استقرار موشک‌های آمریکایی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام؟ مسکو اقداماتی تا بازدارندگی هسته‌ای را در نظر دارد

اگر ایالات متحده موشک‌های میان برد و کوتاه برد خود را در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مستقر کند، روسیه برای تضمین امنیت خود از همه ابزارها استفاده خواهد کرد.

یک دیپلمات روس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ریانووستی گفت: «اگر ایالات متحده موشک‌های میان برد و کوتاه برد خود را در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مستقر کند، روسیه برای تضمین امنیت خود از همه ابزارها استفاده خواهد کرد. این شامل اقدامات متقابل در زمینه بازدارندگی هسته‌ای نیز می‌شود.»

گریگوری ماشکوف، فرستاده ویژه روسیه، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ریانووستی به برنامه‌های ایالات متحده برای استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد در منطقه آسیا و اقیانوس آرام پرداخت. او در این گفتگو تأکید کرد که این اقدام «نشانه خوبی برای ثبات جهانی نیست».

این دیپلمات خاطرنشان کرد که اگر این طرح‌ها به واقعیت تبدیل شوند، «به طور اجتناب‌ناپذیری یک مسابقه تسلیحاتی بزرگ در زمینه موشک‌ها با مشارکت چندین طرف» به راه خواهد افتاد. او افزود: «عواقب این امر قابل توجه خواهد بود» و روسیه باید «خود را برای آن آماده کند».

ماشکوف ادامه داد: «ما از سوی دیگر مجبور خواهیم شد به تهدیدات جدید علیه امنیت خود واکنش نشان دهیم. و ما همه اقدامات لازم را برای تضمین آن، از جمله در صورت لزوم در زمینه بازدارندگی هسته‌ای، انجام خواهیم داد.»

او توضیح داد که موشک‌های کوتاه برد ایالات متحده که ممکن است در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مستقر شوند، تهدیدی برای تأسیسات مهم روسیه، از جمله مراکز فرماندهی و پایگاه‌های نیروهای هسته‌ای این کشور، خواهند بود.

مسکو بارها اعلام کرده است که اگر موشک‌های زمینی ایالات متحده در مناطق مختلف جهان، به ویژه در اروپا و منطقه آسیا و اقیانوس آرام ظاهر شوند، روسیه خود را ملزم به تعهدات مربوط به یک تعلیق یکجانبه در استقرار موشک‌های زمینی کوتاه برد و میان برد نمی‌داند.

سفیر ویژه روسیه در این باره تأکید کرد:

«با این حال، ارتش ایالات متحده به طور آشکارا اعلام می کند که تا پایان سال موشک های زمینی میان برد و کوتاه برد در منطقه آسیا ظاهر خواهند شد. و این موشک ها  هم اکنون برای استفاده در تمرینات به آنجا فرستاده می شوند.»

به گفته این دیپلمات، چندی پیش در حین آموزش های نظامی در اروپا نیز سامانه های موشکی مشابه ساخت آمریکا ظاهر شد.

ماشکوف با اشاره به غرب گفت: «ما در یک رویارویی آشکار قرار داریم که امیدواریم به یک درگیری مسلحانه مستقیم تبدیل نشود.»

او ادامه داد: «روسیه باید توان دفاعی خود را تقویت کند و از جمله کل زرادخانه موشکی خود را گسترش دهد تا «هر دشمن بالقوه ای را از آزمایش قدرت روسیه پشیمان کند.»

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress