پاسخ اسرائیل ممکن است باعث ایجاد چرخه خطرناک حملات تلافی جویانه با ایران شود
کارشناسان: با ادامه درگیری های خاورمیانه، اختلافات ایالات متحده و اسرائیل افزایش می یابد

گلوبال تایمز

ترجمه مجله هفته

چشم‌های جهان به اسرائیل خیره شده است، زیرا این کشور در حال بررسی پاسخ خود به حملات تلافی‌جویانه ایران پس از بمباران اسرائیل به سفارت ایران است. کارشناسان چینی هشدار می‌دهند که واکنش اسرائیل می‌تواند به یک چرخه خطرناک از حملات تلافی‌جویانه بین دو کشور منجر شود که می‌تواند منطقه خلیج فارس را بی‌ثبات کند و امنیت کلی خاورمیانه را بدتر کند. با این حال، آنها پیش‌بینی می‌کنند که جنگ تمام عیار بین اسرائیل و ایران قریب الوقوع نیست.

کارشناسان چینی می‌گویند که درگیری کنونی بین اسرائیل و ایران همچنین اختلافات فزاینده بین اسرائیل و ایالات متحده را آشکار کرده است. اقدامات خودسرانه اسرائیل به طور واضح استراتژی‌های بین‌المللی و خاورمیانه دولت بایدن و همچنین آمادگی‌های داخلی برای انتخابات ریاست جمهوری را مختل کرده است و با ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه، اختلافات عمیق‌تر خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه به اعضای این سازمان هشدار داد که تنش‌ها را با اقدامات تلافی‌جویانه علیه ایران بیشتر نکنند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت که پس از حمله نظامی ایران به خاک اسرائیل برگزار شد، گفت: «خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد. مردم منطقه با خطر واقعی یک درگیری ویرانگر و فراگیر روبرو هستند. اکنون زمان آن است که تنش ها را کاهش دهیم و از شدت آنها بکاهیم.»

دای بینگ، کاردار دائمی نمایندگی چین در سازمان ملل، در این نشست از طرف‌های درگیر خواست که نهایت خویشتن‌داری و متانت را نشان دهند. دای گفت: «اگر شعله‌های آتش درگیری غزه همچنان شعله‌ور شود، پیامدهای منفی آن بیشتر خواهد شد و منطقه را بی‌ثبات‌تر خواهد کرد.»

وی افزود: «ما همچنین مطلع شده‌ایم که ایران اعلام کرده است که اقدام نظامی آن پاسخی به تجاوز اسرائیل به تأسیسات دیپلماتیک آن بوده است و این موضوع را می‌توان حل و فصل شده تلقی کرد.»

ژای جون، فرستاده ویژه دولت چین در امور غرب آفریقا، روز دوشنبه با ایریت بن ابا ویتال، سفیر اسرائیل در چین دیدار کرد.

ژای گفت که چین معتقد است خونریزی در این درگیری به نفع هیچ یک از طرفین نیست. همه طرف‌های درگیر باید نهایت خویشتن‌داری را نشان دهند.

وی گفت: «اولویت فوری دستیابی به آتش بس فوری در نوار غزه، تضمین کمک‌های بشردوستانه، آزادی فوری همه افراد بازداشت شده و دستیابی به راه حل سیاسی برای مسئله اسرائیل بر اساس «راه حل دو دولتی» است که به اسرائیل و فلسطین اجازه می‌دهد تا در صلح با هم زندگی کنند.»
لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست خبری در روز دوشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا چین نگران است که اگر اسرائیل به حملات خود به ایران ادامه دهد، در این درگیری رو به افزایش کشیده شود، گفت که چین از همه طرف‌ها می‌خواهد که آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن‌داری کنند تا از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری شود.

بر اساس گزارش‌ها، ایران در شب شنبه بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به اسرائیل شلیک کرد، پس از آنکه پیش از این تهران قول داده بود که به خاطر حمله اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق در اول آوریل که در آن هفت افسر سپاه پاسداران، از جمله دو فرمانده ارشد، کشته شدند، انتقام بگیرد (رویترز گزارش داد).

