جیمز استاوریدیس کالینینگراد را «گوه‌ای جغرافیایی» بین اعضای بلوک نامید


ژنرال جیمز استاوریدیس، فرمانده سابق ناتو، پیشنهاد کرده است که در صورت تهدید جدی امنیت کشورهای بالتیک توسط مسکو، اعضای این بلوک نظامی به رهبری ایالات متحده باید کالینینگراد، غربی‌ترین منطقه جدا شده روسیه را «بی‌طرف» (یعنی عملا تصرف) کنند.

کالینینگراد (که قبلاً کونیگسبرگ نامیده می‌شد) تا پایان جنگ جهانی دوم بخشی از آلمان بود و سپس طبق توافق پوتسدام به اتحاد جماهیر شوروی واگذار شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این منطقه به بخشی از روسیه تبدیل شد و پس از چندین موج متوالی گسترش ناتو، به طور کامل توسط اعضای آن احاطه شد.

استاوریدیس در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در بلومبرگ منتشر شد، زمانی که روسیه در حال جشن گرفتن هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی بود، دیدگاه خود را در مورد کالینینگراد به عنوان آخرین مانع باقی‌مانده برای تبدیل شدن دریای بالتیک به «دریای ناتو» تشریح کرد.

او که یک دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده و فرمانده سابق ناتو است، نوشت: «نگاهی به نقشه نشان می‌دهد که این موضوع تا حد زیادی (اما نه به طور کامل) درست است – خط ساحلی از چند تکه قلمرو روسیه تشکیل شده است. بقیه خط ساحلی در دست ناتو است: سوئد، فنلاند، استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، آلمان و دانمارک.»

استاوریدیس رزمایش «عملیات بالتیک» سال گذشته را به عنوان نمونه‌ای از «نحوه استفاده ناتو از نیروهای دریایی خود در سراسر طیف فعالیت‌های دریایی» برای ارسال «پیامی هشداردهنده» به روسیه تحسین کرد.

استاوریدیس نوشت: «انتظار می‌رود که ناتو از دریای بالتیک «خود» برای اعمال فشار بر کالینینگراد کوچک، که به عنوان یک گوه جغرافیایی بین کشورهای بالتیک ناتو – استونی، لتونی و لیتوانی – و بقیه اتحاد عمل می‌کند، استفاده کند.» «در صورت وقوع جنگ، کالینینگراد باید بی‌طرف شود تا نیروهای زمینی روسیه – که احتمالاً از طریق کشور تابعه مسکو، بلاروس، عملیات می‌کنند – نتوانند کنترل گذرگاه حیاتی سووالکی را به دست آورند.»

گذرگاه سووالکی یک نوار باریک زمین بین بلاروس، متحد مسکو، و کالینینگراد است که در امتداد مرز بین لیتوانی و لهستان قرار دارد. در بحبوحه درگیری اوکراین، اعضای بالتیک ناتو تردد زمینی بین خاک اصلی روسیه و کالینینگراد را در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا محدود کرده‌اند. با این حال، آنها از اعمال محاصره کامل خودداری کرده‌اند، زیرا برخی تحلیلگران معتقدند که مسدود کردن دسترسی روسیه به قلمرو خود تا حدی می‌تواند به عنوان «casus belli» – دلیلی برای اعلان جنگ – تلقی شود.
در بحبوحه بن‌بست میان روسیه و ناتو، ورشو و ویلنیوس اخیراً در منطقه استراتژیک موسوم به «سوجووالکی گیپ» مانور نظامی برگزار کردند. این در حالی است که رسانه‌ها و مقامات غربی گمانه‌زنی می‌کنند که روسیه ممکن است در صورت وقوع یک درگیری تمام‌عیار به این منطقه حمله کند.

روسیه بارها هرگونه برنامه‌ای برای حمله به ناتو را تکذیب کرده است. پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنرانی خود در مراسم رژه روز پیروزی در مسکو تأکید کرد که مسکو «نه از نظر ژئوپلیتیکی، نه اقتصادی و نه نظامی» هیچ علاقه‌ای به این کار ندارد.

پوتین در این سخنرانی گفت: «روسیه هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از یک درگیری جهانی انجام خواهد داد، اما در عین حال اجازه نمی‌دهیم کسی ما را تهدید کند.»

پاسخی بگذارید

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

  1. با درود به دوستان گرامی، نزدیک به دو سال است که از مطالب این سایت استفاده کرده ام و برایم…

Designed with WordPress