حماس موافقت خود با آتش بس را اعلام کرد.

اسرائیل بمباران گسترده رفح را آغاز کرد.

جنبش فلسطینی حماس روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس ارائه شده توسط قطر و مصر را پذیرفته است که در آن اسرائیل جنگ ویرانگر هفت ماهه خود را در غزه که جان بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را گرفته است، متوقف خواهد کرد.

حماس در بیانیه ای اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه، قطر و مصر را از پذیرش پیشنهاد آنها مطلع کرده است.

حماس در بیانیه ای گفت: «اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر قطر و عباس کامل، وزیر اطلاعات مصر تماس تلفنی داشت و آنها را از تایید پیشنهاد حماس در مورد توافق آتش بس مطلع کرد.»

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره اعلام حماس گفت که «اسرائیل در حال بررسی این پیشنهاد است و به طور جدی» پاسخ خواهد داد.

تا ساعت ۱۸:۰۰ به وقت گرینویچ، اسرائیل هنوز موضوع خود را اعلام رسمی نکرده بود، اما متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که اسرائیل در حال بررسی این پیشنهاد است.
با این حال، میلر از اظهار نظر در مورد گزارش هایی که حماس ممکن است با توافق اتش بسی موافقت کرده باشد که ایالات متحده در آن دخالت نداشته است، خودداری کرد.

«من این پیشنهادات را دیده ام … زیرا ما در حال کار بر روی این موضوع در زمان واقعی هستیم و تلاش می کنیم به توافق برسیم. من فقط قصد دارم از اظهار نظر در مورد جزئیات هر یک از این گزارش ها خودداری کنم. «

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید نیز از ارائه جزئیات در مورد مذاکرات خودداری کرد، اما افزود که واکنش حماس در حالی صورت گرفت که ویلیام برنز، مدیر سیا در قاهره بود.

بدون صحبت در مورد جزئیات واکنش حماس، فکر می کنم می توان نتیجه گرفت که این پاسخ در نتیجه یا در پایان این بحث های مداوم بود که مدیر برنز بخشی از آن بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در بیانیه ای که در X منتشر شد، که قبلا به عنوان توییتر شناخته می شد، گفت که او از پذیرش پیشنهاد آتش بس حماس استقبال می کند و از کشورهای غربی خواست تا اسرائیل را برای پذیرش شرایط تحت فشار قرار دهند.
وی گفت: «در جریان این تماس تلفنی که در ان من ابراز کردم که تصمیم حماس بر اساس پیشنهادات ترکیه مثبت است، ما همچنین تاکید کردیم که اسرائیل باید اقداماتی را برای آتش بس دائمی انجام دهد.»

«من از همه طرف ها به ویژه کشورهای غربی میخواهم که فشار لازم را بر اسرائیل برای آتش بس اعمال کنند.»

سایر سایت های خبری اسرائیلی نیز در مورد این پیشنهاد گزارش دادند اما گفتند مقامات اسرائیلی به طور جدی آن را بررسی نمی کنند.

N12 News، یک سایت خبری اسرائیلی، گزارش داد که مقامات ارشد اسرائیلی معتقدند که این یک پیشنهاد «گسترده» است که برای اسرائیل قابل قبول نیست.

خطوط گسترده ای از معامله

میانجی های آتش بس جزئیات کامل محتوای آتش بس را علنی نکرده اند، اما خطوط گسترده این توافق شامل یک توقف شش هفته ای در جنگ است که در آن حماس اسرای اسرائیلی را که از ۷ اکتبر در زمان حمله به جنوب اسرائیل در اختیار دارد، آزاد می کند.

در عوض، انتظار می رود اسرائیل تعداد نامشخصی از زندانیان فلسطینی را آزاد کند، نیروهای خود را از مناطق خاصی از نوار غزه خارج کند و به فلسطینی ها اجازه دهد از جنوب قلمرو به شمال سفر کنند.