به گفته تایمز اسرائیل، کابینه جنگ پنج نفره اسرائیل پس از بیش از سه ساعت بحث در بعد از ظهر یکشنبه به تصمیمی در مورد نحوه پاسخ این کشور به تلافی ایران نرسید.

با این حال، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که یک مقام اسرائیل گفت که «پاسخ خواهیم داد»، در حالی که شبکه خبری NBC به نقل از یک منبع رسمی در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گفت که «هنوز تصمیمی گرفته نشده است، اما IDF [ارتش اسرائیل] باید گزینه‌هایی را ارائه دهد» و «مشخص است که اسرائیل پاسخ خواهد داد».
حمله ایران را می‌توان اولین بار از زمان تأسیس اسرائیل دانست که این کشور هدف چنین حملات دوربردی قرار می‌گیرد، که اسرائیل را به شدت عصبانی کرده است. بنابراین، زمانی که اسرائیل می‌گوید پاسخ خواهد داد، فقط حرف مفت نیست، لیو ژونگمین، استاد موسسه مطالعات غرب آفریقا در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت. لیو گفت که او معتقد است، حتی اگر این دو کشور تا حدی پیش نروند که یک جنگ تمام عیار را آغاز کنند، اما اجتناب از این چرخه از اقدامات تلافی جویانه بین دو کشور دشوار خواهد بود.

لیو نگران است که درگیری‌های مستقیم بین ایران و اسرائیل ممکن است به منطقه خلیج فارس گسترش یابد. با توجه به موقعیت ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای با اندازه و نفوذ قابل توجه، تشدید درگیری ایران-اسرائیل ثبات نسبی فعلی را در منطقه خلیج فارس مختل می‌کند و به طور جدی کل محیط امنیتی در خاورمیانه را بدتر می‌کند.

ایران روز شنبه یک کشتی باری را در تنگه هرمز، آبراهی که اکثر صادرات انرژی خلیج فارس از آن عبور می‌کند، توقیف کرد و تهدید کرد که مسیرهای کشتیرانی در آنجا را به طور کامل مسدود کند.

با این حال، لیو معتقد است که احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار بین دو طرف یا جنگ دیگری در خاورمیانه هنوز نسبتاً کم است. با این حال، به گفته لیو، تشدید درگیری ایران-اسرائیل به طور فزاینده‌ای تنگنای سیاست ایالات متحده در غرب آفریقا را تشدید خواهد کرد.
رهبران G7 روز یکشنبه حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند و گفتند که برای جلوگیری از «تشدید منطقه‌ای غیرقابل کنترل» در خاورمیانه تلاش خواهند کرد.

رهبران G7 که حدود یک ساعت از طریق ویدئو کنفرانس صحبت می‌کردند، از ایران خواستند که خویشتن‌داری کند. آنها گفتند: «در همین راستا، ما خواستار توقف حملات ایران و عوامل آن هستیم و آماده‌ایم اقدامات بیشتری را انجام دهیم، هم اکنون و در پاسخ به ابتکارات بی‌ثبات‌کننده بیشتر.» [خبرگزاری رویترز گزارش داد.]

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به نخست وزیر اسرائیل، نتانیاهو، هشدار داده است که اگر اسرائیل تصمیم به تلافی کردن بگیرد، ایالات متحده در هیچ ضدحمله‌ای علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

ژو ویلی، مدیر موسسه مطالعات غرب آفریقا در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت که واکنش‌های هم ایالات متحده و هم ایران نشان می‌دهد که اسرائیل نتوانسته است تنش‌ها بین ایالات متحده و ایران را تشدید کند تا واشنگتن را در خاورمیانه به خود جلب کند.

ژو گفت که اگرچه ایالات متحده اتحاد خود با اسرائیل یا حمایت خود از اسرائیل را تغییر نخواهد داد، اما «عزم» فعلی اسرائیل به طور واضح استراتژی‌های بین‌المللی و خاورمیانه دولت بایدن و همچنین آمادگی‌های داخلی ایالات متحده برای انتخابات ریاست جمهوری را مختل کرده است. به گفته ژو، در حال حاضر، ایالات متحده و اسرائیل نه تنها در مورد نحوه پاسخ به ایران، بلکه در مورد نحوه برخورد با بحران بین اسرائیل و فلسطین نیز اختلاف نظر خواهند داشت.

Designed with WordPress