای روسیه از این چهار منطقه و همچنین کریمه قبل از آغاز هرگونه مذاکره است.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

Designed with WordPress