ترجمه مجله هفته

رسانه‌ها گزارش می‌دهند که گابن در حال بررسی پیشنهاد تعطیلی پایگاه نظامی فرانسه در خاک خود است. این پیشنهاد قرار است روز شنبه در یک نشست گفتگوی ملی مورد بحث قرار گیرد.


کمیسیون سیاسی گابن خواستار تعطیلی پایگاه نظامی فرانسه و بازنگری در توافقات دفاعی با پاریس شد.

رادیو فرانسه بین‌المللی (RFI) روز جمعه گزارش داد که یک کمیسیون سیاسی گابن خواستار تعطیلی پایگاه نظامی فرانسه در این کشور آفریقای مرکزی و بازنگری در توافقات دفاعی با پاریس شده است.

به گفته این رسانه، این پیشنهاد در گزارشی در چارچوب یک گفتگوی ملی جاری در پایتخت لیبرویل ارائه شده است. این گفتگو توسط دولت نظامی گابن با هدف بازگشت کشور به حکومت غیرنظامی تشکیل شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این قطعنامه قرار است روز شنبه در جلسه علنی نمایندگان شرکت‌کننده در گفتگوی ملی که در دوم آوریل آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود روز سه‌شنبه به پایان برسد، به تصویب برسد.

فرانسه حدود ۴۰۰ سرباز را در پایگاه خود در شمال لیبرویل مستقر کرده است که وظیفه آموزش نیروهای گابن را بر عهده دارند. در ماه سپتامبر، پاریس پس از کودتای رئیس جمهور دیرینه علی بونگو، همکاری نظامی با این کشور را به طور موقت متوقف کرد. با این حال، حدود یک هفته پس از این وقفه، وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که همکاری را «به آرامی» از سر خواهد گرفت.

سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، این اقدام را با این موضوع توجیه کرد که وضعیت سیاسی در لیبرویل با نیجر قابل مقایسه نیست، جایی که پاریس بارها اعلام کرده است که با یک دولت نظامی که به نظر آن «غیرقانونی» است، همکاری نخواهد کرد.

درخواست گابن برای پایان عملیات نظامی فرانسه، آخرین مورد از اقدامات مشابهی است که سایر مستعمرات سابق فرانسه در سال‌های اخیر انجام داده‌اند. ارتش‌های بورکینافاسو، مالی و نیجر همه روابط دفاعی خود را با پاریس به دلیل عدم مبارزه با شورشیان جهادی در منطقه ساحل در چارچوب یک مأموریت ضد تروریسم چند دهه‌ای قطع کرده‌اند.

ژنرال بریس اولیگی نگما، رهبر نظامی گابن که در کودتای ماه اوت برای جلوگیری از سومین دوره ریاست جمهوری بونگو پس از ۱۴ سال قدرت، رهبری کودتا را بر عهده داشت، ماه گذشته اعلام کرد که به تصمیمات DNI احترام خواهد گذاشت. او متعهد شده است که در آگوست ۲۰۲۵ قدرت را به غیرنظامیان بازگرداند.
در گفتگوی ملی یک ماهه که به گفته‌ها هزاران نفر از جمله احزاب مخالف و رهبران مذهبی در آن شرکت داشتند، کمیته فرعی امور سیاسی پیشنهاد کرد که این کشور آفریقایی غنی از منابع طبیعی، قانون اساسی جدیدی را تصویب کند.

رادیو بین المللی فرانسه (رادیو حکومتی) به نقل از تلسفور اوندو، رئیس کمیته، گفت: «آنها خواهان قانونی اساسی غیرقابل انعطاف بودند که به سختی قابل تغییر باشد. مردم گابن می‌خواستند که قوه مجریه، به‌ویژه رئیس جمهور، زمان بیشتری برای اجرای برنامه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی خود داشته باشد.»

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress