مسکو از هر دو طرف خواسته است تا خویشتنداری کنند و هشدار داده است که تشدید تنش به نفع کسی نخواهد بود

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با ابراز امیدواری از اینکه دو قدرت منطقه ای بتوانند اختلافات خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند، گفت: هیچکس از درگیری بین ایران و اسرائیل که از کنترل خارج شود، سودی نخواهد برد.

پسکوف روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، حمله گسترده ایران به اسرائیل در آخر هفته را ارزیابی کرد که به گفته اسرائیل بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک در آن نقش داشت. این حمله در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق سوریه در اوایل ماه جاری انجام شد. در این حمله چند تن از نظامیان ارشد ایرانی کشته شدند.

سخنگوی کرملین گفت که روسیه «به شدت نگران تشدید تنش ها در منطقه است» و از همه خواست تا خویشتن داری کنند.

«تشدید بیشتر در خدمت منافع هیچ‌کس نیست. پسکوف افزود: ما طرفدار این هستیم که همه اختلافات تنها با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل شود.»
وزارت خارجه روسیه همچنین گفته است که تنش‌های منطقه‌ای به دلیل ماهیت حل نشده بحران‌های متعدد در خاورمیانه، به ویژه در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل، تقویت شده است.

همچنین ابراز تاسف کرد که شورای امنیت سازمان ملل به دلیل موضع قدرت های غربی در قبال این موضوع، شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانست به بمباران کنسولگری ایران در سوریه «واکنش کافی» نشان دهد – که ایران اصرار دارد که در وهله اول دلیل حمله آن بوده است.  .

در همین حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، درخواست اسرائیل برای محکومیت حمله ایران را رد کرد و گفت که اورشلیم غربی حملات اوکراین به مناطق روسیه را محکوم نکرده است و به طور منظم از کی‌یف حمایت دیپلماتیک می‌کند.

پس از این رگبار، ایران پایان عملیات نظامی خود علیه اسرائیل را اعلام کرد و به دولت یهودی هشدار داد که در صورت تلافی جویانه، به عقب راندن شدیدی خواهد پرداخت.

گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که ایالات متحده از اسرائیل می‌خواهد که محتاطانه عمل کند، که هنوز تصمیمی در مورد پاسخ دادن به آن اتخاذ نکرده است.  سی ان ان به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که دولت نتانیاهو به آمریکا گفته است که به دنبال تشدید قابل توجه اوضاع نیست.  با این حال، به گفته رویترز، کابینه جنگی اسرائیل طرفدار انتقام‌جویی است، اما بر سر زمان و دامنه آن اختلاف نظر دارد.

Designed with WordPress