پارلمان اتحادیه اروپا: نماینده ایرلندی دیلی دوباره انتخاب نشد.  شین فیت تحت فشار از سمت چپ

نوشته دیتر راینیش

یونگه ولت

ترجمه مجله هفته

سرخوردگی بزرگ در ایرلند: کلر دیلی، نماینده پرشور پارلمان اروپا، کرسی خود در پارلمان اروپا را از دست داد. این نتیجه چندان غیرمنتظره نبود. نتیجه بحران فزاینده برای سیاستمداران چپ گرا در ایرلند است. دیلی در اولین واکنش خود در X نوشت: «می خواهم از همه کسانی که به من رأی دادند و همه افرادی که در طول دوره نمایندگی ام در پارلمان اروپا در ایرلند، سراسر اروپا و فراتر از آن با آنها همکاری داشتم، تشکر کنم.»، پس از اینکه روز دوشنبه مشخص شد او دیگر به پارلمان بروکسل بازنخواهد گشت.

دیلی در محل رای گیری هنگام شمارش آرا از صحبت با رسانه های حاضر خودداری کرد: «آنها در چهار سال گذشته به من علاقه ای نداشتند. پس چرا باید الان با آنها صحبت کنم؟» او این را به خبرنگار رادیو و تلویزیون عمومی RTÉ که میکروفون را به سمت صورتش گرفته بود، گفت. دیلی به عنوان نماینده پارلمان اروپا از همبستگی با فلسطین و مخالفت با هرگونه کمک مالی و مادی به اوکراین حمایت می کرد. او یک حامی سرسخت بی طرفی بود. این موضوع باعث شد او دشمن رسانه های لیبرال – بورژوازی شود که در سرمقاله ها و یادداشت های میهمان طبل تبلیغاتی ناتو را می نواختند – از جمله RTÉ، Irish Times و Irish Independent.

دیلی اهل دوبلین است و از دهه 1980 عضو حزب سوسیالیست تروتسکیست بود و سپس به عنوان عضو شورای شهر و نماینده پارلمان برای آن حزب فعالیت می کرد، تا اینکه از حزب جدا شد و به عنوان نماینده مستقل پارلمان اروپا کار کرد. دیلی در X نوشت: «برای من افتخار بزرگی بود که از این کرسی به عنوان صدای رسای صلح، ضدنظامی گری و بی طرفی استفاده کنم.» و روشن ساخت: «این نتیجه به معنای رد این ایده ها نیست. اینکه نهادهای حاکم با چنین نیرویی وارد عمل شدند تا شانس بازگشت مرا به خطر بیندازند، نشانه موفقیت و دامنه کار ماست.» او قول می دهد مبارزه سیاسی اش را ادامه دهد.

شکست او همچنین به عملکرد ضعیف دیگر نامزدهای چپ گرا نیز مربوط می شود. زیرا ایرلند سیستم انتقال رای دارد. در حوزه انتخابیه دیلی، بریدسمیت، نامزد تروتسکیست دیگری نیز شرکت داشت. نتیجه ضعیف او باعث شد نامزد مستقل آرای کافی برای انتخاب شدن دریافت نکند – برخلاف انتخابات قبلی که به دلیل قدرت چپ گرایان در آن زمان چنین نبود. روز انتخابات برای حزب جمهوری خواه شین فین (SF) نیز «بسیار نا امیدکننده» بود، همانطور که این حزب اظهار کرد. «روز خوبی نداشتیم»، رهبر حزب  مری لو مکدونالد اعتراف کرد. شین فین در انتخابات منطقه ای که همزمان برگزار شد، امیدوار به پیروزی با 180 تا 200 کرسی شورای شهر بود. اما با وجود افزایش اندکی، تنها حدود 100 کرسی به آنها رسید.
سوسیال دموکرات ها بطور غیرمنتظره ای موفقیت قابل توجهی داشته اند. از زمانی که هالی کارنز اهل کورک، رهبری حزب را برعهده گرفته است، توانسته با موضع چپ – سوسیال دموکرات واضح، حزب را در نظرسنجی ها جلو بیاندازد. پیش از این، سوسیال دموکرات ها همتراز با حزب میانه رو لیبر و حزب تروتسکیست مردم با رای در حدود 3 درصد روی هوا معلق بودند، اما اکنون در نظرسنجی ها گاهی تا 7 یا 8 درصد نیز رسیده اند. برای بسیاری، آنها جایگزین معتبرتری برای چپ سوسیال دموکرات نسبت به شین فین به نظر می رسند. زیرا جمهوریخواهان در دولت ایرلند شمالی اقدام به کاهش مزایای اجتماعی کرده اند و در زمینه همبستگی با فلسطین نیز کمتر فعال بوده اند. حضور رهبری حزب در روز سنت پاتریک در اواسط مارس در کاخ سفید نزد جوزف بایدن رئیس جمهور، از سوی بسیاری در پایگاه حزب مورد انتقاد شدید قرار گرفت. 

در مقابل، کارنز و سوسیال دموکرات ها خواستار حمایت صریح از فلسطین، اخراج سفیر اسرائیل و تصویب قانون تحریم، خروج سرمایه و تحریم (BDS) در پارلمان هستند. ایرلندی های سنتی طرفدار فلسطین، این موضع را هرچه بیشتر در پای صندوق های رای نشان می دهند.

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress