رئیس جمهور فرانسه حمله تهران به اسرائیل را محکوم کرده و خواستار تقویت تحریم ها شده است

رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، پس از حمله ایران به اسرائیل در آخر هفته، خواستار تقویت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.

تهران در پاسخ به بمباران سفارت ایران در دمشق در اوایل این ماه، روز شنبه حملات هوایی گسترده ای به خاک اسرائیل انجام داد. اسرائیل نه نقش خود را در بمباران تایید کرده و نه تکذیب کرده است، اما بعدا وزیر دفاع، یوآو گالانت، مسئولیت آن را به عهده گرفت.

مکرون در مصاحبه‌ای با رادیو BFMTV و RMC، اقدام ایران را محکوم کرد و آن را «غیرمتناسب» خواند.

او گفت: «به جای هدف قرار دادن منافع اسرائیل در خارج از اسرائیل، [تهران] مستقیما به خاک اسرائیل حمله کرد و از خاک خود حمله کرد که این اقدام برای اولین بار است.» او همچنین اشاره کرد که این حملات هوایی باعث «شکافی عمیق» در روابط از قبل متشنج بین دو کشور خاورمیانه شده است و زمینه را برای «واکنش‌های خطرناک» بیشتر از هر دو طرف فراهم می‌کند.

مکرون گفت که جامعه بین‌المللی «هر کاری برای جلوگیری از تشدید» درگیری انجام خواهد داد و از اسرائیل خواست که با ابزار نظامی تلافی‌جویی نکند. او در عوض گفت که تمرکز باید بر «ایجاد انزوا» برای ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران، از جمله «افزایش فشار بر فعالیت‌های هسته‌ای» آن باشد که به اعتقاد او به «یافتن راهی برای برقراری صلح در منطقه» کمک خواهد کرد.

ایران حمله روز شنبه را با استناد به حق دفاع از خود تحت ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد توجیه کرده است. همچنین متعهد شد که در صورت عدم حمله مجدد اسرائیل، اقدام دیگری انجام ندهد، اما هشدار داد که واکنش نظامی از سوی آنها منجر به تشدید تنش بیشتری خواهد شد. اسرائیل ایران را «بزرگترین تهدید» برای صلح منطقه‌ای و جهانی خوانده و خواستار اعمال «تحریم‌های دردناک» علیه تهران از جمله صنعت هسته‌ای آن شده است.
ایران برای چندین دهه به دلیل نگرانی غرب از اینکه برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور برای ساخت بمب هسته ای است، تحت تحریم های بین المللی مختلف قرار داشته است. زمانی که تهران در توافق هسته ای ایران، که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، با برخی محدودیت ها در این برنامه موافقت کرد، تحریم ها تا حدودی در سال ۲۰۱۵ کاهش یافت. این توافق بین ایران، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا بود.

با این حال، این توافق در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از آن و بازگرداندن تحریم های قدیمی علیه تهران، به هم خورد. تلاش های متعدد برای احیای این توافق در سال های اخیر ناموفق بوده است.

Designed with WordPress