مشارکت استراتژیک جامع
ملاقات شی جین پینگ با اولاف شولز


منبع گزارش : german.china.ord.cn
مترجم : فرزاد سارایی


رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، روز سه شنبه با اولاف شولز، صدراعظم آلمان در مهمانسرای دولتی دیائویوتای در پکن دیدار کرد.
شی جین پینگ گفت امسال دهمین سالگرد برقراری روابط مشارکت راهبردی جامع چین و آلمان است. طی ده سال گذشته، علیرغم تغییرات عمده در وضعیت بین المللی، روابط دوجانبه به طور پیوسته توسعه یافته است. همکاری ها در زمینه های مختلف به طور مستمر تقویت و تعمیق شده است که انگیزه جدیدی به توسعه هر دو کشور بخشیده است.
تغییرات جهان در قرن حاضر در حال حاضر شتاب می گیرد و جامعه بشری با خطرات و چالش های بیشتری مواجه می شود. بدون همکاری قدرت های بزرگ این مشکلات قابل حل نبود. چین و آلمان دومین و سومین اقتصادهای بزرگ جهان هستند. اهمیت تحکیم و توسعه روابط چین و آلمان فراتر از محدوده روابط دوجانبه است و پیامدهای مهمی برای قاره اوراسیا و کل جهان دارد. هر دو کشور باید روابط دوجانبه را از منظر بلندمدت و استراتژیک ببینند و گسترش دهند و برای ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در جهان با یکدیگر همکاری کنند.
شی جین پینگ تاکید کرد که چین و آلمان هر دو سهم قابل توجهی در پیشرفت تمدن بشری داشته اند. هیچ تضاد منافع اساسی بین چین و آلمان وجود ندارد و هر دو طرف برای یکدیگر خطری امنیتی ندارند، همکاری چین و آلمان برای هر دو طرف و برای جهان مفید است. هرچه جهان آشفته تر باشد، هر دو طرف باید انعطاف پذیری و سرزندگی روابط را تقویت کنند. هر دو طرف باید به اصول اساسی همکاری و جهت گیری کلی توسعه روابط چین و آلمان پایبند باشند و اصرار داشته باشند که چین و آلمان شرکای راهبردی همه جانبه هستند. سیاست چین در قبال آلمان درجه بالایی از ثبات را حفظ می کند. هر دو طرف باید به ملاقات نزدیک و آشکار ادامه دهند و اعتماد استراتژیک متقابل را تقویت کنند. تا زمانی که هر دو طرف بر احترام متقابل، جست‌وجوی زمینه‌های مشترک با پذیرش تفاوت‌ها، تبادل و یادگیری متقابل و همکاری‌های متقابل سودمند پافشاری کنند، روابط دو کشور قطعاً می‌تواند به توسعه خود ادامه دهد.
شی خاطرنشان کرد که زنجیره های صنعتی و عرضه چین و آلمان عمیقاً در هم تنیده شده اند و بازارهای هر دو کشور به شدت به یکدیگر وابسته هستند. همکاری دوجانبه سودمند چین و آلمان یک «خطر» نیست، بلکه تضمینی برای ثبات روابط و فرصتی برای شکل دادن به آینده است. چه در حوزه‌های سنتی مانند مهندسی مکانیک و صنعت خودرو، چه در حوزه‌های نوظهور مانند تحول سبز، دیجیتالی‌سازی و هوش مصنوعی – هر دو کشور دارای پتانسیل عظیمی برای همکاری برد-برد هستند که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین تداوم ویژگی های خاص سود متقابل و موفقیت های برد-برد برای طرف مقابل بسیار مهم است.
شی جین پینگ گفت: صادرات خودروهای برقی، باتری های لیتیومی و محصولات فتوولتائیک چین نه تنها عرضه جهانی را غنی کرده و فشار تورمی جهانی را کاهش داده است، بلکه سهم بزرگی در واکنش جهانی به تغییرات آب و هوایی و تحول سبز و کم کربن داشته است.
چین و آلمان هر دو به صنعت متکی هستند و از تجارت آزاد و جهانی شدن اقتصادی حمایت می کنند. از این حیث، هر دو طرف باید در مقابل افزایش حمایت گرایی، پایبند به چشم انداز بازار و بینش جهانی باشند، مسائل ظرفیت تولید را به صورت عینی و دیالکتیکی از منظر قوانین اقتصادی بررسی کنند و برای همکاری نزدیکتر تلاش کنند. چین به سیاست اساسی دولت مبنی بر گشایش در برابر جهان خارج پایبند است و امیدوار است که آلمان محیط تجاری عادلانه، شفاف، باز و بدون تبعیض را برای توسعه شرکت های چینی در آلمان ایجاد کند.
رئیس جمهور چین در ادامه تصریح کرد که چین و آلمان در موضوع چند قطبی بودن جهان اشتراکات زیادی دارند. چندقطبی اساساً در مورد احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز بین کشورهایی با تمدن ها، سیستم ها و مسیرهای مختلف است. چین و آلمان باید به طور مستقل در عرصه چندجانبه برای ترویج اقدامات عملی جامعه بین‌المللی برای رسیدگی بهتر به چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، عدم تعادل توسعه و درگیری‌های منطقه‌ای کار کنند. شی گفت که هدف این است که سهم بیشتری در تعادل و ثبات در جهان داشته باشیم.
