مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم



نیویورک تایمز: ایالات متحده اطلاعات کامل در مورد حمله تروریستی مسکو را به اشتراک نگذاشته است.

منابع به این روزنامه گفتند که «روابط خصمانه» واشنگتن با روسیه مانع از افشای کامل آنچه می دانستند شده.

نیویورک تایمز مدعی است که عدم اعتماد بین ایالات متحده و روسیه مانع از به اشتراک گذاشتن تمام اطلاعات مربوط به حمله تروریستی اخیر در مسکو توسط واشنگتن شده بود.

جمعه گذشته، چهار مرد مسلح با تیراندازی در یک سالن کنسرت بزرگ در حومه پایتخت و به آتش کشیدن آن، یکی از خونین ترین کشتارهای تاریخ روسیه را رقم زدند. در این حمله بیش از ۱۴۰ نفر کشته شدند.

در اوایل ماه مارس، سفارت ایالات متحده در مسکو به شهروندان آمریکایی در مورد احتمال وقوع حمله هشدار داده بود. به طور جداگانه، گزارشی غیرعلنی به مقامات امنیتی روسیه ارسال شد. اما الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در روز سه شنبه در جریان اطلاع رسانی عمومی از تحقیقات، این گزارش را «کلی» توصیف کرد.

به گزارش تایمز، «روابط خصمانه بین واشنگتن و مسکو مانع از به اشتراک گذاشتن اطلاعات لازم توسط مقامات آمریکایی در مورد این توطئه شد.»

تایمز مدعی است که آمریکایی ها به دلیل «نگرانی از اینکه مقامات روسی ممکن است از منابع یا روش های اطلاعاتی آنها مطلع شوند»، اطلاعات را به طور کامل به اشتراک نگذاشته اند.
سفارت آمریکا در ۷ مارس با انتشار هشدار عمومی، اعلام کرد که خطر حمله در ۴۸ ساعت آینده قریب الوقوع است.
روزنامه‌ای در این باره نوشت: «مشخص نیست که آیا سرویس اطلاعاتی آمریکا زمان حمله را اشتباه محاسبه کرده بود یا تروریست‌ها با مشاهده افزایش تدابیر امنیتی، برنامه خود را به تعویق انداختند.»
پس از دستگیری عاملان این حمله در منطقه‌ای مرزی در روسیه با اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آنها را اسلامگرایان تندرو معرفی کرد. گفته می‌شود آنها از طریق یک چت آنلاین که توسط داعش خراسان، شاخه‌ای از داعش در افغانستان، اداره می‌شد، جذب شده بودند.
ایالات متحده این حمله را به داعش خراسان نسبت داده و این گروه نیز مسئولیت آن را بر عهده گرفته است. با این حال، مقامات روسی مدعی هستند که ممکن است طرف دیگری، مانند سرویس اطلاعاتی اوکراین، پشت این حمله باشد.
برخی از خبرگزاری‌های روسی گزارش داده‌اند که تروریست‌ها در ابتدا قصد داشتند حمله‌ای را در تاریخ زودتری در تالار شهر کروکوس انجام دهند. در روز دهم مارس، کنسرتی توسط خواننده‌ای به نام «شمن» در این مکان برگزار شد. منتقدان پوتین به دلیل مضامین ملی‌گرایانه برخی از آهنگ‌های این خواننده، او را «طرفدار پوتین» می‌دانند.
ظاهراً یکی از عاملان این حمله در تاریخ ۷ مارس در محوطه تالار شهر کروکوس عکس‌برداری شده است. این عکس در رسانه‌های روسی منتشر شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تدابیر امنیتی در تالار شهر کروکوس در روزهای پس از هشدار آمریکا افزایش یافته بود.

ناظران معتقدند آمریکایی‌ها می‌توانستند این اطلاعات را به طور غیر مستقیم و بدون سر و صدا در اختیار سازمان اطلاعات روسیه قرار دهند تا مانع اجرای این عملیات شوند اما حتی دست به این کار هم نزدند.

Designed with WordPress