کرانه باختری اشغالی: موسسه لمکین از نسل کشی در سراسر فلسطین صحبت می کند، دیده بان حقوق بشر خشونت و آوارگی را مستند می کند.

نوشته آن هربست، رام الله

منتشر شده در یونگه ولت


ترجمه مجله هفته

اشغالگران اسرائیلی خشونت خود را افزایش داده‌اند. شعار «دهکده‌ات را بسوزان!» که سال‌هاست در تظاهرات راست افراطی ساکنان فریاد زده می‌شود و روی تی‌شرت‌ها دیده می‌شود، از ۷ اکتبر به گونه‌ای بی‌رحمانه اجرا شده که تا به حال سابقه نداشته است.

قتل احتمالی و هنوز حل نشده یک چوپان جوان اسرائیلی به نام بنجامین آخیمیر از مالکی هاشالوم، یک پاسگاه غیرقانونی یهودی‌نشین، ظاهراً بهانه‌ای برای افزایش خشونت در کرانه باختری تبدیل شد.

یک فلسطینی از روستای دوما در جنوب شرقی نابلس که با دو دختر خردسال خود در خانه بود، می‌گوید: «آنها سعی کردند خانه‌مان را با بنزین به آتش بکشند و بسوزانند». آنها به سختی از مرگ جان سالم به در بردند.

حملات اخیر به روستاهایی مانند بیتلو در غرب رام الله، جایی که شهرک نشینان به مناطق مسکونی تیراندازی کردند، نشان می دهد که ترور پایانی ندارد.

کیفیت جدید

وزیر دفاع اسرائیل، ژوائو گالانت، پیشتر درباره خودسری هشدار داده بود. اما وزیر امنیت کابینه، ایتامار بن گویر، از حامیان حزب کاهان، خواستار «گسترش شهرک های یهودی» شد – اقدامی که به منزله چراغ سبز نه تنها برای گروه های خودسر شبه نظامی، بلکه برای سربازان ارتش نیز تلقی می شود.

همانطور که ویدیوهای متعدد نشان می دهد، واحدهای منظم ارتش در کنار شهرک نشینان در خشونت ها شرکت می کنند یا به طور فعال در آنها مشارکت دارند. به جای دستگیری عاملان این اقدامات، موجی از دستگیری ها در شهرهای فلسطینی و اردوگاه های پناهندگان مانند نابلس، الخلیل، البیره، شعفاط در شرق اورشلیم و عین السلطان در اریحا به راه افتاده است.

به گفته رسانه های محلی، بیش از ۵۰ نفر، از جمله کودکان، تاکنون در این اقدامات دستگیر شده اند. فیلم های مخفیانه، سربازان اسرائیلی را در حال کتک زدن نوجوانان در خیابان در قلندیا و بیتونیا، شهری در نزدیکی رام الله، قبل از ربودن آنها نشان می دهد. سربازان به خانه ها یورش می برند، سگ ها را به جان مظنونان رها می کنند، زیرساخت ها را تخریب می کنند و نارنجک های گاز اشک آور به سمت مردم پرتاب می کنند.

گزارش تکان‌دهنده‌ای از سازمان دیده‌بان حقوق بشر، عمق فاجعه در حال وقوع در اسرائیل را آشکار می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که نیروهای نظامی این کشور نه تنها در سرکوب و آزار و اذیت مردم فلسطین بی‌تفاوت مانده‌اند، بلکه خود نیز در این جنایات هولناک مشارکت فعال داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، «سکنه‌های اسرائیلی به طور وحشیانه به شهروندان فلسطین حمله کرده‌اند، آنها را مورد شکنجه و خشونت جنسی قرار داده‌اند، اموالشان از جمله تلفن، خودرو و احشام را دزدیده‌اند و با تهدید به مرگ آنها را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده‌اند. متجاوزان همچنین مدارس و خانه‌های مردم فلسطین را ویران کرده‌اند.»

