تصویر سمبولیک است

آمریکا مخفیانه موشک های ATACMS را به اوکراین ارسال کرده است
رئیس جمهور بایدن شخصا تحویل را تایید کرده است.

ایالات متحده به طور مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین فرستاده است
طبق گزارش‌های متعدد رسانه‌های آمریکایی در روز چهارشنبه، واشنگتن در ماه گذشته تعدادی نامشخص از موشک‌های دوربرد ATACMS را به طور مخفیانه به کی‌یف فرستاده است.

یک مقام دولتی ایالات متحده که به طور ناشناس با خبرگزاری‌ها از جمله رویترز، پلیتیکو و نیویورک تایمز صحبت کرده بود، گفت که این موشک‌های تاکتیکی ارتشی (ATACMS) با برد تا ۳۰۰ کیلومتر، بخشی از بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری بود که  جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، در ۱۲ مارس آن را تأیید کرده بود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که اوکراین برای اولین بار در روز چهارشنبه گذشته از این موشک‌ها استفاده کرد و به یک پایگاه هوایی روسیه در حدود ۱۶۵ کیلومتری خط مقدم جبهه حمله کرد.

صبح روز ۱۷ آوریل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرد که نیروهایش به پایگاه هوایی دژانکوی در کریمه حمله کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه این ادعا را رد نکرده است.

زلنسکی مدت‌هاست که خواستار موشک‌های دوربردتر بوده است. به گفته مقام ناشناسی که در گزارش رویترز نقل شده، پنتاگون در ابتدا مخالف بود، اما پس از آن که روسیه از موشک‌های بالستیکی که گفته می‌شود توسط کره شمالی تامین شده بود استفاده کرد و شروع به هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی اوکراین کرد، نظر خود را تغییر داد.

این مقام گفت: «ما به روسیه در مورد این اقدامات هشدار داده بودیم. آنها دوباره هدف‌گیری را آغاز کردند.»

به گفته این مقام، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، لوید آستین وزیر دفاع، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و رئیس ستاد مشترک ارتش، چارلز کیو براون، به بایدن توصیه کردند موشک های دوربردتر را ارسال کند.
سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) از شرکت خصوصی لاکهید مارتین خریداری شده‌اند و از موجودی‌های پنتاگون نیستند، و با «صرفه‌جویی‌هایی» که در ماه مارس فاش شد، مبلغ آنها پرداخت شده‌اند. این صرفه‌جویی‌ها زمانی رخ داد که طبق گزارش‌ها، چندین سفارش نظامی به قیمت پایین‌تر از قیمت پیشنهادی اولیه تحویل داده شد.

به گفته یک مقام، بایدن به مشاوران خود دستور داد که ATACMS را به بسته کمک نظامی اضافه کنند، اما این موضوع را برای حفظ «امنیت عملیاتی اوکراین و عنصر غافلگیری» مخفی نگه دارند.

اوکراین برای اولین بار در سپتامبر گذشته ATACMS با برد متوسط دریافت کرد. با این حال، ارتش روسیه به سرعت شروع به سرنگونی آنها کرد و در نتیجه برنامه زلنسکی برای آسیب رساندن یا تخریب پل کریمه ناکام ماند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اکتبر سال گذشته گفت: «این اشتباه دیگری از سوی ایالات متحده است.» وی توضیح داد که اگر واشنگتن از ارسال موشک‌ها خودداری می‌کرد، «می‌توانست بعداً به عنوان ‹پسر خوب› ظاهر شود» زیرا سعی در جلوگیری از تلفات غیرضروری داشت.

پوتین با بیان اینکه روسیه برای رهگیری ATACMS سیستم‌های پدافند هوایی خود را ارتقا داده است، گفت که ورود این موشک‌ها تأثیر قابل توجهی بر روند جنگ نخواهد داشت و فقط رنج اوکراین را «طولانی‌تر می‌کند». «بنابراین این یک اشتباه است.»

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

Designed with WordPress