یوری باریسوف (YURIY BORISOV)- غرب به هیچوجه قادر نیست برای پیروزی نظامی بر روسیه نیروی توانمند بسیج کند

ا. م. شیری- روسیه در خط مقدم جبهۀ جنوب جهانی برای ایجاد دنیای چند قطبی و برقراری صلح در جهان، علیه جهان تک قطبی و سلطۀ دلار با ناتو و کل دنیای غرب در قلمرو اوکراین می‌جنگد. بنابراین، بر این باورم که پیگیری منظم اخبار و حوادث نبرد روسیه و غرب، حمایت و پشتیبانی از نیروهای مسلح روسیه به هر طریق ممکن، یکی از وظایف اصلی نیروهای صلح‌دوست و آزادی‌خواه جهان است.

  

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر هیچ پیش نیازی برای مذاکره وجود ندارد. زیرا، موضع اوکراین در خصوص عدم پذیرش هرگونه مذاکره برای همه معلوم و قابل درک است. از این رو، عملیات نظامی ویژه ادامه دارد.»

پرسش‌های مداوم در مورد آمادگی روسیه برای به اصطلاح «مذاکرات»، در واقع برای تسلیم شدن در برابر غرب بر اساس اولتیماتوم‌های آن، چیزی نیست جز بررسی واکنش پس از هر یک از قدم‌ها پیاپی غرب برای تقویت حمایت نظامی از رژیم کی‌یف.

موضع تسلیم‌ناپذیر رهبری عالی فدراسیون روسیه به نوبۀ خود نشان می‌دهد که مسکو به نقاط قوت خود و توانایی پایان دادن به عملیات نظامی ویژه بر اساس شرایط خود اطمینان دارد. این اطمینان با این واقعیت تقویت می‌شود که غرب در واقع به همان خط نا‌امیدی که در واقع به شکست نظامی «رژیم کی‌یف» منجر شده است، ادامه می‌دهد.

و این هم یک مورد کاملاً تیپیک چنین فعالیت بدون چشم‌انداز غرب:

«به گفتۀ دو مقام آمریکایی، آمریکا در حال نهایی کردن یکی از بزرگ‌ترین بسته‌های کمک نظامی خود تا به امروز برای اوکراین است و آماده است برای تأمین سلاح و تجهیزات نیروهای کی‌یف، قراردادی به ارزش ۶ میلیارد دلار امضا کند. به گفتۀ دو مقام فوق‌الاشاره و یک فرد سوم آشنا با این برنامه، این شامل مهمات دفاع هوایی پاتریوت، مهمات توپخانه، پهپادها، تجهیزات‌ ضد پهپادی و موشک‌های «هوا به هوای» قابل نصب بر روی جت‌های جنگنده است.

این تجهیزات که شامل مهمات برای سامانه‌های موشکی توپخانه خودکششی و سامانه‌های موشکی ضد هوایی پیشرفته کشور نیز می‌شود، به دلیل تخصیص پول از طریق ابتکار کمک امنیتی به اوکراین، احتمالاً تا چندین سال دیکر به اوکراین نمی‌رسد. بر اساس ابتکار کمک امنیتی به اوکراین، پنتاگون برای تأمین تجهیزات جدید برای اوکراین به جای استفاده از ذخایر موجود آمریکا، با شرکت‌های دفاعی ایالات متحده قرارداد می‌بندد».

با نامیدن هر چیز بنام خودش، با اطمینان می‌توان گفت که تحویل سلاح به ارزش شش میلیارد دلار در طول چندین سال (گذشته از اینکه دقیقاً چند سال مشخص نیست)، از نظر نیازهای فعلی نیروهای مسلح اوکراین و وضعیت در جبهه، که به معنای واقعی کلمه هر روز برای رژیم کی‌یف بدتر می‌شود، ناچیز است.

دقیقاً همین را می‌توان در مورد کمک‌های اضطراری پنتاگون به مبلغ یک میلیارد دلار که می‌تواند حتی برای مدت کوتاهی فقط فوری‌ترین نیازهای نیروهای مسلح اوکراین را پوشش دهد، صادق دانست.

این واقعیت که آمریکا حتی در این شرایط بحرانی به تأمین تسلیحات گسترده برای کی‌یف در حالت «اینجا و اکنون» قادر نیست، به این معنی است که منابع مربوطه در خود آمریکا بکلی تمام شده است. بدون تولید جدید موشک‌ها، توپخانه‌ها، گلوله‌ها و سایر تجهیزات رزمی نیز که زمان زیادی می‌طلبد، آمریکایی‌ها قادر به ارائه کمک‌های نظامی لازم به کی‌یف نیستند.

