لاوروف – آتش بسی حتی در صورت شروع مذاکرات وجود نخواهد داشت
وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو هیچ دلیلی برای این باور ندارد که اوکراین به وعده های خود عمل کند


لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت که حتی اگر دو کشور مذاکرات صلح را آغاز کنند، روسیه قصد ندارد خصومت ها با اوکراین را متوقف کند، زیرا کی یف خود را به عنوان یک بازیگر غیرقابل اعتماد نشان داده است.

این دیپلمات در مصاحبه ای با رسانه های روسی در روز جمعه تأکید کرد که مسکو به رهبری کی یف اعتمادی ندارد.

وی گفت: «ما گفته ایم که آماده مذاکره هستیم، اما – برخلاف داستان استانبول – در طول مذاکرات آتش بس نخواهیم داشت. این روند باید ادامه یابد.»

از زمان دیدار آنها در استانبول در اواخر مارس ۲۰۲۲، دو طرف دیگر به طور مستقیم با یکدیگر صحبت نکرده اند. روسیه که در ابتدا از نتایج این دیدار راضی بود و نیروهای خود را به عنوان نشان‌دادن حسن نیت از حومه کی یف عقب نشاند، اما بعداً اوکراین زیر توافق‌ها زد و روسیه هم اعلام کرد که اعتماد خود را به مذاکره کنندگان اوکراینی از دست داده است.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که یکی از موانع اصلی صلح این است که رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، مذاکره با مقامات فعلی مسکو را برای خود ممنوع کرده است. وی به حکمی اشاره کرد که زلنسکی در پاییز ۲۰۲۲ امضا کرد و دولت او را از هرگونه گفتگو با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین، منع کرد.

لاوروف تأکید کرد که «واقعیت‌های میدانی از زمان مذاکرات استانبول «به طور قابل توجهی» تغییر کرده است و «این واقعیت‌ها باید در نظر گرفته شوند».
او روشن کرد که منظور او فقط وضعیت خط مقدم جبهه، جایی که نیروهای روسی اخیراً پیشروی‌هایی داشته‌اند، نیست، بلکه این واقعیت است که جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، و همچنین مناطق خرسون و زاپوریژژیا، که در پی رفراندوم‌های پاییز ۲۰۲۲ به روسیه ملحق شده‌اند، اکنون طبق قانون اساسی بخشی از این کشور هستند. «همه باید این واقعی‌ها را خیلی خوب درک کنند»، این دیپلمات تأکید کرد.

لاوروف گفت که برای مسکو «کاملاً روشن است» که کی‌یف و حامیان غربی آن «این را درک نمی‌کنند و … حتی حاضر به جستجوی هیچ گونه سازش فرضی نیستند.»

از اواخر سال ۲۰۲۲، زلنسکی برای «فرمول صلح» خود که خواستار عقب‌نشینی روسیه از همه مناطق مورد ادعای کی‌یف، پرداخت غرامت و تشکیل دادگاه جنایات جنگی است، تبلیغ می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر این طرح را به طور قاطع رد کرد و آن را «اولتیماتومی» دانست که هیچ راه حل جایگزینی ارائه نمی دهد.

Designed with WordPress