وزیر امور خارجه آمریکا می گوید واشنگتن آماده است تا تحریم های بیشتری را علیه پکن به دلیل انتقال ادعایی قطعات نظامی اعمال کند.


واشنگتن آماده است تحریم‌های بیشتری را علیه چین به دلیل ادعای انتقال کالاها و قطعات با کاربرد دوگانه که گفته می‌شود می‌تواند توسط مجتمع نظامی-صنعتی روسیه مورد استفاده قرار گیرد، اعمال کند. این مطلب را آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه اعلام کرد.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن پس از دیدار با رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، یادآوری کرد که واشنگتن قبلاً تحریم‌هایی را علیه بیش از ۱۰۰ نهاد چینی اعمال کرده است و «کاملاً آماده اقدام» و «اعمال اقدامات اضافی» است.

بلینکن ادعا کرد که حمایت ادعایی چین از صنعت دفاعی روسیه نه تنها به دلیل وضعیت در اوکراین، بلکه به دلیل «تهدیدی میان‌مدت تا بلندمدت که بسیاری از اروپایی‌ها از سوی روسیه احساس می‌کنند» نگران‌کننده است.

در اوایل این هفته، وال استریت ژورنال گزارش داده بود که ایالات متحده در حال تدوین تحریم‌هایی است که می‌تواند برخی از بانک‌های چینی را از سیستم مالی جهانی حذف کند، اگر پکن روابط اقتصادی خود با روسیه را قطع نکند.

این نشریه ادعا کرد که مقامات آمریکایی معتقدند تجارت با چین به روسیه اجازه داده است تا ظرفیت‌های نظامی-صنعتی خود را بازسازی کند و می‌تواند به آنها کمک کند تا اوکراین را در یک جنگ فرسایشی شکست دهند.

از سوی دیگر، پکن به آمریکا به دلیل تظاهر به دلیل ارائه میلیاردها دلار به اوکراین در عین حال انتقاد نامناسب از روابط تجاری و اقتصادی عادی بین روسیه و چین «ریاکاری» متهم کرده است.

وانگ ون‌بینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز جمعه در پاسخ به نگرانی‌های بلینکن در مورد حمایت پکن از مسکو به خبرنگاران گفت: «این رویکردی بسیار ریاکارانه و غیرمسئولانه است.»

چین همچنین اتهامات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مبنی بر «تشویق» درگیری اوکراین را به شدت رد کرده است. پکن ناتو را به دلیل گسترش مداوم خود در اروپا و امتناع از احترام به منافع امنیتی ملی روسیه، مسئول این بحران دانسته است.

رئیس جمهور شی پس از دیدار با بلینکن پیشنهاد کرد که ایالات متحده و چین «شریک و نه رقیب» باشند و برای «موفقیت مشترک تلاش کنند و به یکدیگر آسیب نرسانند.»

وی گفت: «من سه اصل مهم را پیشنهاد کردم: احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری که به نفع هر دو طرف باشد. اینها نه تنها خلاصه‌ای از تجربیات گذشته، بلکه راهنمایی برای آینده هستند.»

پکن در درگیری اوکراین سیاست بی‌طرفی را دنبال می‌کند. مقامات چینی بارها اعلام کرده‌اند که این کشور نه به روسیه و نه به اوکراین سلاح نمی‌فروشد. در اوایل این ماه، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، تأکید کرد که چین «صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه را مطابق با قوانین و مقررات تنظیم می‌کند» و از «کشورهای ذیربط» خواست «روابط عادی بین چین و روسیه را مورد تهمت یا حمله قرار ندهند.»

در دسامبر سال گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، فرمانی را صادر کرد که تحریم‌هایی را علیه مؤسسات مالی خارجی که به تجارت با روسیه ادامه می‌دهند، امکان‌پذیر می‌کرد. این تحریم‌ها علیه وام‌دهندگانی خارج از ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال می‌شود که به روسیه در تهیه کالاهای حساس کمک می‌کنند، که طبق گزارش‌ها شامل نیمه‌رساناها، ماشین‌آلات ابزار، مواد شیمیایی پایه، بلبرینگ و سیستم‌های اپتیکال می‌شود.

ادعای رویترز: کشتی باری روسیه با سلاح های کره شمالی در بندر چین

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از حضور یک کشتی روسی در بندری در چین است که گفته می‌شود در انتقال سلاح از کره شمالی به روسیه نقش دارد. این خبر را خبرگزاری رویترز منتشر کرده است. موضوع حمایت احتمالی چین از روسیه در صدر مذاکرات آتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پکن قرار خواهد گرفت.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، یک کشتی باری روسی در چین پهلو گرفته است که طبق گزارش رویترز، در انتقال سلاح از کره شمالی به روسیه نقش داشته و توسط ایالات متحده تحریم شده است. مؤسسه تحقیقاتی سلطنتی خدمات متحد (RUSI) در بریتانیا مدعی شده است که کشتی روسی «آنگارا» که گفته می‌شود از اوت ۲۰۲۳ هزاران کانتینر حاوی مهمات کره شمالی را به روسیه حمل کرده است، از فوریه در یک کارخانه کشتی‌سازی چینی در استان شرقی ژجیانگ پهلو گرفته است.

ایالات متحده آمریکا چین را به دلیل کمک به بازسازی قدرت نظامی روسیه پس از عقب‌نشینی‌های اولیه در جنگ اوکراین مورد انتقاد قرار می‌دهد. موضوع حمایت چین از روسیه در صدر مذاکرات آتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پکن قرار خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که از حضور کشتی «آنگارا» در بندری در چین آگاه هستند و این موضوع را با مقامات چینی مطرح کرده‌اند.

طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی RUSI، این کشتی که توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده است، از اوت ۲۰۲۳ تاکنون حداقل ۱۱ بار بین بندر راجین در کره شمالی و بنادر روسیه رفت و آمد داشته است. سفارت چین در واشنگتن دی‌سی اعلام کرد که از جزئیات مربوط به «آنگارا» اطلاعی ندارد، اما چین «تحریم‌های یکجانبه‌ای را که پایه و اساسی در قوانین بین‌المللی ندارند، رد می‌کند.»

در اوایل این ماه، کرت ام. کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و متخصص آسیای شرقی، هشدار داد که واشنگتن «بیکار نمی‌نشیند» اگر پکن حمایت خود از مسکو را افزایش دهد.

یک پاسخ برای “بلینکن چین را به خاطر روابط با روسیه تهدید کرد”.

  1. sra1ext

    کار جنون آمریکا به تماشا کشیده است واقعا.. تهدید از علائم افول فزاینده ناتو و آمریکاست، و سقوط نزدیک شونده نازیهای اکراین.

    به یلینکن اتیکت مهمان بودن نیاموخته اند مثل اینکه،‌وقتیکه مهمان هستی صاحب خانه را تهدید نکن!!

    لایک

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

Designed with WordPress