باید با جنایات ناشی از نفرت و خشونت در استراتژی های سیاسی مبارزه کرد. 
مادورو قانونی را برای دفاع از اسکیبو امضا کرد

نوشته آندرینا چاوز آلاوا، ریکاردو واز

آمریکا ۲۱


کاراکاس: دولت رئیس جمهور نیکلاس مادورو لایحه ضد فاشیسم را برای مقابله با جرایم و خشونت های نفرت انگیز که به عنوان ابزارهای استراتژی های سیاسی به کار گرفته می شوند، به مجلس ملی ونزوئلا ارائه کرد.

این متن پس از یک بحث اولیه به طور موقت تصویب شده و قرار است قبل از تصویب نهایی مورد بحث بیشتر قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور، دلسی رودریگز، روز سه شنبه این لایحه را در پارلمان ارائه کرد. هدف این لایحه ترویج تنوع و احترام متقابل در پاسخ به هرگونه ظهور فاشیسم در کشور است. وی به تاریخ اخیر اقدامات تغییر رژیم اشاره کرد که توسط بخش‌های سیاسی راست‌گرا رهبری شده بودند.

در سال ۲۰۱۴ یک کودتای ناموفق به نام «La Salida» منجر به اعتراضات خشونت آمیز خیابانی (guarimbas) شد که در آن ۴۳ نفر کشته و ۸۷۸ نفر زخمی شدند. در سال ۲۰۱۷ در یک کارزار خشونت آمیز مشابه، ۱۲۱ نفر کشته و ۱۹۵۸ نفر زخمی شدند. رودریگز گفت که علاوه بر گواریمباس، درخواست‌هایی برای مداخله در عمور داخلی و اعمال تحریم علیه ونزوئلا نیز وجود دارد.

به گفته دادستان کل، در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی برای احیای این اقدامات خشونت‌آمیز توسط گروه‌های سیاسی راست افراطی که ظاهراً با رهبر مخالفان، ماریا کورینا ماچادو مرتبط هستند، تا ترور رئیس‌جمهور انجام شده است. چندین نفر دستگیر شده اند و تحقیقات ادامه دارد.

معاون رئیس جمهور افزود که مبارزه با فاشیسم یک وظیفه جهانی است که «به نفع بشریت نمی توان آن را به تعویق انداخت». ونزوئلا تصمیم گرفته است که در این مبارزه پیشگام باشد.

رودریگز گفت: «فاشیسم نه تنها خود را در نفرت، خشونت و مرگ انسانیت نشان می دهد، بلکه در اشکالی از فاشیسم اقتصادی مانند محاصره جنایتکارانه ایالات متحده علیه ونزوئلا نیز خود را نشان می دهد.»

رئیس مجلس ملی، خورخه رودریگز، مدعی شد که نیروهای اقتصادی پشت فاشیسم هستند. او پرسید: چه کسی از چهره‌های مخالف مانند ماریا کورینا ماچادو و هنریک کاپریلز حمایت مالی می‌کند؟ گروه‌های سرمایه اصلی ایالات متحده و ونزوئلا؟

او خواستار بحث مفصل این پیش نویس قانون شد تا بحثی با اقشار مخالف جامعه آغاز شود.

«قانون علیه فاشیسم، نئوفاشیسم و پدیده‌های مشابه» شامل ۳۰ ماده در چهار بخش است. بخش اول شامل تعاریفی است و چهار هدف قانون را توضیح می‌دهد: تأمین صلح، تضمین استفاده از حقوق سیاسی با ابزارهای دموکراتیک، جلوگیری و ریشه کن کردن همه اشکال نفرت و تبعیض و «جلوگیری از ظهور جامعه برای محافظت از پدیده‌های فاشیستی، نئوفاشیستی یا مشابه».

فصل دوم راهبردهایی را برای جلوگیری از ظهور فاشیسم، از جمله ایجاد یک شبکه بین‌المللی ضد فاشیسم، اجرای یک کمپین رسانه‌ای برای ترویج مدارا، و ممنوعیت تبلیغاتی که منجر به خشونت برای اهداف سیاسی می‌شود، تشریح می‌کند. همچنین، نشست‌ها یا تظاهرات عمومی با اهداف فاشیستی و نیز تأسیس جنبش‌ها یا سازمان‌های سیاسی «که اقدامات تأسیسی، بیانیه‌های سیاسی، برنامه‌های سیاسی، اساسنامه‌ها یا فعالیت‌هایشان فاشیسم، نئوفاشیسم و پدیده‌های مشابه را ترویج می‌کنند یا بر اساس آن‌ها هستند» ممنوع می‌شود.
فصل سوم تأسیس «کمیسیون عالی علیه فاشیسم» را ارائه می‌کند که توصیه‌هایی برای سیاست‌های دولتی ارائه می‌کند. چهارمین مورد در مورد احکام زندان بین شش تا دوازده سال و ممنوعیت سیاسی برای کسانی است که اقدامات فاشیستی را ترویج، مرتکب یا تأمین مالی می‌کنند.
متن پیشنهادی همچنین مرجع رسیدگی به تخلفات شخصیت‌های سیاسی که از مشاغل دولتی محروم شده‌اند اما به دلیل نقض قانون به زندان محکوم نشده‌اند را دیوان عالی کشور اعلام می‌کند.
تصویب این قانون جدید در دستور کار سیاسی این هفته قرار داشت.
رئیس جمهور مادورو روز چهارشنبه برای امضای «قانون ارگانیک دفاع از اسکیبو» که در پی رفراندوم ۳ دسامبر برگزار شد، از مجلس دیدن کرد.

ونزوئلا از قرن نوزدهم با بریتانیای کبیر و بعدها با گویان مستقل بر سر منطقه ۱۶۰ هزار کیلومتری اسکیبو اختلاف دارد. سال گذشته مردم ونزوئلا در یک نظرسنجی با اکثریت قاطع به نفع موضع کاراکاس در مورد مرز مورد مناقشه رای دادند.

این قانون جدید در ۳۹ ماده و شش فصل، الزام آوری توافق ژنو ۱۹۶۶، بطلان رای داوری پاریس ۱۸۹۹ و رد صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در دعوایی که گویان در سال ۲۰۱۸ مطرح کرد را تصویب می‌کند.

علاوه بر این، این قانون ایجاد ایالت گویان-اسکیبو را پیش‌بینی می‌کند که نمایندگی قانونگذاری آن در سال ۲۰۲۵ انتخاب خواهد شد. همچنین یک کمیسیون عالی برای دفاع از منطقه، اجرای برنامه‌های اجتماعی برای مردم محلی و واحدهای اداری برای نفت، معدن و فعالیت‌های صنعتی در نظر گرفته شده است.

ونزوئلایی‌هایی که با ادعای این کشور بر اسکیبو مخالفت می‌کنند یا از گویان و شرکت‌های چند ملیتی حمایت می‌کنند، می‌توانند از نامزدی برای پست‌های سیاسی منع شوند.

مادورو در حین امضای این قانون مدعی شد که فرماندهی جنوبی ایالات متحده و سیا، آژانس اطلاعات خارجی ایالات متحده، برنامه‌هایی برای پایگاه‌های مخفی در گویان برای انجام حملات به خاک ونزوئلا دارند.

او گفت: «اکسون موبیل، فرماندهی جنوبی و رئیس جمهور گویان با موضع تصرف امپریالیستی و رویکرد جنگ طلبانه خود کاملاً اشتباه می‌کنند» و تاکید کرد که در مقابل، ونزوئلا ادعای تاریخی خود را با «وسائل قانونی» و «از طریق گفتگو» دنبال خواهد کرد.

Designed with WordPress