بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی گویا اسرائیل تلاش کرده است به اصفهان و تبریز حمله موشکی انجام دهد بنا بر گزارش خوانندگان مادر اصفهان صدای انفجار در اصفهان شنیده شد اما آثار انفجار دیده نشده است و زندگی در اصفهان کاملا عادی در جریان می‌باشد. ایران مدعی صدای انفجارها به علت فعالیت د هوایی‌های ارتش و سپاه ایران بوده است. اسرائیل ادعا می‌کند که سایت‌های نظامی در اصفهان مورد حمله قرار در اینجا گزارش رسانه‌های داخلی ایران و اسرائیل برای روشنگری منتشر می‌شود.

رادیو و تلویزیون داخلی ایران تصاویری از شهرهای ادعایی که اسرائیل به آنها حمله کرده است را به شکل زنده منتشر می‌کند که در آن زندگی در حالت عادی در جریان است.

به نظر می‌رسد که حملات ادعایی اسرائیل صورت گرفته و ایران توانسته آنها را دفع کند بدون آنکه آسیبی به منطقه خاصی در ایران برسد.

گزارش رسانه های اسرائیلی:
بنا بر گزارش‌ها، اسرائیل حملاتی را در ایران انجام داده و نقاطی را هم در ایران و هم در جنوب سوریه هدف قرار داده است.

ای بی سی نیوز به نقل از مقامات ارشد آمریکایی اعلام کرد که اسرائیل پس از حمله اخیر ایران حملات تلافی جویانه ای را انجام داده است.

به گفته مارتا راداتز، خبرنگار ارشد روابط جهانی ABC News، حملات اسرائیل به طور خاص یک سایت در ایران را هدف قرار داده است.

فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند ظاهراً پیامدهای این حملات را نشان می‌دهند که سیستم‌های پدافند هوایی درگیر شده و آژیرهای حمله هوایی در نزدیکی پایگاه نظامی شهید سلامی در اصفهان، ایران به صدا درآمده است.
علاوه بر این، گزارش شده است که این حمله به مناطقی در جنوب سوریه و عراق نیز کشیده شده است.

گزارش ها از عراق حاکی از آن است که حملات هوایی ساختمانی را در بغداد هدف قرار داده است که در آن نشستی در سطح بالا با حضور چند گروه تحت حمایت ایران و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) برگزار می شد.  با این حال، این گزارش ها در حال حاضر تایید نشده باقی مانده است.

گزارش رسانه های داخلی ایران:

به گزارش خبرگزاری مهر، پروازهای تهران، اصفهان، شیراز و تمامی فرودگاه های غرب ایران متوقف شده است.
جزئیات دقیق اهداف و میزان خسارات ناشی از این حملات تا کنون نامشخص است.

مقامات ایرانی به رسانه‌های محلی و رویترز گفتند که هیچ حمله موشکی موفقیت‌آمیزی صورت نگرفته است و هرگونه انفجاری نتیجه عملیات دفاع موشکی ایران بوده است.
شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان
برخی گزارش‌ها از هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده ناشناس در آسمان استان اصفهان حکایت دارد.



شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبکه خبر از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان خبر داد. هنوز منبع این صدا اعلام نشده است.

منابع موثق اعلام کردند: شنیده شدن صدای شدید در برخی مناطق کشور ناشی از فعال شدن سامانه پدافند هوایی برای مقابله با برخی ریزپرنده‌های ناشناس بوده است.

همچنین بر اساس اعلام منابع موثق؛ تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است و گزارش برخی رسانه‌های خارجی درباره حادثه در این تأسیسات نادرست است.

منابع آگاه گفتند که علیرغم شایعات تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه انفجار بزرگی در اصفهان رخ داده و یا موشکی اصابت کرده باشد وجود ندارد.

بر اساس گفته این منابع، با توجه به سطح بالای حساسیت، پدافند شلیک‌هایی را در اطراف پایگاه هوایی اصفهان انجام داده است.