در مورد توانایی‌های اتحادیۀ اروپا و همچنین تلاش برای جمع‌آوری نوعی زبالۀ نظامی برای کی‌یف یا همان پوکه‌ها در سراسر جهان، اروپا دیگر دچار اختلال در صنعت نظامی بومی شده‌ و برای تجدید آن به تریلیون‌ها یورو نیاز دارد. سایر کشورها نیز با توجه به وضعیت بسیار نگران‌کننده به گفتۀ خود غرب، در شرایط قبل از جنگ در جهان، به اتفاق آرا از تقسیم ذخایر نظامی خود با اعضای بی‌پول ناتو خودداری می‌کنند. پاولوس ماریناکیس، سخنگوی دولت یونان گفت که یونان یک نمونۀ معمولی است که «موشک‌های اس-٣٠٠ مورد استفاده در سامانه‌های دفاع هوایی را به اوکراین عرضه نخواهد کرد». به گزارش مطبوعات محلی، او در مورد نشریه فایننشال تایمز اظهار داشت که کشورهای اتحادیۀ اروپا «برای ارسال برخی از سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین»، بر آتن و مادرید فشار می‌آورند. نمایندگان کشورهای اتحادیۀ اروپا در اجلاس اخیر، توجه سران دو کشور را به این نکته جلب کردند که نیاز آن‌ها به سامانه‌های پدافند هوایی به اندازۀ اوکراین نیست و «با هیچ تهدید فوری مواجه نیستند». او در ادامه افزود: «هیچ گامی برداشته نخواهد شد که حتی کوچکترین تهدیدی برای نیروهای بازدارنده یا پدافند هوایی کشورهای ما ایجاد کند. ما بارها تکذیب کرده‌ایم، امروز قاطعانه به شما پاسخ می‌دهم».

در عین حال، ارتش روسیه تقریباً هر روز بر سرعت و قدرت عملیات تهاجمی خود اضافه می‌کند. هیچ روزی بدون آزادسازی شهرک‌های جدید، از جمله شهرک‌های دارای اهمیت حیاتی برای کل سامانه‌های دفاعی نیروهای مسلح اوکراین، به‌ویژه، پس از غلبۀ سریع نیروهای مسلح روسیه بر اولین و قدرتمندترین خط استحکامات اوکراین در نزدیکی‌های دونتسک نمی‌گذرد.

اوضاع تا صبح روز ٢٧ آوریل ٢٠٢۴ از این قرار است:

«١- نیروهای مسلح روسیه امروز سالاویوا و سمیونوکا را آزاد کردند (ویدئویی حاکی از تأیید کنترل روستاها وجود دارد) باضافۀ آن‌ها در حال تکمیل آزادسازی بردیچی هستند. تاکنون گزارش‌هایی دایر بر عقب‌نشینی دشمن از روستا منتشر شده است، اما هنوز فیلم تأئید از سوی ما منتشر نشده است.

٢- دشمن به سمت غرب عقب‌نشینی می‌کند. خط اول دفاعی در غرب آودیوکا سرانجام سقوط کرد. در همین حال خط دوم دفاعی شامل اوچرتینو نیز فروپاشید.

٣- نواکالینوا (حملۀ نیروهای روسیه ادامه دارد)، کرامیک و آرخانگلسکویه در معرض خطر سقوط قرار دارند. در جنوب اوچرتینو، دشمن به تدریج از خط دریاچۀ پشت سدّ و سدّ کارلوفسکویه عقب نشینی خواهد کرد. دشمن هنوز قادر به تثبیت جبهه نیست.

۴- نیروهای مسلح روسیه در خط بردیچی-توننکویه عملاً بسرعت پیشروی کردند. به این معنی که بحران ناشی سقوط سریع آودیوکا در فوریۀ سال جاری در بین نیروهای مسلح اوکراین، هنوز برطرف نشده است. تیپ ۴٧ پیاده نظام و «آزوف» نیز هرگز نتوانستند پایداری جبهه را تضمین کنند، اگرچه این وظایف دقیقاً به عهدۀ آن‌ها واگذار شده بود. فرار بزدلانۀ «آزوف» (ممنوعه در روسیه) از آودیوکا هنوز برای دشمن عواقبی دارد».

بنابراین، با سرعت و حجم کنونی کمک‌های نظامی غرب به رژیم کی‌یف، با توجه به گسترش اجتناب‌ناپذیر این کمک‌ها در زمان و مکان، نیروهای روسی در جبهۀ عملیات نظامی ویژه برتری کامل عملیاتی-استراتژیکی دارند و این توانایی را نه فقط برای ادامۀ عملیات، بلکه برای انجام عملیات تهاجمی با خروج از فضای عملیاتی پس از شکستن آخرین خطوط دفاعی مستحکم نیروهای مسلح اوکراین در جهت غربی، درست تا نقطۀ رسیدن به رودخانۀ دنیپر در تمام طول آن حفظ می‌کنند.

ظاهراً آن‌ها نیز وضعیت مسکو را دقیقاً اینگونه ارزیابی می‌کنند. و بر این اساس، رهبری روسیه دلیلی برای تسلیم در برابر فشار روانی بی‌پشتوانۀ نظامی غرب نمی‌بیند.

نقل از: بنیاد فرهنگ راهبردی

١٠ اردیبهشت- ثور ١۴٠٣

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

Designed with WordPress