دفتر دادستانی روز دوشنبه اعلام کرد که دادگاه جنایی بین المللی (ICC) به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع و سه رهبر حماس به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است.

در کنار گالانت و نتانیاهو، یحیی سینوار، رهبر حماس در غزه، محمد دیاب ابراهیم المصری، فرمانده کل شاخه نظامی آنکه بیشتر با نام محمد دیف شناخته می شود، و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی آن، در بیانیه ای از سوی دادستان کل کریم خان نام برد.

گالانت و نتانیاهو در کنار چندین اتهام دیگر به جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت به دلیل گرسنگی دادن برنامه ریزی شده غیر نظامیان به عنوان یک روش جنگی روبرو هستند. آنها عمدا باعث رنج بزرگ؛ کشتار عمدی؛ حملات هدفمند به جمعیت غیرنظامی و نابودی آنها هستند.

خان در بیانیه خود نوشت: «دفتر من ادعا می کند که شواهدی که ما جمع اوری کرده ایم، از جمله مصاحبه با بازماندگان و شاهدان عینی، ویدئوهای معتبر، عکس ها و مطالب صوتی، تصاویر ماهواره ای و اظهارات گروه متهم، نشان می دهد که اسرائیل عمدا و به طور سیستماتیک جمعیت غیرنظامی را در تمام نقاط غزه را از دسترسی به حداقل‌ها و اشیاء ضروری برای بقای انسان محروم کرده است.»

وی افزود: اسرائیل مانند همه کشورها حق دارد برای دفاع از مردم خود اقدام کند. با این حال، این حق اسرائیل یا هیچ کشوری را از تعهد خود برای پیروی از قوانین بین المللی بشردوستانه معاف نمی کند.

رهبران حماس همچنین با اتهامات مربوط به نابودی، قتل، گروگان گیری، تجاوز جنسی و شکنجه در کنار چندین اتهام دیگر روبرو هستند.

خان در مورد این اتهامات گفت: «دفتر من دلایل منطقی برای این باور وجود دارد که [سینوار، دیف و هنیه] از نظر جنایی مسئول کشتار صدها غیرنظامی اسرائیلی در حملات حماس (به ویژه شاخه نظامی آن، تیپ های القسام) و دیگر گروه های مسلح در ۷ اکتبر 2023 و گروگان گیری حداقل 245 نفر هستند.»

حکم بازداشتی که خان به دنبال آن است به قضاتی که در دادگاه بین المللی جزایی حضور دارند ارائه خواهد شد و انها تصمیم خواهند گرفت که آیا آنها به اجرا بگذارند یا خیر.

اعلامیه روز دوشنبه مهمترین عقب نشینی دیپلماتیک برای اسرائیل در دهه های اخیر است و در حالی صورت می گیرد که اسرائیل به شدت تلاش می کند تا از شهرت بین المللی خود در میان جنگ ویرانگر خود در غزه محافظت کند.

بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در غزه از زمان آغاز عملیات نظامی اسرائیل در ۷ اکتبر کشته شدهاند. اکثر آنها زنان و کودکان هستند.

هفته هاست که گمانه زنی هایی در میان اسرائیلی ها وجود دارد که حکم بازداشت دادگاه بین المللی جزایی در دست انجام است.

در اواخر ماه آوریل، رسانه اسرائیلی Ynet گزارش داد که رهبران اسرائیلی نگران دستگیری در هنگام سفر به اروپا بر اساس حکم بازداشت مخفیانه هستند.

یکی دیگر از روزنامه های اسرائیلی، معاریو، گزارش داد که نتانیاهو از چشم انداز صدور حکم بازداشت او توسط دادگاه بین المللی جزایی «ترسیده و به طور غیر معمولی تاکید کرده است» و به دنبال کمک ایالات متحده برای فشار بر این سازمان است.

اسرائیل تهدید کرده است که در صورت صدور حکم دادگاه بین المللی جزایی، علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی تلافی خواهد کرد، در حالی که اعضای جمهوریخواه کنگره خان را مستقیما تهدید کرده اند که در صورت ادامه پرونده، او را تحریم خواهند کرد.

این دولت همچنین با اتهامات جداگانه ای در رابطه با نسل کشی در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) پس از تشکیل پرونده آفریقای جنوبی در مورد انجام جنگ خود در غزه، مواجه است.

  1. مجمجلۀ هفته یک منبع پرافتخار برای کسب دانش و آگاهی و روشنگری در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…

  2. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress