یک منبع سلطنتی در ریاض از تهران به دلیل حمایت از «تروریسم» انتقاد کرد.

عربستان سعودی در دفع حمله پهپادی ایران به اسرائیل مشارکت داشت

به گزارش روسیه امروز، یک منبع از خاندان سلطنتی عربستان در واکنش به گزارش شبکه رادیویی اسرائیلی کان، اذعان کرد که این کشور روز شنبه در سرنگونی برخی از پهپادهای ایرانی در جریان حمله به اسرائیل مشارکت داشته است.

به گفته ارتش اسرائیل، حمله تهران شامل ۱۷۰ پهپاد، بیش از ۳۰ موشک کروز و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک بود. این حملات به عنوان تلافی برای بمباران  کنسولگری ایران در دمشق، سوریه، که در اوایل ماه جاری توسط اسرائیل صورت گرفت و چندین افسر عالی رتبه نظامی ایران را کشت، انجام شد.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن در تلاش برای رهگیری تقریباً تمام موشک‌های ورودی در جریان حمله روز شنبه، از ارتش اسرائیل حمایت کردند. به گفته کان، عربستان سعودی نیز در این تلاش‌ها مشارکت داشته است.

وب سایت رسمی سلسله آل سعود گزارش می دهد: «یک منبع از خاندان سلطنتی سعودی که ترجیح می دهد ناشناس باقی بماند، با کان صحبت کرده و نقش این کشور را «به طور غیرمستقیم» تأیید کرده است، به این صورت که گفته است پدافند هوایی ریاض به طور خودکار «هر جسم مشکوکی» را رهگیری می کند.
همان منبع ایران را به تحریک درگیری بین اسرائیل و حماس در غزه متهم کرد و تهران را به تلاش برای «از بین بردن» پیشرفت در عادی سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو متهم کرد.

یک مقام ارشد سعودی که به طور ناشناس به کان صحبت می کرد، گفت: «ایران کشوری حامی تروریسم است و جهان باید خیلی زودتر جلوی آن را می گرفت.»

اظهارات این مقام ناشناس به منزله انحراف از اظهارات اخیر عربستان سعودی است که حمله اسرائیل به فلسطینیان در غزه را محکوم کرده بود، در حالی که در عین حال برای پایان دادن به دشمنی چندین ساله با ایران تلاش می کرد.

این پادشاهی مسلمان سنی از دیرباز با ایالات متحده متحد و همدست بوده و از سرکوب شیعیان در کشورهایی مانند بحرین و یمن حمایت کرده است، زیرا آنها را نماینده جمهوری اسلامی می داند.

ریاض و تهران در مارس ۲۰۲۳ در چارچوب توافقی که توسط چین میانجیگری شده بود، توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. در آن زمان، ویلیام برنز، مدیر سیا، اذعان داشت که ایالات متحده از این مذاکرات «غافلگیر شده است.»

Designed with WordPress