گزارش شده است که بیش از ۱.۳ میلیارد دلار موشک رهگیر و سایر مواد برای ساقط کردن رگبارهای هوایی ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش رسانه های روسیه، اسرائیل ادعا کرده است که در دفاع از خود در برابر رگبارهای هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی ایران در روز شنبه موفق بوده است، اما بنا به گزارش ها این تلاش بهای بالایی برای اسرائیل داشته است.

رهگیرها، سوخت جت و سایر مواد صرف شده در ساقط کردن هواپیماهای بدون سرنشین ایران (UAVs) و موشک ها حدود ۴ تا ۵ میلیارد شکل (۱.۰۶ میلیارد دلار تا ۲.۳۳ میلیارد دلار) هزینه دارند. این براورد تنها شامل هزینه های مستقیم اسرائیل بود، بدون در نظر گرفتن سلاح های قابل توجهی که توسط ایالات متحده و دیگر متحدان در کمک به دفاع در برابر حمله استفاده شد و خسارتهایی که به اسرائیل وارد آمد.

امینواخ که قبلا مشاور مالی رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل بود، گفت اسرائیل از مهماتی مانند موشکهای رهگیر Arrow و David’s Sling استفاده کرده است که به ترتیب حدود ۳.۵ میلیون دلار و ۱ میلیون دلار هزینه دارند. او همچنین شامل هزینه های پرواز برای جت های جنگنده ای بود که بخش عمده ای از کار را در ساقط کردن هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی انجام دادند که ارزش پولی آنها کمتر از ۱۰ هزار دلار است.
ژنرال ابراز تاسف کرد که حملات برای ایران بسیار ارزان تر از اسرائیل تمام شده است. او به Ynet گفت: «این حمله کمتر از ۱۰ درصد از آنچه که ما برای دفاع در برابر ان هزینه می کنیم، برای ایران هزینه داشت.» در اینده، در یک سال، دو سال یا پنج سال، انها می توانند ۵۰ حمله از این دست انجام دهند. و بیایید بگوییم که اگر بودجه خالص ارتش اسرائیل در سال ۲۰۲۳ ۶۰ میلیارد شکل بود، با کمتر از دو برابر، شما هیچ شانسی برای رسیدن به وضعیتی که بتوانیم مقادیر مورد نیاز را ایجاد کنیم، ندارید.

ارتش اسرائیل ادعا کرد که ۹۹ درصد از بیش از ۳۰۰ پهپاد کامیکازه و موشک پرتاب شده از خاک ایران با موفقیت رهگیری شدند. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که تمام پهپادها و موشک های کروز سرنگون شدند، در حالی که چند موشک بالستیک از دفاع اسرائیل عبور کرد.

این پرتابه ها در پایگاه هوایی نواتیم سقوط کردند و بنا بر ادعای اسرائیل «فقط اسیب جزئی به زیرساخت ها» ایجاد کردند. وی افزود که پهپادهای پرتاب شده توسط شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق و یمن همگی نتوانستند به خاک اسرائیل برسند.
حمله روز شنبه در پاسخ به حمله هوایی اول اوریل صورت گرفت که در ان هفت افسر نظامی ایران از جمله دو فرمانده ارشد در کنسولگری تهران در دمشق کشته شدند. اسرائیل وعده داده است که از ایران برای ضربه زدن به به آن کشور انتقام بگیرد.
ایران حمله ای هشدار دهنده‌ای انجام داد که هدفش آسیب زدن به افراد نبود بلکه نشان دادن ابعاد آنچه میتواند منتظر آمریکا و اسرائیل در صورت بوقوع پیوستن یک جنگ واقعی باشد بود.

Designed with WordPress