بوداپست گفته است بازیگران اصلی جهانی باید «مسئولانه» رفتار کنند و به کاهش تنش ها کمک کنند.

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، در پستی فیسبوکی در اواخر یکشنبه نوشت که «جلوگیری از تشدید بیشتر تنش بین ایران و اسرائیل ممکن است.»

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که ایران در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به خاک سوریه در اوایل ماه جاری، حمله هوایی گسترده‌ای به اسرائیل انجام داد. اسرائیل هنوز مسئولیت این حمله را رسماً تأیید یا تکذیب نکرده است، اما وزیر دفاع این کشور گفته است که اسرائیل به «دشمنانی در سراسر خاورمیانه» حمله می‌کند. ایران نیز هشدار داده بود که واکنش نظامی اسرائیل به حملات این کشور، منجر به تشدید بیشتر تنش خواهد شد.

سییارتو در این پست فیسبوکی گفت که او در مورد این موضوع با همتایان روسی و اماراتی خود، سرگئی لاوروف و عبدالله بن زاید آل نهیان، گفتگو کرده است.

او گفت: «از گفتگوهای ما نتیجه می‌گیرم که نه تنها مجارستان برای جلوگیری از گسترش درگیری در خاورمیانه تلاش می‌کند … هنوز فرصتی برای جلوگیری از تشدید گسترده این وضعیت وجود دارد. با این حال، این فقط در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که همه بازیگران اصلی سیاست جهانی در دوره پیش رو با مسئولیت عمل کنند.»

سییارتو در پستی جداگانه، حمله موشکی ایران به اسرائیل را «به شدت محکوم کرد» و گفت که این حمله «خطر تشدید تنش» را دارد و «تهدیدی جدی برای امنیت جهانی» است. او این نگرانی‌ها را در گفتگو با وزیر امور خارجه اسرائیل، ایلی کاتز، در روز یکشنبه مطرح کرد. او همچنین تأکید کرد که به همتای خود گفته است که مجارستان هرگونه تشدید بیشتر تنش را رد می‌کند.

Designed with WordPress