ابعاد این فاجعه هولناک زمانی آشکارتر می‌شود که بدانیم «طبق گزارش‌ها، پلیس اسرائیل که وظیفه حفظ امنیت را بر عهده دارد، دستور دارد که در برابر خشونت شهرک‌نشینان سکوت اختیار کند و آنها را مجازات نکند.»

تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که در «نزدیک به نیمی از بیش از ۷۰۰ حمله‌ای که طی شش ماه گذشته توسط سازمان ملل ثبت شده، سربازان یونیفورم‌پوش حضور داشته‌اند.»

عمر شاکی، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در اسرائیل و فلسطین، وضعیت را به شدت وخیم‌تر توصیف می‌کند: «در حالی که توجه جهان به غزه معطوف شده، شهرک‌نشینان و سربازان اسرائیلی در حال نابودی کامل جوامع فلسطین هستند. مردم فلسطین از ۲۰ شهرک رانده شده‌اند و حداقل هفت مورد از آنها به طور کامل ویران شده‌اند. مناطق وسیعی در کرانه غربی در عرض چند ماه خالی از سکنه شده است.»

این گزارش تکان‌دهنده بار دیگر ضرورت اقدام فوری جامعه جهانی برای متوقف کردن این جنایات و تضمین امنیت و حقوق مردم فلسطین را به وضوح نشان می‌دهد. سکوت در برابر چنین خشونت هولناکی همدستی در این جنایت و ظلم به بشریت محسوب می‌شود.
موسسه پیشگیری از نسل‌کشی لِمکین (LIGP) که به نام رافائل لِمکین، محقق صلح لهستانی، حقوقدان و خالق اصطلاح نسل‌کشی نامگذاری شده است، پیش از آغاز عملیات بزرگ شهرک‌نشینان، زنگ خطر را به صدا درآورد. این موسسه که قبلاً «ابعاد نسل‌کشی» به «عملیات طوفان الاقصی» علیه مردم فلسطین را تأیید کرده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«روندهایی که در کرانه باختری و شرق اورشلیم در حال وقوع است، همگی بخشی از یک تهاجم گسترده از سوی دولت اسرائیل برای بیرون راندن مردم فلسطین از سرزمین‌های اجدادی باقی‌مانده آنهاست. به عبارت دیگر، اسرائیل در حال ارتکاب نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در سراسر فلسطین است – نه فقط در غزه.»

این سازمان غیردولتی مستقر در ایالات متحده، انتقاد خود را به عدم توجه رسانه‌های جریان اصلی غرب به این ارتباط معطوف می‌کند و تأکید می‌کند که حملات در کرانه غربی «حتی قبل از ۷ اکتبر در حال رسیدن به سطحی بود که از خشونت هر سال دیگر در تاریخ فراتر می‌رفت.» LIGP همچنین اضافه می‌کند که «برای چندین دهه، نسل‌کشی آهسته و ساختاری علیه مردم فلسطین در کرانه غربی در حال وقوع بوده است – و اکنون در حال تشدید است.»

طبق گفته LIGP، هدف از «خالی کردن شهرهای و روستاهای فلسطین و جایگزینی آنها با جوامع صرفاً یهودی» «ایجاد اکثریت دائمی یهودی از رودخانه تا دریا» است. این موسسه این هدف را با «بیانیه اصلی طرح بزرگ اسرائیل» که حزب لیکود بنیامین نتانیاهو در سال ۱۹۷۷ در زمان تأسیس خود به تصویب رساند، مرتبط می‌داند.
فرانچسکا آلبانیزه، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین های فلسطین که از سال ۱۹۶۷ اشغال شده اند، ظاهراً وضعیت را به همین ترتیب دراماتیک ارزیابی می کند. او از سازمان ملل متحد خواست تا «اجازه استقرار یک حضور حفاظتی در سرزمین های اشغالی فلسطین را با دستور صریح برای جلوگیری از حملات به غیرنظامیان صادر کند.»

Designed with WordPress