برلین: کنگره فلسطین اندکی پس از آغاز مراسم توسط پلیس منحل شد. قبلاً مداخلات مکرر در این فرآیند هم وجود داشت.
قطع جریان پخش زنده

توسط جمال اقرث

منتشر شده در یونگه ولت

پس از ماه‌ها کارزار علیه برگزارکنندگان و محتوای کنگره گروه‌های حامی فلسطین، این رویداد روز جمعه بعد از ظهر در برلین-تمپل‌هوف آغاز شد. سناى برلین روز جمعه ۹۰۰ پلیس را بسیج کرد که محل برگزاری را با تأخیر – و حداکثر برای ۲۵۰ شرکت کننده – آزاد کردند و در داخل ساختمان نیز حضور گسترده‌ای داشتند. پلیس همچنین رویداد سالن بسته را به عنوان «تظاهرات» طبقه‌بندی کرد و الزامات مربوطه را صادر کرد. همانطور که در اوایل غروب مشخص شد، این اقدام به منظور آماده سازی برای انحلال «تظاهرات» ساختگی بود: در ساعت ۱۷:۲۴، چند دقیقه قبل از ساعت چاپ یونگه ولت، پلیس با بلندگو این رویداد را بدون هیچ توضیحی منحل کرد. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان (SPD) روز جمعه «مداخله فوری قاطع» در صورت وقوع «جرایم» را اعلام کرده بود.

پیش از این، حاضران پس از چند ساعت تأخیر با تشویق های رعدآسا کنگره را افتتاح کردند. از روز جمعه تا یکشنبه قرار بود تحت عنوان «ما متهم می‌کنیم!» مسئولیت مشترک آلمان در قبال فاجعه انسانی ایجاد شده توسط دولت اسرائیل در غزه مورد انتقاد قرار گیرد.

مدتی بعد از افتتاحیه در حین پخش یک پیام ویدیویی از سلمان ابو سطه، نویسنده ۸۴ ساله فلسطینی، ناآرامی‌هایی به وجود آمد. پلیس سخنرانی را قطع و برق را خاموش کرد. تا زمان چاپ یونگه ولت، دلیل این امر مشخص نشده بود؛ کمی قبل از ساعت ۱۷ برق دوباره متصل شد، اما پخش زنده ممنوع شد.

صدها شرکت کننده در مقابل ساختمان منتظر ورود به سالن بودند. در صف انتظار، پرچم ها، شعارها و پلاکاردها دیده می شد. پلیس با اشاره به «مسیرهای فرار ناکافی» محدودیت تعداد شرکت کنندگان را اعمال کرد. با این حال، هنوز هم برای افراد ثالث جا بود: پلیس ده ها نماینده رسانه غیرمعتبر را به داخل راه داد.
نادیا سامور، مشاور حقوقی کمیته برگزاری کنگره، ظهر به یونگه ولت گفت که برگزاری این کنگره نتیجه «ساعت‌ها مذاکره با پلیس» بوده است. به گفته وی، پلیس همچنین «فشار شدیدی» به صاحب سالن وارد کرده بود. او این را «خشونت بوروکراتیک» خواند که «فقط در آلمان می توان آن را تجربه کرد.»

سازمان دهندگان محل برگزاری را در برلین-تمپل‌هوف به دلیل نگرانی از حملات مخالفان و هواداران اسرائیل، فقط در کنفرانس مطبوعاتی صبح جمعه که با حضور نمایندگان متعددی از رسانه‌ها برگزار شد، اعلام کرده بودند. خبرنگاران از برگزارکنندگان پرسیدند که آیا آنها «یهودی ستیز» هستند، «چه نظری در مورد حماس دارند» و چرا همه رسانه ها مجوز حضور دریافت نکرده اند.

در روز جمعه نیز سیاستمداران از همه جناح ها به فضاسازی علیه کنگره ادامه دادند. ایرس اشپرینگر (SPD)، سناتور امور داخلی برلین، روز پنجشنبه خط سختی را اتخاذ کرده و اعلام کرده بود که تعداد زیادی پلیس برای «مشاهده دقیق» این رویداد و در صورت لزوم مداخله، اعزام خواهد شد. به گفته برگزارکنندگان، به غسان ابو سطه، یکی از سخنرانان اصلی، جراح و رئیس دانشگاه گلاسکو در بریتانیا-فلسطین، در فرودگاه برلین اجازه ورود داده نشد. ابو سطه پس از هفتم اکتبر بیش از ۴۰ روز با «پزشکان بدون مرز» در بیمارستان الشفاء در غزه که اکنون کاملاً ویران شده است، کار کرده بود.

Designed with WordPress