چرخه ی خونین انتقام و قصاص در خاورمیانه: آیا راهی برای رهایی وجود دارد؟

نوشته: اولگ جاسینسکی

ترجمه مجله هفته

چند روز پیش با همکار روزنامه‌نگاری صحبت می‌کردم که تا همین اواخر از جنوب لبنان گزارش تهیه می‌کرد. حمله موشکی اسرائیل، همکاران او از گروه فیلمبرداری لبنانی را که صبح آن روز با آنها صبحانه خورده بود، به خاک و خون کشیده بود. می‌شد حس کرد که هنوز در شوک است، با وجود اینکه به عنوان خبرنگار جنگی، شاهد جنگ‌های بسیاری بوده و در این راه، با انگیزه ی تعهدات ایدئولوژیک، کارهای صادقانه و شجاعانه‌ای انجام داده بود.

او در حالی که در مورد این تراژدی و جنایات غزه صحبت می‌کرد، قاطعانه می‌گفت: «نتیجه این کار، بی‌اعتبار کردن نهایی اسرائیل در جهان خواهد بود» و حماس در این زمینه «به هدف خود رسیده است.» او با اشاره به کشته شدن ده‌ها هزار نفر، به من گفت: «چهره واقعی رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته شد.»
متأسفانه، این فقط یک نظر شخصی نیست. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که از جنایات جنگی وحشتناک اسرائیل به شدت خشمگین هستند، آماده‌ی جشن گرفتن «حمله‌های تلافی‌جویانه» به خاک اسرائیل هستند، بدون توجه به این که قربانیان اصلی این حملات غیرنظامیان خواهند بود. به ‌علاوه، فقط نخبگان سیاسی اسرائیل که تجارت خود را برای مدت طولانی بر پایه جنگ بنا نهاده‌اند، از این حملات سود خواهند برد و باید صادق باشیم، بخش قابل توجهی از نخبگان عرب نیز از این سود بهره‌مند خواهند شد.

من قصد ندارم رهبری اسرائیل، حماس یا هر یک از همسایگان آنها را در افکار عمومی بی‌اعتبار یا احیا کنم. من شاهد تقابل نیروهای هستم که از ارزش‌هایی غیر از جان انسان دفاع می‌کنند. پست‌های تکان‌دهنده با تصاویر کودکان فلسطینی کشته‌شده و در حال مرگ به ابزار دیگری برای تحریک تبدیل شده‌اند، درست مانند شعار اسرائیلی «تروریسم عربی». این شعار جان هیچ کس را نجات نداده، اما مطمئناً جان افراد زیادی را گرفته است.

منطق باستانی انتقام و قصاص متقابل بارها و بارها محصول خونین خود را به بار خواهد آورد. چرخ دنده‌ی غیرانسانی کردن در همه طرف‌ها با حق دلسوزی صمیمانه برای همه قربانیان بی‌گناه، که برخلاف منافع عینی فلسطینی‌ها و یهودیانی است که این مکانیسم ابتدایی را تشخیص نمی‌دهند، به چرخش خود ادامه خواهد داد.

هر گلوله‌ای که از هر دو طرف شلیک می‌شود، مطمئناً چندین برابر به سمت خودشان باز خواهد گشت. این گلوله‌ها نفرت‌انگیزی یهودی‌ستیزی و اسلام‌هراسی را بیشتر تشدید خواهند کرد و هر فرد نفرت‌پراکنی را در هر دو طرف در نفرت خود تثبیت می‌کنند.
به جز رنج بی‌پایان و خون‌های ریخته شده، هیچ فایده‌ای ندارد: مردم فلسطین ناپدید نخواهند شد و اسرائیل نیز به دریا انداخته نخواهد شد.

با وجود تمام پیچیدگی‌های تراژدی خاورمیانه، یک چیز روشن است: هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد و در آینده نیز وجود نخواهد داشت. فرزندان و نوه‌های دشمنان امروز، خواه ناخواه، باید به عنوان همسایه در کنار هم زندگی کنند.

من در اینجا به هیچ وجه جلاد و قربانی را برابر نمی‌دانم. واقعیت پیچیده‌تر و در عین حال ساده‌تر از این است: فقط زمانی می‌توان از حقوق و کرامت مردم خود به طور مؤثر محافظت کرد که از کرامت و حقوق همه محافظت شود. اگر انسان فراتر از قربانیان یک طرف را ببیند، طرفی که او به عنوان طرف خود انتخاب کرده است.

هرچند امروز ممکن است عجیب به نظر برسد – من از صمیم قلب برای همه کسانی که این خطوط را می‌خوانند سلام، شالوم و صلح آرزو می‌کنم.

اولگ جاسینسکی (ترانسلاتین انگلیسی: یاسینسکی)، روزنامه‌نگاری اوکراینی‌الاصل است که بیشتر در شیلی زندگی می‌کند و برای روسیه امروز اسپانیولی و رسانه‌های مستقل آمریکای لاتین مانند Pressenza.com و Desinformemonos.org می‌نویسد. شما همچنین می‌توانید او را در کانال تلگرامش دنبال کنید.

Designed with WordPress