سازمان هواپیمایی کشوری پرواز‌های مسافری در برخی فرودگاه‌های کشور را موقتاً تعلیق کرده و از طریق پیامک به اطلاع مسافران رسانده است.
خبرنگار صداوسیما: شهر اصفهان در امنیت و آرامش است
خبرنگار صداوسیما از امنیت و آرامش در شهر اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان، طبق اطلاعاتی که به دست ما رسید دو سه ساعت قبل چند ریزپرنده در آسمان اصفهان مورد هدف قرار گرفت.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که سامانه دفاع ضد ریزپرنده سه ریزپرنده ناشناس را در شرق اصفهان هدف قرار دادند.

همچنین منابع موثق شنیده شدن صدای به نسبت شدید در اصفهان را ناشی از سامانه پدافند هوایی برای مقابله با ریزپرنده های ناشناس اعلام کردند.

طبق بررسی‌ها هیچ کدام از تاسیسات اصفهان هدف قرار نگرفته است و در امنیت کامل است.
هم‌اکنون؛ وضعیت عادی در پایگاه شکاری ارتش در اصفهان:
گفته‌شده رادار ارتش از اهداف احتمالی بوده است و شیشه‌های چند ساختمان اداری در این محدوده شکسته شده است.
تصاویر مقابل پایگاه شکاری ارتش در اصفهان نشان می‌دهد وضعیت عادی است.
وجود جوسار‌ی‌های رسانه‌ای، طبق گزارش خبرنگاران از مناطقی که ادعا شده در آنجا انفجار صورت گرفته ا‌ست، امنیت و آرامش برقرار بوده و خبری از هیچگونه انفجاری نیست
امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست، ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان هم گفت : شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان، مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.

اصفهان امروز صبح



مراکز هسته ای کشور در امنیت کامل هستند.

فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور با بیان اینکه نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می‌برند، گفت: مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ما است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار احمد حق طلب فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور در گفتگویی درباره اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات پیروزمندانه «وعده صادق» مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌ای کشور اظهار کرد: این تهدیدات مربوط به امروز و دیروز نیست، از سال‌های قبل رژیم جعلی صهیونیستی علاوه بر تهدید، نسبت به اقدامات خرابکارانه و تروریستی در حوزه صنعت هسته‌ای کشور مبادرت ورزیده است.

وی افزود: هرچند بر اساس پروتکل‌ها و استانداردهای جهانی و قوانین و مقررات آژانس بین‌المللی هسته‌ای همه کشورها از حمله به تاسیسات هسته‌ای پرهیز داده شده‌اند؛ در عین حال جمهوری اسلامی ایران همواره و از همان ابتدا آمادگی مقابله با این تهدیدات را داشته است.

تبریز در امنیت و آرامش کامل


تبریز در آرامش و امنیت کامل است و مردم این شهر طبق روال عادی مشغول فعالیتهای روزمره هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی بامداد امروز در پی شنیده شدن صدای انفجار در غرب تبریز و حوالی منطقه‌ای به نام وادی رحمت، طبق پیگیری‌ها مشخص شد پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شیء مشکوک شلیک کرده است.
با این حال هیچ گونه انفجاری در تبریز رخ نداده است و هم اکنون نیز شهر در آرامش کامل بسر می‌برد.

سخنگوی سازمان فضایی کشور با اشاره به بازی رسانه ای و عملیات روانی گسترده دشمن در خصوص حملات علیه مراکز هسته ای ایران اعلام کرد: چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی در مناطق مختلف کشور با موفقیت ساقط شده است و اخبار منتشره از رسانه های بیگانه کذب محض است.

سازمان هواپیمایی کشوری که صبح امروز انجام پرواز‌های مسافری در برخی فرودگاه‌های کشور را موقتا تعلیق کرده بود وضعیت را به حالت عادی برگرداند.
هم اکنون هیچ محدودیتی در پرواز‌های داخلی و بین‌المللی در فرودگاه‌های کشور وجود ندارد.

پدافند هوایی تبریز در محدودۀ وادی‌رحمت در شمال این شهر و در فاصله حدود ۲ تا ۳ کیلومتری از پالایشگاه و پتروشیمی تبریز قرار دارد.

بازگشت پرواز‌های فرودگاه اصفهان به حالت عادی


پرواز‌های فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به حالت عادی بازگشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد تمامی پرواز‌های کشور و اصفهان به حالت عادی بازگشت.
ابوذر ضیایی افزود: فعالیت پرواز‌ها در این فرودگاه بین المللی به حالت عادی بازگشته، اما با توجه به تاخیر چندساعته در برخی پروازها، از مسافران خواسته شده قبل از عزیمت به فرودگاه، ساعت پرواز‌ها را بررسی کنند.

رسانه های روسیه:

چندین خبرگزاری به نقل از مقامات ارشد آمریکایی گزارش داده‌اند که اسرائیل در ساعات اولیه روز جمعه حملات هوایی متعددی را علیه ایران انجام داده است. این خبر کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می شود که جمهوری اسلامی ایران انبوهی از پهپادها و موشک ها را به سمت اسرائیل شلیک کرد.

خبرگزاری مهر ایران گزارش داد که صدای چندین انفجار حدود ساعت ۴ صبح به وقت محلی در آسمان اصفهان، مرکز ایران شنیده شده است.

خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که پدافند هوایی در چندین نقطه ایران فعال شده و اسرائیل همچنین به سوریه و عراق حمله کرده و به پایگاه های هوایی نظامی و یک سایت رادار حمله کرده است.

حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی غیرنظامی ایران، در ایکس (شبکه اجتماعی سابق توییتر) نوشت که چندین پهپاد سرنگون شده است، اما حمله موشکی به اصفهان تایید نشده است. تلویزیون ایران بعداً اعلام کرد که سه پهپاد بر فراز شهر منهدم شده است.

بر اساس گزارش الجزیره، ایران پروازها را در چندین فرودگاه از جمله تهران و اصفهان به حالت تعلیق درآورده است.

سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، گفت که سایت های هسته ای هدف قرار نگرفته اند.

ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حال حاضر اظهار نظری نداریم» وقتی از آنها درباره گزارش‌هایی درباره حملات در ایران و سوریه پرسیده شد. دفتر نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو از تایید این موضوع به تایمز اسرائیل که اسرائیل مسئول انفجارهای شنیده شده در اصفهان است، خودداری کرد.

در اول آوریل، اسرائیل ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه را مورد حمله قرار داد و هفت افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) را کشت. ایران در 13 آوریل با پرتاب پهپادها و موشک های کامیکازه به سمت اسرائیل پاسخ داد. نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) گفتند که اکثریت قریب به اتفاق پرتابه ها با موفقیت رهگیری شدند و تنها خسارت جزئی در زمین گزارش کردند.

گزارش‌ها درباره این انفجارها ساعاتی پس از آن منتشر شد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به سی‌ان‌ان گفت که اگر اسرائیل اقدام نظامی بیشتری علیه کشورش انجام دهد، پاسخ ایران «فوری و در حداکثر سطح» خواهد بود.

وی با بیان اینکه هشدار از طریق سفارت سوئیس در تهران به کاخ سفید ارسال شده است، گفت: اگر رژیم اسرائیل یک بار دیگر مرتکب خطای فاحش شود، پاسخ ما برای آنها قاطع، قطعی و تأسف‌آور خواهد بود.

رسانه های آمریکایی:

اسرائیل به ایران حمله کرد

یک مقام آمریکایی به CNN گفت که اسرائیل به ایران حمله کرده است، اقدامی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند. ارتش اسرائیل در این مورد اظهارنظری نکرده و ایران نیز منشأ حمله را مشخص نکرده است.

یک مقام ایرانی گفت که پدافند هوایی سه پهپاد را رهگیری کرده و هیچ گزارشی از حمله موشکی وجود ندارد. رسانه‌های ایران گزارش دادند که تأسیسات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران امن هستند و تصاویری از آرامش در مناطقی که انفجار گزارش شده بود منتشر کردند.

اسرائیل روزها در حال بررسی پاسخ خود به حملات بی‌سابقه آخر هفته ایران بود که بیشتر آنها رهگیری شد. ایران این حمله را در تلافی حمله مظنون اسرائیل به مجتمع سفارتخانه‌اش در سوریه در اوایل این ماه انجام داد.

