africa_89

اشغال و محدودیت ارتباطات

German-Foreign-Policy.com

ترجمه توسط حميد بهشتي

منتشر شده در تلاکسکالا

    برلین/ نیامی – گزارش ویژه: اندکی پیش از سفر نخست وزیر آلمان، آنگلا مرکل، به مالی و نیجر در پایان هفته جاری برلین ایجاد پایگاهی نظامی در نیامی، پایتخت نیجر، را رسماً اعلام نمود. از این پایگاه قرار است ارتش آلمان مواد لازم برای سربازان مستقر در گائو واقع در شمال مالی را تأمین نماید. ارتش آلمان در عمل نیز مدتهاست در آنجا حضور داشته، در آوریل گذشته 40 تن از نفرات خود را در نیامی مستقر نموده است.

پایگاه حمل و نقل جدید، موقعیت آلمان در نیجر را که نه تنها نقش گذرگاه محوری برای پناهجویان آفریقای غربی به اروپا را دارد، تقویت می نماید، بلکه علاوه بر آن این کشور مهم ترین عرصه ی جنگ ضد ترور در شمال آفریقا به حساب می آید. آمریکا با هزینه 100 میلیون دلار در آنجا پایگاهی برای پهبادهای خود ایجاد نموده است. علاوه بر آن برلین موفق می شود با حضور خود در نیجر آن کشور را که ممتازترین منطقه نفوذ فرانسه بوده است از چنگ آن کشور به در آورده و بدین ترتیب به لحاظ نظامی در دومین کشور منطقه ی فرانکوفیل مستقر گردد. دوایر دولتی آلمان از اینکه فرانسه موقعیت ویژه خود را در آنجا به آلمان می دهد اظهار رضایت می کنند.

دلیل ایجاد پایگاه نظامی در نیجر عملیات ارتش آلمان در شمال مالی است. از یک سو ارتشیان آلمان سربازان مالی را در چارچوب رسالت تعلیماتی اتحادیه اروپا   EUTMنه فقط در مرکز تعلیماتی کولی کورو واقع در نزدیکی باماکو، پایتخت آن کشور و نیز در مناطقی از شمال مالی از جمله در تیمبوکتو و گائو انجام می دهند بلکه بخش شنود ارتش آلمان در چارچوب گردان های سازمان ملل موسوم به مینوسما MINUSMA با شرکت 560 سرباز عمل می کنند. بخش شنود ارتش آلمان مدتی است از پهبادهای لونا استفاده می کند و از ماه نوامبر نظیر افغانستان پهبادهای مدل هِرون را نیز به کار خواهد برد. در حال حاضر مینوسما خطرناک ترین فعالیت نظامی سازمان ملل می باشد. سربازان آلمان در ماه ژوئیه برای اولین بار از تسلیحات خود در مالی استفاده نموده و در جنگها شرکت داشته است [1]. در مالی فقط در سال جاری تعداد 32 تن از سربازان کلاه آبی کشته شده اند. به نظر ناظران، تحولات این کشور با تحولات افغانستان قابل مقایسه است.

چهار راه حمل و نقل در نیجر

برای تکمیل گسترش عملیات نظامی در مالی ارتش آلمان پایگاهی را در نیامی ایجاد می نماید. پایگاه مزبور در خدمت نقل و انتقالات به گائو می باشد. نقش فرودگاه گائو منحصراً فرود و تخلیه بار هواپیماهای باری A400M است. زیرا به هنگام انجام این کار دیگر جایی برای تردد سایر هواپیماها در آن فرودگاه نمی ماند. به همین جهت تأمین مایحتاج برای کمپانی مستقر در گائو می بایست توسط هواپیماهای ترانس آل متعلق به ارتش آلمان که می بایست حتی الامکان در همان نزدیکی ها در فرودگاه بزرگی که برای هواپیماهای A400M قابل استفاده باشند انجام گیرد. فرودگاه باماکو، پایتخت مالی، واقع در 1000 کیلومتری گائو دورتر از فرودگاه نیامی است که در فاصله 400 کیلومتری آنجا قرار دارد. به همین جهت استفاده از این فرودگاه نه فقط به صرفه است بلکه به ویژه به لحاظ سرعت انتقال سربازان مجروح برای نجات آنها دارای اهمیت است. از آوریل سال جاری تعداد 40 سرباز آلمانی در نیامی برای سازماندهی پرواز هواپیماهای ترانس آل به خدمت مشغول اند [2]. در ماه آوریل بازرس ارتش آلمان برای خدمات بهداشتی تجهیزات ارتش فرانسه و نیز امکان انتقال سربازان مجروح آلمانی در آنجا را بررسی نمود. علاوه بر آن دولت آلمان در این بین برای استقرار قوای خویش در آنجا قراردادی را با دولت نیجر بسته است. فعلا حدّ بالای قوای عملیاتی آلمان در آنجا 200 نفر می باشد.

