اسرائیل در همکاری اعراب برای مقابله با پاسخ ایران اغراق می‌کند و «ائتلاف منطقه‌ای» را ابداع می‌کند.

نوشته کنوت ملنتین

یونگه ولت

در حالی که در شب بین شنبه و یکشنبه حمله بزرگ ایران به اسرائیل با بیش از ۳۰۰ موشک در حال انجام بود، رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که جنگنده‌های اردن در حریم هوایی خود ده‌ها پهپاد را سرنگون کرده‌اند. این ادعا که هنوز در روز سه‌شنبه به طور رسمی تأیید نشده است، بر اساس «دو منبع امنیتی منطقه‌ای» بود که به طور دقیق مشخص نشده بودند. همچنین صحت گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دولت امان به نیروی هوایی ایالات متحده اجازه داده است تا در طول حمله ایران در حریم هوایی اردن عملیات انجام دهد، نامشخص باقی ماند. در بیانیه مطبوعاتی فرماندهی مرکزی (Centcom) منطقه‌ای مربوطه، که مسئولیت ساقط کردن بیش از ۸۰ پهپاد و حداقل شش موشک بالستیک را به عهده گرفت، نامی از اردن برده نشده است. در مقابل، اظهارات روز دوشنبه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، مبنی بر اینکه جنگنده‌های فرانسوی «به درخواست اردن» پهپادهای ایران را در حریم هوایی این کشور منهدم کرده‌اند، قابل اعتمادتر به نظر می‌رسید.

همچنین در روز دوشنبه، روزنامه انگلیسی زبان اسرائیلی اورشلیم پست ادعا کرد که عربستان سعودی «اعتراف کرده است که به اتحاد نظامی منطقه‌ای تازه تاسیس – اسرائیل، آمریکا، اردن، بریتانیا و فرانسه – کمک کرده است تا حمله ایران به اسرائیل را دفع کند». این روزنامه راست‌گرا به گزارشی از شبکه کان ۱۱، متعلق به رادیو و تلویزیون دولتی اسرائیل، استناد کرد. کان ۱۱ برای روایت خود به اظهارات ادعایی یک منبع ناشناس از خانواده سلطنتی پرجمعیت عربستان استناد کرد. این منبع مطلع گفته بود که هر موشک مشکوکی در حریم هوایی عربستان به طور خودکار رهگیری و ساقط می‌شود و ایران را به «دامن زدن به درگیری در غزه» متهم کرده بود. جروزالم پست ادعا کرد که گزارش کان ۱۱ «به طور غیرمعمولی در وب سایت خانواده سلطنتی منتشر شده است» و آن را تأییدی بر صحت آن دانست.
به سرعت تکذیبیه‌ای از سوی شبکه العربیه، که در دبی امارات متحده عربی مستقر است و متعلق به گروه سعودی MBC است، منتشر شد: «عربستان سعودی در دفع پهپادها و موشک‌های ایران نقشی نداشته است. هیچ وب‌سایت رسمی وجود ندارد که در آن بیانیه‌ای در مورد مشارکت عربستان سعودی منتشر شده باشد.»

گزارش روز دوشنبه وال استریت ژورنال (WSJ) مبنی بر اینکه «چندین کشور حاشیه خلیج فارس»، که فقط از عربستان سعودی و امارات به طور خاص نامبرده شده بودند، «اطلاعات مهمی» به آمریکا و اسرائیل ارائه کرده بودند که در «موفقیت اقدامات پدافند هوایی» علیه حمله بزرگ ایران «نقش کلیدی» داشت، نیز به همان اندازه تردیدبرانگیز است. فقط به لطف این اطلاعات و همچنین اجازه استفاده از حریم هوایی این کشورها و در اختیار قرار دادن سیستم‌های راداری آنها بود که امکان ساقط کردن تعداد زیادی پهپاد و موشک – به گفته ارتش اسرائیل ۹۹ درصد از تمام موشک‌های مورد استفاده ایران – فراهم شد. مقامات ایران دو روز قبل از حمله عربستان سعودی «و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس» را در جریان قرار داده بودند و آنها اطلاعات را منتقل کرده بودند. وال استریت ژورنال برای ادعای خود به «مقامات سعودی، آمریکایی و مصری» استناد کرد، بدون اینکه نامی از آنها ببرد.

سیاستمداران اسرائیل و سایر مبلغان از این روایت‌ها و روایت‌های مشابه برای ساختن یک ائتلاف منطقه‌ای یا حتی جهانی برای منزوی کردن و مبارزه با ایران استفاده می‌کنند. با این حال، این واقعیت وجود دارد که هیچ کشور عربی اقدامات نظامی ایران را به طور یکجانبه به نفع اسرائیل محکوم نکرده است و همه دولت‌های منطقه از بازیگران اصلی خواسته‌اند که «خویشتنداری» به خرج داده و از تشدید بیشتر تنش‌ها اجتناب کنند.

Designed with WordPress