یک مقام آمریکایی گفت که آمریکا روز پنجشنبه از حمله احتمالی اسرائیل در روزهای آینده مطلع شده بود، اما این اقدام را تأیید نکرده است.

کارشناس می گوید که اسرائیل برای وارد شدن به جنگ تمام عیار در خاورمیانه به حمایت قابل توجه غرب نیاز دارد

به گفته ماها یحیی، مدیر بنیاد تحقیقات مرکز خاورمیانه کارنگی، اسرائیل برای ورود به یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه به حمایت قابل توجهی از سوی متحدان غربی نیاز دارد.

«اسرائیل ظرفیت جنگی طولانی مدت و همه جانبه بدون حمایت خارجی را ندارد. برای ادامه دادن تسلیحات به تعهد ایالات متحده نیاز دارد. در تعدادی از جبهه های نظامی به ایالات متحده و دیگر قدرت های غربی متکی است. او به جان ووز از CNN گفت.

او افزود که درخواست‌های متحدان غربی اسرائیل برای خویشتن‌داری در پی حمله ایران در آخر هفته گذشته احتمالاً نقش مهمی در محاسبات مقامات اسرائیلی در مورد میزان شدید انتقام‌جویی داشته است.

چین با اقداماتی که تنشها را تشدید میکند» مخالف است
ما همچنین اولین واکنش چین را داریم.

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره انفجارهای گزارش شده در نزدیکی اصفهان گفت که دولت چین به «گزارش های مربوطه» اشاره کرده است.

چین مخالف هرگونه اقدامی است که تنشها را بیشتر کند.»

»شما پاسخ ایران را قبلا دیده اید.»
الجزیرا
درسا جباری
گزارش از تهران، ایران

به گفته مقامات ارتش و تلویزیون دولتی، سه شیء پرنده کوچک ناشناخته در نزدیکی یک پایگاه هوایی ارتش ایران در شمال شرقی شهر اصفهان در استان اصفهان سرنگون شدند.

این پایگاه به عنوان هشتمین پایگاه هوایی تاکتیکی شناخته می شود که محل ناوگان F-14 Tomcats ساخت امریکا است که قبل از انقلاب 1979 خریداری شده است.

یک فرمانده ایرانی به رسانه های ایرانی گفته بود که به سمت برخی از اشیاء شلیک شده و هیچ اسیب دیده ای وجود ندارد.

وقتی از او پرسیده شد که ایا این اقدام ایرانی ها را تحریک خواهد کرد یا خیر، او گفت: «شما پاسخ ایران را قبلا دیده اید»، که نشان می دهد این حمله به احتمال زیاد توسط اسرائیل، می تواند در حال حاضر، پایان این تهدیدات عقب و جلو و ضد تهدیداتی باشد که توسط مقامات ایرانی و همچنین همتایان اسرائیلی انها انجام شده است.

سفارت امریکا در اسرائیل از کارمندانش خواست تحرک را محدود کنند


یک توصیه امنیتی صادر شده توسط این ماموریت در وب سایت خود گفته است: «به دلیل احتیاط فراوان پس از گزارش هایی مبنی بر اینکه اسرائیل یک حمله تلافی جویانه در داخل ایران انجام داده است، کارمندان دولت ایالات متحده و اعضای خانواده انها از سفر شخصی به خارج از منطقه تل اویو بزرگ و همچنین مناطق اورشلیم و بئرشوا «تا اطلاع بعدی» محدود شده اند.

با توجه به یک محیط امنیتی «پیچیده» که «می تواند به سرعت تغییر کند»، سفارت «ممکن است افراد مربوطه را از سفر به بخش هایی از اسرائیل، شهر قدیمی اورشلیم و کرانه باختری اشغالی بیشتر محدود یا ممنوع کند.»

عمان حمله اسرائیل به ایران را محکوم کرد
وزارت خارجه عمان با صدور بیانیه ای حمله اسرائیل» به اصفهان را محکوم کرد.

در این بیانیه امده است که عمان همچنین حملات نظامی مکرر اسرائیل در منطقه را محکوم و محکوم میکند.»