کشور محوری در جنگ با ترور

ایجاد پایگاه نظامی آلمان در نیجر از جهات گوناگون دارای اهمیت فراوان است. از یک سو کشور مزبور تبدیل به عرصه ی مرکزی در جنگ با ترور در شمال آفریقا گشته است. فرانسه در چارچوب عملیات بارخانه Barkhane که از پایتخت چاد، اِن جامنا، اداره می گردد در نیجر حضور کامل دارد [3]. آمریکا نیز در آنجا از چند سال پیش عملیات نظامی صورت می دهد. بر طبق گزارشات اخیر، واشنگتن در 2012 از دولت نیجر جواز آغاز پرواز  پهباد را برای یکی از پایگاه های نظامی اطراف نیامی دریافت نموده است. اینگونه پروازها از 2013 آغاز گشته و از عملیات نیروهای فرانسوی در منطقه حمایت می نمایند [4]. در حال حاضر آمریکا در حال تأسیس پایگاهی برای پهبادهای خود در نزدیکی آگادِز واقع در شمال نیجر است که از آنجا هواپیماهای مدل MQ-9Reaper نظارت بر منطقه و احیانا انجام حملات هوایی را انجام خواهند داد. علاوه بر آن مطابق اسناد درونی، 100 میلیون دلار بودجه برای این کار اختصاص یافته است. زیرا نیجر نقطه محوری برای عملیات آمریکا در منطقه به حساب می آید.

محل تقاطع راه پناهجویان

از سوی دیگر نیجر در حال حاضر مهم ترین محل تقاطع راه پناهجویان از شمال آفریقا به سواحل دریای مدیترانه و رفتن به سوی اروپا می باشد. دولت آلمان بر این فرض است که سالانه 150.000 پناهجو از کشور مزبور عبور می نمایند و مدت هاست بر کوشش خویش برای بستن راه آنها افزوده است. پیشتر در 2013 آژانس توسعه متعلق به دولت آلمان موسوم به GIZ طرحی را در نیجر برای ایجاد نظامی پلیسی به وجود آورد [5] که توسط آن توانست مسیر کنترل ناپذیر پناهجویان در لیبی را محدود نماید. نخست وزیر آلمان، خانم مرکل، را در سفر اخیرش به مالی و نیجر تانیا گونِر، سخنگوی آژانس GIZ همراهی می کند. علاوه بر آن مرکل در مرکز سازمان بین المللی مهاجران IOM که کوشش می کند پناهجویان را نسبت به بازگشت به کشورهای خویش قانع نماید حضور بهم خواهد رساند. سازمان مزبور که از جانب کشورهای عضو اتحادیه اروپا حمایت می گردد در سال 2014 مراکز مشابهی را نیز تأسیس نموده است [6]. IOM در کوشش خویش برای جلوگیری از فرار به اروپا از ناحیه بروکسل نیز حمایت می گردد. اتحادیه اروپا اقدامات مربوط به دفاع در مقابل پناهجویان را «همکاری در مهاجرت» می نامد.

مبارزه بر سر فرانکآفریک

در نیجر و سایر کشورهای مستعمره سابق فرانسه در آفریقا تحولات شگرفی در حال وقوع است که برای برلین شانس باز نمودن جای پا بدانجا را ایجاد می نماید. فرانسه به علت بحران فعلی به سختی تضعیف گشته و در مقابل اقدامات آلمان به میزانی محدود می تواند مقاومت نماید [7]. به طوری که در دوایر دولتی آلمان به گوش می رسد فرانسه دارای منافع فراوانی در مالی و نیجر بوده و حضور نظامی اش در آنجا قویست. اما اکنون وضع چنان تغییر یافته و در سال های اخیر درگیری ها چنان ابعادی یافته اند که فرانسه موقعیت سنتی ویژه خویش را از دست داده و حال دیگر حاضر به همکاری با سایر کشورها نیز گشته است. به زبان پرده پوشی دیپلماتیک این به معنی مجبور گشتن فرانسه به گشایش دامنه ی فرانکآفریک برای برلین است که در آفریقا به جدیت در حال پیشروی است. نیجر هفتمین کشور قاره مزبور است که سربازان آلمان در آنجا مستقر گشته اند.

برای مقایسه معادل آلمانی نامها و اصطلاحات بکار رفته در این ترجمه اینجا را کلیک کنید.

   پاورقی  ها

[1] S. dazu Wie in Afghanistan (II).

[2] Neue Afrika-Mission für die Transall? http://www.shz.de 12.04.2016.

[3] Opération Barkhane. http://www.defense.gouv.fr.

[4] Nick Turse: U.S. military is building a $100 million drone base in Africa. theintercept.com 29.09.2016.

[5] S. auch Polizeiprogramm Afrika und Flüchtlinge als «Sicherheitsrisiko» (III).

[6] IOM Opens Agadez Transit Centre in Niger Desert. http://www.iom.int 14.11.2014.

[7] S. dazu Nur ein erstes Signal, Kampf um Westafrika und Deutschland 001.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress