«مجازات» اسرائیل تکمیل شد، تهران قصدی برای ادامه ندارد – وعده ایران برای واکنش «گسترده‌تر» در صورت حملات بعدی از سوی اسرائیل

به گزارش خبرگزاری تاس، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، اعلام کرد که ایران قصد ندارد عملیات نظامی خود علیه اسرائیل را که شامل حملات گسترده پهپادی و موشکی در آخر هفته بود، ادامه دهد.

در شب شنبه، تهران «حمله گسترده‌ای» را به سمت اسرائیل شلیک کرد که به گفته یگان‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل (IDF) شامل بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد انتحاری بود. این حمله در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق (سوریه) در اوایل ماه بود که در آن چندین مقام ارشد نظامی ایران کشته شدند.

باقری در سخنرانی پس از حمله در روز یکشنبه گفت که دلیل این حمله این بود که «رژیم صهیونیستی خط قرمز» را به گونه ای که قابل تحمل نباشد، نقض کرده است.

این مقام ارشد نظامی ایران افزود که اقدامات اسرائیل نمی توانست بی پاسخ بماند. «مقام معظم رهبری نیز فرمودند که این مجازات باید انجام شود و الحمدلله این عملیات با تلاش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کمک سایر نیروهای مسلح انجام شد.»
باقری گفت: «ما این عملیات را کاملاً موفقیت آمیز می‌دانیم و به نظر ما این عملیات به پایان رسیده است و قصد ادامه عملیات را نداریم.» وی با هشدار به اسرائیل گفت که در صورت اقدامات بیشتر علیه ایران «عملیات بعدی بسیار گسترده‌تر خواهد بود.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران افزود که ارتش این کشور یک «مرکز اطلاعاتی بزرگ» که به اسرائیل اطلاعات می‌رساند و همچنین پایگاه هوایی نواتیم که محل استقرار جنگنده‌های اف-۳۵ ساخت آمریکا است که در حمله به کنسولگری دمشق مشارکت داشتند، هدف قرار داده است.

با وجود ادعای این مقام ایرانی مبنی بر اینکه هر دو پایگاه  مورد هدف قرار گرفته و از بین رفته‌اند،  اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که ۹۹ درصد از پهپادها و موشک‌های ایرانی ساقط شده‌اند و فقط به یک پایگاه آسیب جزئی وارد شده است.


نتانیاهو: اسرائیل حمله پهپادی و موشکی گسترده ایران را با موفقیت دفع کرد

به ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این کشور حمله پهپادی و موشکی گسترده ایران را با موفقیت دفع کرده است. اظهارات وی پس از آن صورت گرفت که ارتش اسرائیل مدعی شد 99 درصد از اشیاء پرنده ورودی را رهگیری و ساقط کرده است.

در آخر هفته، تهران یک «حمله گسترده» را به سمت اسرائیل شلیک کرد که به گفته یگان‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل (IDF) شامل بیش از 300 موشک از انواع مختلف و پهپادهای انتحاری بود. این حمله در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در اوایل ماه بود که در آن چندین مقام ارشد نظامی ایران کشته شدند.

نتانیاهو در اولین اظهار نظر علنی خود از زمان حمله، روز یکشنبه پیام کوتاهی منتشر کرد و مدعی شد که این حمله را با موفقیت دفع کرده است. وی در توییتر نوشت: «ما آنها را رهگیری کردیم. ما آنها را مسدود کردیم. با هم پیروز خواهیم شد.»

این ادعاها توسط وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، تکرار شد که تأکید کرد اسرائیل، ایالات متحده و شرکای آنها «این حمله را به روشی بی‌سابقه خنثی کردند.» او همچنین گفت که این حمله به جهان کمک کرد تا «چهره واقعی ایران» را ببیند، کشوری که او آن را «یک دولت تروریستی» می‌نامد.

سخنگوی ارتش اسرائیل، دریادار دوم دانیل هگاری، تخمین زد که «99 درصد تهدیدات علیه خاک اسرائیل خنثی شده است» و این پیشرفت را «یک دستاورد استراتژیک بسیار قابل توجه» دانست. وی گفت که این امر به دلیل برتری فناوری ارتش اسرائیل و حمایت ائتلافی قوی است.

در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) اعلام کرد که تهران موفق شده است «اهداف نظامی مهم» را   هدف قرار دهد و از بین ببرد. ارتش اسرائیل پیش از این اذعان کرده بود که یکی از پایگاه‌های نظامی آنها به طور جزئی آسیب دیده است.

ایران مشخصا از دو پایگاه نظامی هوایی در جنوب اسرائیل نام برد.


مقامات آمریکایی از احتمال تشدید تنش در پی حملات ایران و اسرائیل نگرانند

به گفته NBC News، که به نقل از منابع ناشناس در کاخ سفید گزارش داده است، برخی مقامات در واشنگتن نگران هستند که پاسخ اسرائیل به حملات هوایی اخیر ایران بی‌رحمانه و تشدیدکننده باشد.

ایران روزهای شنبه و یکشنبه چندین موج از حملات پهپادی و موشکی را به اسرائیل انجام داد. این اقدام در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، سوریه، در اوایل این ماه بود که در آن هفت تن از پرسنل نظامی ایران، از جمله دو ژنرال، کشته شدند. در حالی که اسرائیل در مورد این بمب‌گذاری اظهار نظر نکرده است، تهران غرب قدس را به انجام یک ترور فراقانونی و حمله به سفارت خود متهم کرده است.

NBC به نقل از مقامات ارشد پنتاگون که این حمله را «احتمالاً به طور فاجعه‌بار تشدیدکننده» توصیف می‌کنند، گزارش می‌دهد که برخی از مقامات ایالات متحده در خفا از تصمیم اسرائیل برای حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه ابراز نارضایتی کرده‌اند.

NBC News گزارش می‌دهد که مقامات دیگر در کاخ سفید، با توجه به مواضع سرسختانه اسرائیل در درگیری با حماس و همچنین حمله هوایی به سفارت در دمشق، نگرانی خود را از واکنش آینده اسرائیل به حمله ایران ابراز کرده‌اند. سه منبع آگاه به این خبر به این شبکه خبری گفتند که رئیس‌جمهور جو بایدن به طور خصوصی ابراز نگرانی کرده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تلاش است تا ایالات متحده را به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه بکشاند.

یکی دیگر از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت که در حالی که کاخ سفید معتقد نیست اسرائیل به دنبال جنگ مستقیم با ایران است، نمی تواند از انگیزه های تل‌آویو مطمئن باشد.

یک مقام ارشد ناشناس به NBC گفت: «فکر نمی‌کنم آنها استراتژی داشته باشند… اسرائیلی‌ها همیشه بهترین تصمیم‌های استراتژیک را نمی‌گیرند».

برخی رسانه ها پس از بمباران نمایندگی دیپلماتیک تهران در دمشق مدعی شدند که بیت المقدس غربی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران در صورت حمله مستقیم ایران به اسرائیل آماده می شود.

روزنامه عربی ایلاف چاپ لندن روز سه شنبه نوشت، یک مقام امنیتی غربی گفت که نیروی هوایی اسرائیل در حال آموزش حملات دوربرد به مناطق حساس ایران است که ممکن است با برنامه هسته ای ایران مرتبط باشد.

Designed with WordPress