رسانه‌ها: تلفن بایدن «پاسخ» اسرائیل به حمله ایران را به تأخیر انداخت

یک منبع دولتی گفته است که «حساسیت های دیپلماتیک» بر طرح اولیه غالب بوده است

طبق گزارش رسانه‌های اسرائیل، اسرائیل قصد داشت بلافاصله پس از حمله پهپادی و موشکی ایران در روز شنبه، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای علیه ایران انجام دهد، اما نخست وزیر بنیامین نتانیاهو پس از گفتگو با رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، از این کار منصرف شد.

به گفته رسانه‌های دولتی کان، کابینه جنگ در تل‌آویو  پیش از این مجموعه‌ای از واکنش‌ها را – بسته به شدت حمله ایران –  تصویب کرده بود که می‌توانست  در روز یکشنبه انجام شود.
«یک منبع رده بالا در دولت به کان گفت: «پاسخ دیگر مانند آنچه در نظر گرفته شده بود نخواهد بود، ملاحظات دیپلماتیک غلبه کرده است.» «پاسخ خواهد داد، اما به نظر می رسد متفاوت از آنچه در نظر گرفته شده بود خواهد بود.»

یک دیپلمات غربی که نامش فاش نشده به کان گفت که هنوز توافق وجود دارد که اسرائیل پاسخ خواهد داد، اما تأخیر نشان می دهد که این پاسخ ضعیف تر از آنچه در ابتدا پیش بینی شده بود خواهد بود.
ایران در روز شنبه با استفاده از پهپاد، موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز به اسرائیل حمله کرد. به گفته ایران، این حمله تلافی مشروع برای بمباران اسرائیل کنسولگری ایران در دمشق، سوریه در اوایل ماه جاری بود که در آن هفت تن از افسران ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند.

سرلشکر هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، گفت که اقدامات تهران «با پاسخ روبرو خواهد شد». با این حال، روزنامه اسرائیل Mako در عصر دوشنبه گزارش داد که اسرائیل هنوز در حال کار بر روی برنامه‌ای است که برای آمریکا قابل قبول باشد، «قوانین تعیین شده توسط واشنگتن» را «رعایت کند» و به گونه‌ای تنظیم شده باشد که «منطقه به جنگ کشیده نشود».
طبق گزارش Ynet، اکثریت رهبری اسرائیل از حمله به ایران حمایت می‌کنند، اما برخی از سیاستمداران برجسته – مانند آریه درعی، رئیس حزب شاس –  علیه تشدید تنش موضع‌گیری کرده‌اند.
ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل که به احتمال زیاد علیه تاسیسات وابسته به تهران در سوریه انجام خواهد شد، آماده شده و در عین حال تل‌آویو را از انجام چنین اقدامی برحذر داشته است.

رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، گفت: «هر گونه اقدامی علیه منافع ایران قطعاً با پاسخ قاطع، جامع و دردناکی به همه عاملان آن مواجه خواهد شد.»

Designed with WordPress