مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم




الکساندر ووچیچ، رئیس دولت صربستان، می‌گوید اطلاعاتی دریافت کرده است که نشان می‌دهد در ۴۸ ساعت آینده منافع ملی کشورش در معرض تهدید فوری قرار دارد. روزهای دشواری برای جمهوری در پیش است. ووچیچ جزئیات بیشتری ارائه نداد.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، گزارش داد که کشورش در آینده‌ی نزدیک باید با چالش‌های پیش‌رو روبرو شود. او اطلاعاتی دریافت کرده که حاکی از تهدیدات احتمالی علیه منافع ملی صربستان است. وی با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت:

«اکنون برای من آسان نیست که بگویم در ۴۸ ساعت گذشته چه اخباری دریافت کرده‌ایم. در روزهای آینده مردم صربستان را با تمام چالش‌های پیش‌رو آشنا خواهم کرد. سخت‌تر از همیشه خواهد بود.»

وی در پایان این پست افزود: «ما می‌جنگیم، صربستان پیروز خواهد شد.»
خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داد که ووچیچ ممکن است به تصمیم کریستین اشمیت، نماینده‌ی عالی کشور در بوسنی و هرزگوین، برای تغییر قانون انتخابات این کشور برای احتساب نهاد جمهوری صربسکا اشاره کرده باشد. صرب‌های ساکن آنجا بارها نارضایتی خود را از اشمیت ابراز داشته‌اند و اقتدار او را به رسمیت نمی‌شناسند، زیرا او از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مجوز ندارد.

ووچیچ پیش از این گفته بود که امتناع صربستان از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه باعث تقویت اعتبار بین‌المللی صربستان به عنوان یک کشور مستقل و آزاد شده است. وی افزود که بلگراد در حال حاضر تحت فشار فزاینده‌ی کشورهای غربی قرار دارد.

پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه الکساندر وولین، رئیس اطلاعات صربستان، اطلاعات خارجی روسیه این محدودیت‌ها را تلاش واشنگتن برای «دخالت غیرمؤدبانه در امور یک کشور مستقل» توصیف کرده است.

ووچیچ یکی از اولین سیاستمداران اروپایی بود که در مورد حمله تروریستی در سالن کنسرت Crocus City Hall در نزدیکی مسکو اظهار نظر کرد. او در روز ۲۲ مارس، روز فاجعه، این سوءقصد را «حادثه‌ای غم‌انگیز با عواقب غیرقابل پیش‌بینی» توصیف کرد. در همان زمان، ووچیچ اظهار داشت که انتظار دارد ناک‌اوت تشدید شود.

Designed with WordPress