مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

واشنگتن ، خبرگزاری کوبائی پرنسا لاتینا گزارش داد، بنابر گزارش رسانه های مختلف، تلاش برای قرار دادن كوبا در لیست كشورهایی كه مبلغ تروریسم هستند ریاكاری بیش نیست و استاندارد دوگانه آمریكا را در این زمینه نشان می دهد.
طبق مقاله منتشر شده توسط ریز ارلیچ ، دانشیار مطالعات بین الملل در دانشگاه سانفرانسیسکو ، در سایت اصلی آنتی وار ، «لیست تروریستی» وزارت امور خارجه شامل کشورهایی است که تروریست نیستند و بلعکس کشورهائی که حامی تروریسم هستند در این لیست قرار ندارند.
ارلیچ به نقل از زبان شناس و فعال سیاسی آمریکائی نوآم چامسکی می نویسد ، كه او ریاكاری بکار رفته در تهیه این لیست را تقبیح می كند و در مورد ریاکاری و دستکاری کردن در این لیست اشاره می كند كه «یا آنها(آمریکائی ها) باید این لیست را بطور کلی حذف کنند یا آنکه یک لیست حقیقی را منتشر کنند».
چامسکی استاد معتبر دانشگاه تاکید میکند ، این اقدام بخشی از تلاش گسترده تر برای جلوگیری از برقراری روابط عادی با كوبا توسط دولت بایدن است.
در واقع ، وی تأكید كرد ، دولت كوبا هرگز حامی تروریسم نبوده و هرگز از حملات عمدی به غیرنظامیان كه توسط گروههایی مانند القاعده انجام شده است ، حمایت نمی كند.
وی خاطرنشان كرد كه پاول پیلار ، معاون سابق مركز مبارزه با تروریسم سیا ، به وی گفت كه وارد کردن نام کوبا به این لیست یک گاوبندی حقیرانه سیاسی است، این عمل پاداشی است برای جمهوری خواهان محافظه كار فلوریدا ، و این نشان می دهد كه این تصمیم‌گیری یك مسئله سیاسی است.
چامسکی از سوی دیگر اشاره کرد، در مورد کوبا باید بر این مورد تاکید کنم که بکار گرفتن واژه «تروریسم» علیه این کشور از سوی ایلات متحده به معنی «مقاومت و ایستادگی کوبا در برابر تروریسم گسترده ایالات متحده یعنی تروریست اعظم جهانی است.»
در همین رابطه نیز ، مقاله ای در روزنامه هیل منتشر شده و در آن استدلال میشود که رویکرد افراطی دولت ترامپ می تواند تلاش های احتمالی برای بازگشت به سیاست های دوران باراک اوباما را پیچیده کند.
با این حال ، استاد دانشگاه آمریکایی فیلیپ برنر به روزنامه هیل گفت که برداشتن این برچسب از روی کوبا توسط جورج بایدن می‌تواند موید این نکته هم باشد که آنها سند و مدرکی برای اثبات ارتباط کوبا با تروریست‌ها در دست ندارند و نمی توانند چیزیرا اثبات کنند.
دانشگاه بین المللی فلوریدا در میامی ، در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۵۸ درصد آمریکایی های کوبایی-آمریکایی از حفظ روابط دیپلماتیک با جزیره کارائیب حمایت می کنند و ۶۵ درصد معتقدند که همه سفرهای هوایی به این کشور باید از سر گرفته شود.
گیلرمو گرنیه ، استاد جامعه شناسی در این دانشگاه ، یکی از نویسندگان این نظرسنجی است و به روزنامه هیل گفت که برقراری مجدد روابط مالی و امکان ارسال حواله های پولی و برقراری سفرهای عادی و توریستی ممکن است و این می‌تواند رویکرد اصلی بایدن برای از سرگیری روابط دوران اوباما باشد.
گرنیه استدلال کرد که تحت حاکمیت دولت بایدن ، رأی دهندگان کوبایی-آمریکایی دیدگاه های «کمتر افراطی‌تری» نسبت به کوبا خواهند داشت ، و همچنین از تغییر اتی که به منجر به بازگشائی روابط بین کشور بشود استقبال می‌کنند.

Designed with WordPress