این کشور خلیج فارس مدتهاست که بین ایران و کشورهای غربی میانجیگری میکند.

اصفهان در حمایت از غزه تظاهرات می کند: گزارش


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، اصفهان تنها چند ساعت پس از گزارش انفجار در نزدیکی شهر ، تظاهراتی را در حمایت از ساکنان محاصره شده غزه برگزار خواهد کرد.

ایسنا گفت که با بازگشت شهر به حالت عادی»، ساکنان پس از نماز جمعه در سراسر شهر راهپیمایی خواهند کرد.

ایسنا گزارش داد که عملیات در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز به حالت عادی بازگشته است.

در این گزارش همچنین به نقل از سرتیپ سیاوش میهندوست، فرمانده ارتش اصفهان، امده است که پس از انفجارها هیچ حادثه یا خسارتی» در اصفهان گزارش نشده است.

«بسیار محدودتر از ان چیزی است که بسیاری انتظار دارند»


یک کارشناس کنترل تسلیحات ایران می گوید حمله گزارش شده «بسیار محدودتر از ان چیزی بود که بسیاری انتظار می رفت.»

علی احمدی در مصاحبه ای با الجزیره گفت که اسرائیل «محدودیت های بسیار بیشتری در محدوده عملیاتی خود دارد» که بسیاری فکر می کنند.

مطمئنا، پس از انکه ظرفیت تلافی جویانه ایران مورد انتقاد قرار گرفت، از تبلیغات بی اثر بودن انچه اسرائیل انجام داد نیز سود می برم. ایران همچنین باید مردم را برای واکنش بسیار ملایمتر از انچه در چند روز گذشته در مورد ان صحبت کرده است، اماده کند.»

احمدی گفت که پیش از حادثه امروز، ایران در حال اماده سازی انواع گزینه ها برای تلافی گسترده از جمله درگیر کردن متحدان بود.

اما با توجه به دامنه محدود و تاثیر این حمله ادعایی که او ان را «خرابکاری امنیتی» و نه «حمله نظامی» توصیف کرد، انجام یک پاسخ گسترده اشتباه خواهد بود.

«هیچ برنامه ای برای تلافی فوری وجود ندارد»
یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفته است که هیچ برنامه ای برای تلافی فوری وجود ندارد و افزود که هنوز مشخص نیست چه کسی پشت این حادثه است.

منبع خارجی این حادثه هنوز تایید نشده است. ما هیچ حمله خارجی دریافت نکرده ایم و بحث بیشتر به سمت نفوذ است تا حمله.»

افزایش قیمت نفت


قیمت نفت در میان ترس از تشدید گسترده تر در خاورمیانه افزایش یافته است.

گزارش های امروز صبح بازارها را به لرزه دراورد و هر دو قرارداد اصلی نفت بیش از 3 درصد افزایش یافت، در حالی که نگرانی در مورد عرضه از منطقه غنی از نفت خام، در حالی که ترس از درگیری منطقه ای شاهد سقوط سهام بود.

توکیو، سئول و تایپه هر کدام بیش از ۳ درصد سقوط کردند، در حالی که هنگ کنگ و سیدنی بیش از یک درصد سقوط کردند. همچنین در شانگهای، سنگاپور، ولینگتون، مانیل و جاکارتا سقوط مشاهده شد.

عجله برای ایمنی همچنین شاهد افزایش ین در برابر دلار امریکا و طلا بیش از 1 درصد از 2400 دلار بود، در حالی که خزانه داری ایالات متحده افزایش یافت.

اکنون روشن است که تشدید جنگ سایه بین اسرائیل و ایران … در نهایت بشکه باروت را در خاورمیانه روشن کرده است و ما قاطعانه از سایه ها و به نور اشکار درگیری اشکار حرکت کرده ایم. «

لازم به ذکر است که این یک پاسخ مرحله ای به حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایران نیست، بلکه نشانه ای از این است که ما وارد مرحله جدیدی از این درگیری شده ایم، که احتمالا عواقب قابل توجه و گسترده ای برای صلح خاورمیانه و به ویژه بازارهای ریسک بزرگی دارد.

Designed with WordPress