بر اساس گزارش ادوارد لوتواک، مشاور وزارت خارجه ایالات متحده، چندین کشور عضو ناتو به طور مخفیانه برای اعزام نیرو به اوکراین آماده می‌شوند. این کارشناس استدلال می‌کند که در غیر این صورت، ناتو متحمل «شکست فاجعه‌بار» خواهد شد.

لوتواک در مقاله‌ای برای پایگاه خبری آنلاین UnHerd، فهرست کشورهایی از ناتو را ارائه می‌دهد که به طور مخفیانه در حال بررسی اعزام نیرو به اوکراین هستند. این کشورها عبارتند از:

«بریتانیا، فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی در حال حاضر به طور مخفیانه برای اعزام نیرو، شامل یگان‌های کوچک نخبه و همچنین (…) پرسنل پشتیبانی که می‌توانند از خط مقدم دور بمانند، آماده می‌شوند.»

به گفته این کارشناس، ناتو باید به زودی نیروهایی را به اوکراین اعزام کند، زیرا کی‌یف از تعداد ناکافی نیرو رنج می‌برد. در غیر این صورت، این اتحادیه مجبور به پذیرش «شکست فاجعه‌بار» خواهد شد.

لوتواک در عین حال خاطرنشان کرد که لازم نیست حتماً نظامیان ناتو در جنگ‌ها شرکت کنند، بلکه می‌توانند فقط آموزش سربازان و تعمیر تجهیزات را به عهده بگیرند و به این ترتیب به اوکراینی‌ها امکان حضور در درگیری‌ها را بدهند. لوتواک ادامه می‌دهد:

«حتی اگر دیپلماسی با موفقیت مداخله کند، (…) قدرت نظامی روسیه با پیروزی به اروپای مرکزی باز خواهد گشت.»

به گفته این کارشناس، در چنین شرایطی، کشورهای اروپای غربی باید نیروهای خود را بازسازی کنند و از جمله، نظام وظیفه عمومی را دوباره برقرار کنند.
در پایان فوریه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که پاریس تمام تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل شود که روسیه «در این جنگ پیروز نشود». وی در عین حال گفت که سران کشورهای اروپایی در مورد امکان اعزام نیرو به اوکراین گفتگو کرده اند، اما توافقی حاصل نشده است.

بعدها، رهبر فرانسه که هم از سوی متحدان ناتو و هم از سوی رهبران همه احزاب سیاسی در این کشور مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود، سخنان خود را سنجیده توصیف کرد. رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد که هیچ «مرز و خط قرمز» در جمهوری در مورد موضوع حمایت از کیف وجود ندارد.

Designed with WordPress