اسپانیا: حدود نیم میلیون نفر کاغذ هویت دریافت می‌کنند. حتی جناح راست محافظه‌کار PP هم به آن رای مثبت داد، فاشیست‌های Vox علیه آن

نوشته کارملا نگرته

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

دو سال پیش، جمع‌آوری امضا برای قانونی شدن اقامت افراد بدون مدرک در اسپانیا آغاز شد. شبکه «Regularización Ya» (قانونی شدن اقامت، هم‌اکنون) به تدریج افراد و سازمان‌های بیشتری را متقاعد کرد. در‌نهایت، حدود ٩٠٠ سازمان غیردولتی، انجمن، حزب و گروه دیگر با جمع‌آوری بیش از ٦٠٠ هزار امضا، طرح قانونی را در پارلمان اسپانیا به تصویب رساندند. این طرح به‌دنبال اعطای مجوز اقامت به تمام افراد بدون مدارک معتبر است که از سال ٢٠٢١ در اسپانیا زندگی می‌کنند.

روز سه‌شنبه، مجلس نمایندگان اسپانیا به این پیشنهاد رای داد و آن را تصویب کرد. تنها حزب راست افراطی Vox (متحد بسیار نزدیک سازمان مجاهدین خلق ایران) با این طرح مخالفت کرد. سیلوانا کابررا، سخنگوی «Regularización Ya» در مصاحبه با شبکه خبری Telediario، این قانون را اقدامی دیرهنگام اما عادلانه خواند. او به نقش مهم افراد بدون مدرک در جامعه اشاره کرد و گفت که بسیاری از این افراد، که تعدادشان حدود ۵٠٠ هزار نفر تخمین‌زده می‌شود، «کار‌های مهمی برای جامعه انجام می‌دهند، مانند کار در بخش مراقبت، خدمات منزل و سایر بخش‌های خدمات. » این مشاغل که به‌عنوان مشاغل حیاتی شناخته می‌شوند، در طول پاندمی کرونا اهمیت خود را بیش‌از‌پیش نشان دادند.

حزب راست‌گرای میانه‌رو «مردم» (PP) نیز به این طرح رای مثبت داد. یکی از دلایل این امر، حمایت سازمان‌های مذهبی مانند کاریتاس از این طرح بود. حزب سوسیالیست کارگری اسپانیا (PSOE) نیز با این طرح موافقت کرد، اما اعلام کرد که قصد دارد متن قانون را اصلاح کند تا از ورود افراد بدون مدرک به کشور جلوگیری شود. پاتکسی لوپز، سخنگوی این حزب در پارلمان، این موضوع را مطرح کرد.
دو هفته پیش، خوزه ایگناسیو گارسیا از حزب Adelante Andalucía در پارلمان منطقه‌ای اندلس دلیل مخالفت Vox با قانونی شدن اقامت افراد بدون مدرک را به طور خلاصه بیان کرد. او خطاب به نمایندگان Vox گفت که آنها «مهاجران را اخراج نمی‌کنند» بلکه «آن‌ها را اینجا نگه می‌دارند» اما «بدون حقوق». به‌عنوان مثال، آنها به‌عنوان پرستار برای پدربزرگ و مادربزرگشان، «در گلخانه‌ها» از صبح تا شب بدون قرارداد، «در ساخت و ساز ساختمانی» بدون بیمه کار می‌کنند و در صورت تصادف «در مقابل بیمارستان رها می‌شوند».

علاوه بر معرفی قانون جدید، قانون دیگری که به اتباع خارجی ثروتمند اجازه می‌داد در صورت خرید املاک به ارزش بیش از نیم میلیون یورو در اسپانیا ویزا دریافت کنند، لغو خواهد شد. این قانون که به‌عنوان «قانون ویزای طلایی» شناخته می‌شود، توسط نخست‌وزیر پدرو سانچز لغو خواهد شد. سانچز روز دوشنبه اعلام کرد: «ما اقدامات لازم را برای اطمینان از اینکه مسکن یک حق است و نه صرفا یک تجارت سوداگرانه، انجام خواهیم داد. «
با‌این‌حال، به نظر می‌رسد که این اقدامات تاثیر چندانی بر بازار بی‌رحمانه مسکن نداشته باشد. طبق آمار رسمی، در ده سال گذشته تنها حدود ١٤۵٠٠ «ویزای طلایی» صادر شده است. ادواردو گارزون، اقتصاددان چپ‌گرا در x نوشت که «تنها ده درصد از کل خرید‌های املاک توسط خارجی‌ها بیش از نیم میلیون یورو ارزش داشته است» و «علاوه بر این، نیمی از این خریداران از اتحادیه اروپا هستند و اساسا تحت تاثیر این قانون قرار نمی‌گرفتند. » به این معنی که فعلا در افزایش قیمت‌هایی که توسط این گروه از خریداران هدایت می‌شود، تغییری ایجاد نخواهد شد.

به هر حال، هر دو اقدام مترقیانه به بهبود رتبه نظرسنجی ائتلاف چپ سومار «Sumar» که در حال حاضر فقط هشت درصد است، کمک نمی‌کند. این موضوع به دلیل اختلاف‌نظر در مورد نامزد‌های انتخابات اتحادیه اروپا نیز می‌باشد. حزب پودموس قبلا از ائتلاف چپ و دولت خارج شده بود، و اکنون عضو سومار، تشکل «اتحاد چپ» (IU) بر نامزدی در لیست‌های آزاد و پرسش برای تصمیمگیری از اعضای خود اصرار دارند. اما تا زمان بسته شدن انتشار یونگه ولت امروز مشخص نشد که آیا یولاندا دیاز، رهبر سومار با این موضوع موافقت خواهد کرد یا خیر. با‌این‌حال، همه‌چیز نشان می‌دهد که انتخابات مورد تقاضا برگزار نخواهد شد و احتمالا انشقاق دیگری در سومار قریب‌الوقوع است.

Designed with WordPress