ناتو باید کمک به اوکراین را به دفاع از خود ترجیح دهد

کشورهای غربی باید سیستم های ضد هوایی بیشتری را به کیف ارسال کنند، رئیس بلوک می گوید

اوضاع جنگ اوکراین به شدت خراب است و به نظر استولتنبرگ باید اعضای ناتو به جای تقویت توان دفاعی خود، اولویت را باید بر تجهیز اوکراین بگذارند. این مطلب را دبیر کل پیمان نظامی به رهبری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد.

ینس استولتنبرگ در بروکسل به خبرنگاران گفت: «بخشی از تلاش مهمی که اکنون در سراسر ناتو برای افزایش تحویل سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین انجام می‌دهیم.»

«اما اوکراین به موارد بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل، اگر متحدان با انتخابی بین دستیابی به اهداف توانمندی ناتو و ارائه کمک بیشتر به اوکراین روبرو شوند، پیام من واضح است: برای اوکراین بیشتر همه چیز را ارسال کنید.»

استولتنبرگ به دانمارک به عنوان «مثالی بارز» اشاره کرد، زیرا این کشور در ماه فوریه متعهد شد که تمام توپخانه خود را به کیف اهدا کند. وی ضمن تقدیر از دانمارک و هلند برای برنامه‌هایشان جهت ارائه هواپیماهای جنگنده F-16، افزود که از این خبر که انتظار می‌رود کنگره آمریکا به زودی پس از ماه‌ها تأخیر به نفع کمک‌های اضافی به اوکراین رأی دهد، «قویاً» ابراز خرسندی کرد.

درخواست رئیس ناتو در زمانی صورت می‌گیرد که کشورهای عضو برای تحویل مقادیر کافی سلاح به اوکراین بدون کاهش ذخایر خود و به خطر انداختن امنیت، با مشکل مواجه هستند. مقامات کی‌یف کمبود مهمات را دلیل ضدحمله ناموفق سال گذشته و همچنین باخت‌های اخیر در میدان نبرد اعلام کرده‌اند.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از آلمان به دلیل امتناع از اهدای موشک‌های کروز تاروس و جمهوری‌خواهان آمریکا به دلیل ممانعت از لایحه کمک نظامی پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به شدت انتقاد کرد.

زلنسکی در اوایل ماه جاری هشدار داد: «اگر کنگره به اوکراین کمک نکند، اوکراین در جنگ شکست خواهد خورد».

برلین اخیرا با تحویل یک سامانه دفاع هوایی پاتریوت دیگر ساخت آمریکا به کیف موافقت کرد. با این حال، با این استدلال که استقرار این موشک ها مستلزم پرسنل آلمانی در زمین در اوکراین است، از لغو تصمیم خود در مورد موشک های تاروس خودداری کرده است.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که لایحه کمک به اوکراین را روز شنبه به رای گیری می گذارد. این لایحه پیش از این در بحبوحه اختلافات تلخ بین دموکرات ها و جمهوری خواهان بر سر مهاجرت و امنیت مرزی متوقف شده بود.

روسیه همچنان اصرار دارد که محموله های تسلیحاتی خارجی منجر به تشدید بیشتر تنش خواهد شد اما روند درگیری را تغییر نخواهد داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ژانویه گفت: «غرب به پمپاژ رژیم زلنسکی مملو از سلاح ادامه می‌دهد و خود را شریک جنایات وحشتناک آن می‌کند».
از سوی دیگر رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، گفته است که کیف نباید همان نوع حمایتی را که غرب در طول حمله ایران به غرب اورشلیم ارائه کرد، درخواست کند زیرا این دو وضعیت قابل مقایسه نیستند.

ایالات متحده، انگلیس و فرانسه اعلام کردند که روز شنبه برای سرنگونی تعدادی از موشک ها و پهپادهای ورودی ایران با ارتش اسرائیل همکاری کرده اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از آن زمان خواستار اقدام مشابه واشنگتن و متحدانش برای کیف شده است.
اسرائیل همچنین زمان و هزینه زیادی را صرف ساخت سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین کرده است، سیستمی که اتحادیه اروپا حتی در صورت داشتن بودجه کافی، نمی توانست به طور ناگهانی در اوکراین بسازد. این دیپلمات اسپانیایی افزود، با این حال، این اتحادیه در تلاش است تا قابلیت های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار کیف قرار دهد.

هنگامی که از بورل در مورد مشارکت اتحادیه اروپا در دفاع از اسرائیل پرسیده شد، وی گفت که این اتحادیه به طور مستقیم درگیر نیست، زیرا یک اتحادیه است و ارتشی ندارد، اما برخی از اعضای آن درگیر هستند.

او گفت: «از این نظر می توانم بگویم که اتحادیه یا کشورهای عضو اتحادیه که توانایی انجام این کار را دارند، این کار را انجام داده اند.» «ما البته در [انتقال] اطلاعاتی که سرویس های اطلاعاتی در مورد قریب الوقوع بودن حمله داشتند، مشارکت داشته ایم. به ما نیز، مانند بسیاری دیگر، (توسط ایران)هشدار داده شد.»

این امر امکان بسیج توانایی های نظامی را فراهم کرده است – تأکید می کنم، نه اتحادیه اروپا، بلکه برخی از کشورهای عضو که در منطقه حضور داشتند و فعالانه در خنثی کردن تهدیدی که این حمله برای اسرائیل به همراه داشت، شرکت کردند.

ایران روز شنبه ده ها پهپاد، موشک های بالستیک و کروز را به سمت اسرائیل پرتاب کرد. به گفته تهران، این حمله تلافی قانونی برای حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، سوریه در اوایل این ماه بود که منجر به کشته شدن هفت تن از افسران ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

بورل در پاسخ به سوال خبرنگاری پس از نشست روز سه شنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «این دو وضعیت، چیزهای متفاوتی هستند که قابل مقایسه نیستند.»

بورل خاطرنشان کرد: «حملات ایران بر فراز پایگاه های هوایی ارتش های فرانسه، آمریکا، انگلیس و اردن پرواز کرد. آنها از پایگاه های خود عبور کرده اند که سپس از خود دفاع کرده اند. هیچ پایگاه هوایی انگلیس، آمریکا و قطعا اردن در خاک اوکراین یا در قلمروی که موشک های روسی بر فراز آن پرواز می کنند وجود ندارد. بنابراین، به دلیل اینکه شرایط یکسان نیست، نمی توان پاسخ مشابهی داد.»

Designed with WordPress