خلیل الحیا، مقام حماس در گفتگو با الجزیره عربی در اواخر روز دوشنبه گفت که مرحله اول خواستار خروج کامل نیروهای اسرائیلی از کریدور نتزاریم و بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه هایشان است.
در مرحله دوم، توقف دائمی عملیات نظامی به طور مستقیم اعلام خواهد شد. در مرحله اخر، محاصره نوار غزه به طور کامل برداشته خواهد شد.

مذاکرات بر سر آتش بس احتمالی آخر هفته جاری وارد مرحله بحرانی شد و کشورهای کلیدی از جمله آمریکا از چشم انداز حمله اسرائیل به الرفح در جنوب نوار غزه نگران بودند.

سازمان های امدادی هشدار دادند که حمله به الرفح نه تنها برای غیرنظامیان در منطقه فاجعه بار خواهد بود، بلکه تاثیر عمده ای بر توانایی آنها برای دریافت غذا به شمال غزه خواهد داشت، جایی که رئیس برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد گفته است «قحطی تمام عیار» در حال وقوع است.

زیاد عیسی، رئیس سیاست بشردوستانه در ActionAid مستقر در انگلستان، روز دوشنبه به Middle East Eye گفت: «این فاجعه بار خواهد بود.»

عیسی گفت فلسطینی ها نگران هستند که با توجه به تجربیاتی که در هفت ماه گذشته در غزه داشته اند، حتی اگر غزه را ترک کنند، در امان نخواهند بود.

او گفت: «مردم از ۷ اکتبر از دستورات تخلیه پیروی می کنند، اما شما می بینید که مردم در مکان هایی که نقل مکان کرده اند مورد حمله قرار می گیرند.» «مفهوم منطقه امن یک مفهوم بسیار دروغین است.»

ملیله ابوالخیر، یک زن فلسطینی آواره در الرفح، گفت که او چادر موقت خود را ترک نخواهد کرد زیرا جایی برای رفتن وجود ندارد.

عموی من یک بیمار دیالیز کلیه روی صندلی چرخدار است. ما نه پول نقد داریم و نه جای دیگری برای بودن. ما نمی دانیم کجا می رویم.
ما فقط یک بار میمیریم. بذار ارتش بیاد و ما رو اینجا بکشه اما ما از آن خارج نخواهیم شد.»

ابو الخیر که اهل شهر غزه است، گفت که تاکنون چندین بار اواره شده است. او در خانه اش، خانه خانواده اش و یک مدرسه پناه گرفته بود که همه انها مورد حمله قرار گرفتند.

«کجا باید برویم؟».

در حالی که برخی از افرادی مانند او از دستور ترک اسرائیل امتناع کرده اند، دیگران در حال فرار از مناطق مشخص شده توسط ارتش اسرائیل هستند.
احمد ابو رزق، که در الرفح پناه گرفته است، گفت که او پس از رسیدن دستورات، انتقال وسایل خانواده را آغاز کرد، اما در ذهنش هیچ مقصدی نیست.

«من نمی دانم کجا میروم. آنها گفتند که ممکن است مناطقی در منطقه مواسی وجود داشته باشد و این جایی است که من به آنجا می روم. اما من هیچ چادری ندارم و نمی دانم آیا جایی در آنجا پیدا خواهم کرد یا خیر.»

او اضافه کرد که مجبور به فرار شد تا دخترش را که دارای معلولیت است، از حمله احتمالی زمینی دور کند، اما هنوز هم می ترسد که این کارها برای حفظ امنیت او کافی نباشد.

او گفت: «هیچ منطقه امنی در غزه وجود ندارد.» هر چه از اسرائیلیها بشنوید، همه دروغ است.»

بمباران رفح آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، ارتش اسرائیل دوشنبه شب پس از آن که به نظر می رسد مذاکرات آتش بس در جهت مثبت حرکت می کند، بمباران گسترده مناطق شرق الرفح را آغاز کرد.

اسرائیل بخش شرقی الرفح را با هواپیماهای جنگی و توپخانه بمباران کرد. یک روزنامه نگار فلسطینی از شعله های آتش در آسمان شب و مردم محلی گزارش دادند که ده ها هواپیمای بدون سرنشین شناسایی بر فراز سرشان پرواز می کنند.

