روسیه از ایران و اسرائیل می خواهد تا خویشتنداری نشان دهند: نگرانی از تشدید خطرناک تنش

پس از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل، روسیه نگرانی خود را از تشدید تنش در منطقه ابراز داشت. وزارت امور خارجه در مسکو از همه طرف‌ها خواست که خویشتن‌داری کنند. دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت، آمریکا را به اتخاذ رویکرد دوگانه متهم کرد.

وزارت امور خارجه روسیه پس از حمله گسترده ایران به اسرائیل، ابراز نگرانی عمیق کرد. در بیانیه این وزارتخانه که صبح یکشنبه منتشر شد، آمده است که در شب ۱۳ به ۱۴ آوریل، تعداد زیادی موشک و پهپاد به خاک اسرائیل شلیک شد. این وزارتخانه در این بیانیه به اظهارات رهبران تهران استناد کرد که مدعی بودند این کشور در چارچوب حق دفاع از خود پس از حمله به اهداف ایرانی در منطقه، از جمله ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، دست به این اقدام زده است. دیپلمات‌های روس تأکید کردند که مسکو حمله اول آوریل را به شدت محکوم کرده بود.

«متأسفانه، شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل موضع اعضای غربی خود نتوانست به طور مناسب به حمله به کنسولگری ایران واکنش نشان دهد.»

مسکو این تشدید تنش بیشتر در منطقه را «خطرناک» ارزیابی کرد. روسیه بارها هشدار داده بود که عدم حل و فصل بسیاری از بحران‌ها در خاورمیانه – و به ویژه درگیری اسرائیل و فلسطین – در آینده منجر به افزایش تنش خواهد شد. این درگیری‌ها گاه بر اثر تحریکات غیرمسئولانه شعله‌ور می‌شوند.

«ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنند و انتظار داریم که کشورهای منطقه مشکلات موجود را از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنند.»

علاوه بر این، وزارت امور خارجه از بازیگران بین‌المللی «مشتاق حل و فصل» خواست که به حل بحران کمک کنند. در عین حال، این وزارتخانه به شهروندان روسی که در حال حاضر در اسرائیل، اردن، لبنان و سوریه هستند توصیه کرد که توصیه‌ها و هشدارهای دیپلمات‌های روس را دنبال و رعایت کنند.
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، به تفاوت آشکار در مواضع دولت آمریکا در قبال خاورمیانه و اوکراین اشاره کرد. او طبق روال معمول خود، کلمه «اوکراین» را در گیومه قرار داد. این سیاستمدار در پیامی در تلگرام نوشت که آمریکا خواهان جنگ بزرگ در خاورمیانه نیست، زیرا جنگ بین اسرائیل و ایران به معنای عدم قطعیت بیشتر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در این کشور خواهد بود. کشته شدن مردم در غزه شانس پیروزی رئیس جمهور جو بایدن را کاهش می دهد.

«اما مرگ مردم در کشور ما برای آنها اهمیتی ندارد. هر چه بیشتر، بهتر. در همه طرف ها.»

مدودف آمریکا را به سرمایه‌گذاری در جنگ اوکراین برای منافع خود متهم کرد.
طبق گزارش رسانه‌ها، تهران در حمله خود بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد و حدود ۱۵۰ موشک شلیک کرد. گفته می‌شود این پهپادها از استان‌های غربی این کشور به پرواز درآمده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از حملات پهپادی از یمن و لبنان منتشر شده است. اسرائیل با کمک ایالات متحده و بریتانیا مدعی است که بیشتر اهداف هوایی را ساقط کرده است. در ابتدا گزارشی از تلفات جانی منتشر نشد. سازمان اورژانس اسرائیل، Magen David Adom، بیش از ۳۱ نفر را مداوا کرد. اکثر آنها از ناراحتی ناشی از استرس شدید یا جراحات جزئی که در حین رفتن به پناهگاه‌ها داشتند، رنج می‌بردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این حمله به اسرائیل را تلافی «جنایات متعدد» این کشور در منطقه، از جمله حمله مرگبار به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، عنوان کرد. با این حال، بسیاری از کشورهای غربی این حمله تلافی‌جویانه را محکوم و از تشدید تنش در منطقه هشدار دادند.

Designed with WordPress