شولتز گفت که روابط آلمان و چین در حال حاضر به خوبی در حال توسعه است و هر دو طرف تبادلات نزدیک را در همه سطوح و در همه زمینه ها حفظ می کنند. هر دو طرف رایزنی‌های دولتی و گفت‌وگوهای سطح بالا در زمینه های استراتژیک و مالی را با موفقیت انجام داده اند و در حال سازماندهی گفتگوی اقلیم و تحول هستند.
صدراعظم آلمان ادامه داد: وی در دو روز گذشته به همراه یک هیئت تجاری آلمانی از چونگ کینگ و شانگهای بازدید کرد و در آنجا به طرز چشمگیری دستاوردهای عظیم توسعه اقتصادی چین در سال های اخیر را تجربه کرده. او عمیقاً تحت تأثیر همکاری نزدیک و خوب بین شرکت های آلمانی و چینی قرار گرفت. آلمان آمادگی دارد روابط دوجانبه با چین را بیشتر تقویت کند، گفت‌وگوها و همکاری‌های دوجانبه را در زمینه‌های مختلف تعمیق بخشد و تبادلات بین‌فردی را در آموزش، فرهنگ و سایر زمینه‌ها ترویج دهد که هم برای آلمان و هم برای چین و هم برای کل جهان مفید وپراهمیت. آلمان همچنین آماده تقویت ارتباطات و هماهنگی با چین به منظور رسیدگی مشترک به چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوا و همکاری برای حفظ نظم بین المللی چندجانبه و ارتقای صلح و توسعه جهانی است. آلمان مقابله و حمایت گرایی را رد می کند و از تجارت آزاد حمایت می کند. شولتز ادامه داد که آلمان به عنوان یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا آماده است تا فعالانه برای توسعه خوب روابط بین اتحادیه اروپا و چین تلاش کند.
هر دو سیاستمدار همچنین تبادل نظر مفصلی در مورد بحران اوکراین انجام دادند و گفتند که چین و آلمان هر دو متعهد به پایبندی به اصول و منشور سازمان ملل هستند، استفاده از سلاح های هسته ای یا حمله به تاسیسات هسته ای صلح آمیز را رد می کنند، تقاضای بین المللی برای امنیت غذایی و رعایت قوانین بشردوستانه بین المللی را حمایت کنند.
شی جین پینگ تاکید کرد که برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری یا حتی خارج شدن از کنترل، همه طرف ها در شرایط کنونی باید برای بازگرداندن صلح در مراحل اولیه با یکدیگر همکاری کنند. برای این منظور، آنها باید اصول زیر را اتخاذ کنند: اول، به جای دنبال کردن منافع خودخواهانه خود، باید به وضعیت کلی صلح و ثبات اولویت داد. ثانیاً به جای ریختن هیزم بر آتش، باید سعی کرد اوضاع را آرام کرد. ثالثاً، به جای تشدید بیشتر تضادها، باید شرایطی برای اعاده صلح ایجاد کرد. چهارم، باید تلاش کرد تا تأثیر منفی بحران بر اقتصاد جهانی کاهش یابد تا ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین جهانی خدشه‌دار نشود.
رئیس جمهور چین ادامه داد: چین یک طرف یا شرکت کننده در بحران اوکراین نیست، اما همیشه مذاکرات صلح را به روش خود ترویج کرده است. چین از همه تلاش‌هایی که برای حل مسالمت‌آمیز بحران کمک می‌کند، تشویق و حمایت می‌کند. همچنین از تشکیل یک کنفرانس صلح بین‌المللی در زمان مقتضی، مورد قبول روسیه و اوکراین، که در آن همه طرف‌ها به طور مساوی در آن شرکت کنند و در آن همه طرح‌های صلح به طور منصفانه مورد بحث قرار گیرد، حمایت کرد. در این راستا، چین مایل به حفظ ارتباط نزدیک با همه طرف های مربوطه از جمله آلمان است.
در این گفتگو، شی و شولز همچنین در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه مشترک، از جمله درگیری فلسطین و اسرائیل گفتگو کردند. هر دو طرف توافق کردند که قطعنامه شماره 2728 شورای امنیت سازمان ملل متحد باید برای جلوگیری از تشدید و وخامت بیشتر اوضاع و همچنین تضمین دسترسی بدون مانع و پایدار بشردوستانه به نوار غزه اجرا شود. همچنین حمایت از یک راه حل زودهنگام مذاکره برای مسئله فلسطین بر اساس «راه حل دو کشوری» مهم است.
در این زمینه، هر دو طرف از کشورهای صاحب نفوذ خواستند تا نقش سازنده ای در حفظ صلح و ثبات در منطقه ایفا کنند تا راه حلی زودهنگام، جامع، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین را ترویج کنند.
پس از جلسه، شی و شولز قدم زدند، با هم ناهار خوردند و به تبادل نظر درباره موضوعات گسترده ادامه دادند.
وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست حضور داشت.

Designed with WordPress