وفا همچنین گفت که بنا به گزارش ها، خودروهای نظامی اسرائیل در حال پیشروی به سمت حصار جدایی شرقی الرفح هستند، اما این امر به طور مستقل توسط میدل ایست ای تایید نشده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که حملات هدفمندی را علیه حماس در شرق الرفح انجام می دهد.

حملات نظامی به الرفح پس از آن انجام می شود که حماس اعلام کرد پیشنهاد آتش بس قطر و مصر را پذیرفته است.

ارتش اسرائیل می گوید بخش فلسطینی گذرگاه الرفح را تصرف کرده و پرچم اسرائیل را  در آنجا نصب کرده

ارتش اسرائیل اعلام کرد که تیپ ۴۰۱ زرهی ان بخش فلسطینی گذرگاه مرزی الرفح، تنها گذرگاه غزه با مصر را تصرف کرده است.

جاده صلاح الدین در شرق الرفح که معمولا به گذرگاه متصل است نیز توسط یک تیپ ارتش دیگر تصرف شد.

پرچم اسرائیل در گذرگاه نصب شد، در حالی که پرچم فلسطینی روی زمین انداخته شد.

اداره کل گذرگاه ها و مرزهای غزه اعلام کرد که ورود مسافران و همچنین تحویل کمک ها به دلیل حمله ارتش اسرائیل به منطقه متوقف شده است.
الجزیره گزارش می دهد که نیروهای اسرائیلی به سمت فلسطینی گذرگاه مرزی الرفح در جنوب غزه حمله کرده اند.

روزنامه نگاران فلسطینی گزارش می دهند که تمام ارسال کمک ها متوقف شده است و هیچ در غزه دیگر قادر به سفر نیست، زیرا این گذرگاه تنها نقطه سفر بین مصر و غزه بود.

ویدئویی که به صورت انلاین به اشتراک گذاشته شده نشان می دهد که یک تانک اسرائیلی به گذرگاه الرفح رسیده است.


پلیس هلند به تظاهرات دانشگاه طرفدار فلسطین در امستردام پایان داد و بیش از ۱۰۰ نفر را دستگیر کرد

پلیس ضد شورش هلند اوایل روز سه شنبه به اعتراضات طرفدار فلسطین در دانشگاه امستردام پایان داد و حدود ۱۲۵ نفر را در انچه مقامات می گویند گاهی اوقات درگیری های خشونت امیز بود، دستگیر کرد.

پلیس می گوید معترضان از خشونت در محل استفاده کردند و برچیدن اعتراضات «برای بازگرداندن نظم ضروری» بود.

«ما فیلم را در رسانه های اجتماعی می بینیم،» انها گفتند. ما درک می کنیم که این تصاویر ممکن است به شدت خشن به نظر برسند!!!. «

رسانه های محلی گزارش دادند که معترضان به سمت افسران پلیس ترقه پرتاب کردند، اما هنوز هیچ اسیبی از هر دو طرف گزارش نشده است.

پلیس اضافه کرد: اکنون همه چیز ارام است… پلیس در مجاورت محوطه دانشگاه Roeterseiland باقی می ماند «.


دست کم پنج فلسطینی در حملات اسرائیل به الرفح کشته شدند

به گزارش الجزیره عربی، دست کم پنج فلسطینی در یک بمب گذاری اسرائیلی که یک خانه را در محله تل السلطان در غرب شهر الرفح هدف قرار داد، کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.


بر اساس گزارش رسانه های عربی، این حملات در حالی صورت گرفت که اسرائیل بخش هایی از الرفح را بمباران کرد و تانک ها و هواپیماهای جنگی شهر مرزی جنوب غزه را که 1.5 میلیون اواره فلسطینی در ان پناه گرفته اند، کوبیدند.

تصاویر ویدئویی در شبکه اجتماعی ایکس نشان می دهد که فلسطینی های زخمی به بیمارستان تخصصی کویت منتقل می شوند.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress