چاد از نیروهای امریکایی خواسته است فعالیت های خود را در یک پایگاه هوایی در نزدیکی انجامنا، پایتخت، متوقف کنند.

ترجمه مجله هفته


چندین رسانه این هفته با استناد به نامه‌های ارسال شده توسط وزیر نیروهای مسلح چاد، سرلشکر نیروی هوایی ادریس امین احمد، گزارش دادند که چاد از نیروهای آمریکایی خواسته است فعالیت خود را در پایگاه هوایی نزدیک پایتخت انجام ندهند. این تنها مکان حضور نظامی آمریکا در این کشور است.

گزارش شده است که این نامه ها به وابسته دفاعی آمریکا فرستاده شده است. با این حال، گزارش‌ها در مورد محتوای نامه‌ها متفاوت است. به گفته بلومبرگ که ادعا می‌کند کسی یکی از نامه‌ها را دیده و سخنگوی وزارت خارجه چاد نرا تأیید کرده است، چاد فقط به آمریکا هشدار داده است که «فعالیت خود را در پایگاه متوقف کند». با این حال، اوایل هفته، CNN به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد که در نامه‌ای جداگانه به نیروهای آمریکایی دستور داده شده است که به طور کامل از پایگاه هوایی آجی کوسه خارج شوند. همچنین گزارش شده است که چاد قصد لغو توافقنامه وضعیت نیروهای مسلح را دارد، سندی که نحوه فعالیت نیروهای نظامی آمریکا در این کشور را کنترل می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا کتبا به بلومبرگ گفته است: «چاد از نیروهای آمریکایی درخواست خروج نکرده است. آمریکا و چاد توافق کرده‌اند که دوره پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آینده چاد زمان مناسبی برای بازنگری در همکاری‌های امنیتی ما است.»

به گزارش رویترز، امین احمد در نامه دیگری خطاب به دولت موقت چاد گفته است که به وابسته دفاعی آمریکا گفته است که فعالیت‌های خود را در پایگاه هوایی متوقف کند زیرا نیروهای آمریکایی نتوانسته‌اند مدارکی دال بر توجیه حضور خود ارائه دهند.

او به گفته گزارش‌ها نوشته است: «ما از شما می‌خواهیم… به آمریکایی‌ها اطلاع دهید که ما این تصمیم را گرفته‌ایم.»

مقامات چاد به درخواست‌های رسانه‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت که واشنگتن «در حال گفتگوهای مداوم با مقامات چاد در مورد آینده مشارکت امنیتی ما است». یک مقام دیگر به این خبرگزاری گفت که هنوز مشخص نیست که آیا چاد واقعاً خروج نیروهای آمریکایی از کشور را می خواهد یا اینکه وضعیت فعلی بیشتر یک بازی سیاسی قبل از انتخابات ماه آینده است.

گزارش شده است که ایالات متحده کمتر از ۱۰۰ نیروی چرخشی در چاد دارد.

این گزارش ها یک ماه پس از آن منتشر می شود که نیجر، یک کشور آفریقایی دیگر، توافق نظامی ۱۰ ساله با واشنگتن را لغو کرد که به آمریکا اجازه می داد حدود ۱۰۰۰ نیروی نظامی در این کشور داشته باشد.

با افزایش احساسات ضد غربی در سراسر آفریقا، نیجر، مالی و بورکینافاسو نیز اخیراً توافقات نظامی با فرانسه را لغو کرده اند. در همین حال، نفوذ روسیه در منطقه در حال افزایش است. مسکو و نیامی در ژانویه برای توسعه همکاری های نظامی و مبارزه مشترک با تروریسم در منطقه ساحل به توافق رسیدند. تا اواسط سال ۲۰۲۳، مسکو توافقنامه‌های همکاری را با بیش از ۴۰ کشور آفریقایی امضا کرده است.

Designed with WordPress