ژنرال هشدار داد که تهران ممکن است به سایت های هسته ای اسرائیل حمله کند
افسر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حمله به تأسیسات ایران باعث انتقام‌جویانه خواهد شد.

طبق گزارش رسانه‌های محلی ایران، یک مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) روز پنجشنبه گفت، اگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، تهران می‌تواند به طور مشابه پاسخ دهد.

پس از حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در اول آوریل که در آن هفت افسر سپاه پاسداران کشته شدند، تنش‌ها در خاورمیانه در این ماه بالا گرفته است. تهران آخر هفته گذشته با حمله گسترده پهپادها و موشک‌ها پاسخ داد که طبق گزارش‌ها، بیشتر آنها توسط رژیم اسرائیل و حامیان غربی‌اش سرنگون شدند.

تهران گفته است که این حادثه را حل شده می‌داند، اما اسرائیل بدون اینکه مشخص کند چگونه و چه زمانی، قول داده است که تلافی کند. گفته می‌شود، اورشلیم غربی در حال بررسی اقدامات نظامی بیشتر، احتمالا با هدف قرار دادن صنعت هسته‌ای ایران است. سردار سرتیپ احمد حاجی‌طلب، افسر مسئول حفاظت از سایت‌های ایرانی، گفت که صنعت هسته‌ای اسرائیل می‌تواند در تلافی هدف قرار گیرد.
او به نقل از تسنیم، خبرگزاری نیمه‌رسمی وابسته به سپاه پاسداران گفت: «تأسیسات هسته‌ای اسرائیل شناسایی شده‌اند و اطلاعات لازم در مورد همه اهداف برای پاسخگویی در اختیار ماست. ما انگشت روی ماشه داریم تا موشک‌های قدرتمند را پرتاب کنیم و آن اهداف را نابود کنیم.»

صنعت هسته‌ای اسرائیل دارای یک بخش غیرنظامی آشکار و همچنین یک بخش نظامی ادعایی است که اسرائیل نه وجود آن را تأیید می‌کند و نه تکذیب می‌کند. طبق گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، یک نهاد پیشرو در زمینه نظارت بر امنیت بین‌المللی، اورشلیم غربی حدود ۸۰ سلاح هسته‌ای در اختیار دارد که شامل ۳۰ بمب گرانشی و ۵۰ کلاهک برای موشک‌های بالستیک میان‌برد می‌شود.

حق‌طلب مشخص نکرد که ایران کدام سایت‌ها را برای عملیات فرضی خود در نظر گرفته است.

اسرائیل دهه‌ها است که ایران را به توسعه مخفیانه توانایی‌های هسته‌ای متهم می‌کند. گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، روز یکشنبه گذشته ادعا کرد که تهران تنها چند هفته با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست که در مورد «اگر ایران می‌توانست بمب هسته‌ای پرتاب کند» هنگام حمله به کشورش، چه اتفاقی می‌افتاد، تامل کنند.

رهبران ایران اعلام کرده‌اند که هرگونه سلاح کشتار جمعی را با اسلام ناسازگار می‌دانند. حق‌طلب با این حال ارزیابی کرد که اگر اسرائیل همچنان تأسیسات هسته‌ای ایران را تهدید کند، برای تهران «قابل تصور» است که «دکترین و سیاست هسته‌ای» خود را بازنگری کند.

این ژنرال گفت که تأسیسات هسته‌ای به طور معمول خارج از محدوده اقدامات نظامی در نظر گرفته می‌شوند، اما حمله اسرائیل به کنسولگری، یک مأموریت دیپلماتیک تحت حمایت بین‌المللی، ثابت می‌کند که اسرائیل اهمیتی به رعایت قوانین نمی‌دهد.

Designed with WordPress